در نهمین گردهم آیی موسسات فعال آموزش زبان فارسی مطرح شد؛

آموزش زبان فارسی چه جایگاهی در میان المللی سازی آموزش عالی دارد؟

آموزش زبان فارسی چه جایگاهی در میان المللی سازی آموزش عالی دارد؟

به گزارش جاویدانی، نمایندگان مراکز آموزش زبان فارسی به خارجی زبانان در نشستی به بررسی بین المللی سازی آموزش عالی و جایگاه آموزش زبان فارسی پرداختند.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، در اولین نشستی که در حاشیه نهمین گردهمایی مؤسسات فعال در آموزش زبان فارسی در جهان به دبیری شهروز فلاحت پیشه، معاون بین الملل بنیاد سعدی برگزار شد، نمایندگان مراکز آموزش زبان فارسی به خارجی زبانان گزارشی را از نحوه فعالیت خود در آموزش زبان فارسی عرضه دادند.
در ابتدای این برنامه عنایت الله شعبانی ریاست کالج بین الملل دانشکده علوم پزشکی به عرضه گزارش مراکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان به تشریح فعالیتهای این کالج پرداخت و اظهار داشت: یک پنجم فعالیت ما در کالج بین الملل در ارتباط با فعالیتهای زبان فارسی است. ما به دنبال آن هستیم تا بتوانیم در یک اقدام ویژه زبان فارسی را به دانشجوهای بین المللی آموزش بدهیم.
سپس فائقه شاه حسینی معاون کالج با نمایش چند اسلاید جزئیات فعالیتهای کالج بین الملل دانشگاه علوم پزشکی را برای حاضران تشریح کرد. لیلا هاشمیان مدیر مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بوعلی سینا همدان هم در ادامه نشست اظهار داشت: مرکز بین المللی آموزش فارسی به غیر فارسی زبانان از مراکز قدیمی وزارتی آموزش زبان است و در طول ۷ سال توانسته از ۲۵ کشور نزدیک به ۱۶۰۰ زبان با ۴۲ مدرس متخصص با مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا درحال آموزش هستیم.
در ادامه یحیی اسعدی رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه کردستان ضمن معرفی این مرکز، اظهار داشت: سال جاری ۶۰۰ نفر زبان آموز از کشورهای عراق، اندونزی، نیجریه، سوریه در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه کردستان آموزش دیدند. علاوه بر این سال جاری هم مانند هر سال کارگاه های دانش افزایی برای زبان آموزهای مرکز برگزار گردید. همینطور هشت دوره آزمون سامفا را برگزار کردیم که چهار دوره آن بیشترین جذب جمعیت را در بین مراکز آموزش زبان فارسی در کشور داشته است.
وی ضمن بیان انتقادها و عرضه پیشنهاداتی برای برگزاری هرچه بهتر آموزش زبان فارسی در مراکز آموزشی کشور، به فعالیتهای غیر کلاسی این مرکز، برگزاری اردوهای فرهنگی و تفریحی درون و برون شهری و… اشاره نمود.
سعید صفری، از مرکز آموزش زبان فارسی صربستان، هم که به صورت برخط در این همایش حضور داشت با اشاره مختصری به دو مرکز آموزش زبان فارسی در صربستان، به معرفی درسنامه های آموزش زبان فارسی و منابع آموزشی تدوین و تهیه شده و مورد استفاده در صربستان پرداخت. او همینطور چند پیشنهاد برای بهره وری بیشتر در قسمت های محتوای آموزشی، دانشجویان و فارسی آموزان و استادان مدرسان آموزش زبان فارسی ارائه نمود.
ابوالقاسم قیاسی از مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عرضه تجارب این مرکز در دوره های دانش افزایی فارسی آموزان در قسمت های مختلف آموزش، منابع، محتواهای مورد استفاده و… پرداخت و اظهار داشت: نیاز امروز ما ارتباط فرهنگی بین مرکز و فارسی آموزان شرکت کننده در دوره ها در چهار سطح است که درحال برنامه ریزی و انجام است.
آزاده میرزایی، مدیر مرکز آزفای دانشگاه علامه طباطبایی به عرضه گزارش فعالیت این مرکز پرداخت و اظهار داشت: مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه علامه در دو بخش آموزش و پژوهش فعالیتهای ویژه و پر تعدادی داشته است. در بحث آموزش علاوه بر آموزش فارسی آموزان و برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی، در قسمت سنجش هم آزمون هایی برگزار می گردد که در انتها گواهی انتهای دوره برای فارسی آموزان صادر خواهد شد.
سید عباس ناجی که به صورت برخط از مرکز آموزش زبان فارسی آنکارا در این همایش حضور داشت، ضمن عرضه گزارشی از خدمات آموزشی این مرکز و برخی برنامه های جنبی آن، اظهار داشت: در این مرکز علاوه بر پوشش برخط ۳۶ شهر ترکیه، فارسی آموزانی از بیشتر از ۲۷ کشور دنیا و به طور عمده آسیای مرکزی و شرقی را به صورت حضوری و غیر حضوری تحت آموزش زبان فارسی این مرکز قرار گرفته اند. همینطور این مرکز ضمن تأمین کتاب های آموزشی زبان فارسی برای بعضی از مهم ترین دانشگاه های ترکیه، دوره های دانش افزایی برای دانشجویان و فارسی آموزان اروپایی و… که به هر علتی امکان حضور در ایران ندارند را برگزار می نماید.


منبع:

1401/12/10
08:15:10
0.0 / 5
278
تگهای خبر: آموزش , تفریح , خدمات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
جاویدانی