حاجی ملامیرزایی مطرح كرد؛

دست برتر را در مبانی داریم

دست برتر را در مبانی داریم

به گزارش جاویدانی، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی اظهار داشت: هر کس علم شناس و در محیط علمی آب دیده باشد و خاک حجره علم و دانشگاه را خورده باشد، می داند در مقام علمی و نظری، دست برتر را در مبانی داریم.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، حامد حاجی ملامیرزایی رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در نشست همایش ملی سواد رسانه ای ایران که با حضور اعضا برگزار شد، با تکیه بر تسری چنین نشست هایی و سیاست پژوهی های علمی به تصمیم سازی های مؤثر در کشور اظهار داشت: ساز و کارهای حکمرانی و حاکمیت تصلب خاصی دارد و ما باید انعطاف و نشاط و روح علمی این نشست ها را به سمت تصمیمات و حکمرانی فرهنگی خودمان و حکمرانی که باید محقق شود تسری بدهیم.
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم نکات علمی در ارتباط با تعلیم و تربیت که علما در حوزه و درس خارج فقه داشته اند را به حوزه فضای مجازی تسری و تعمیم دهیم، این همه معانی عمیق در یک واژه نمی گنجد.
حاجی ملامیرزایی اظهار داشت: هر فردی که علم شناس و در محیط علمی آب دیده باشد و خاک حجره علم و دانشگاه را خورده باشد، می داند که این مباحث مرز دانش است. در مقام علمی و نظری، ما دست برتر را می توانیم در مبانی داشته باشیم.
وی ضمن اشاره به این روایت از امیرالمؤمنین که «فإنّما البَصیرُ مَن سمِعَ فتَفَکّر، و نَظرَ فأبْصرَ، و انْتَفعَ بالعِبَرِ» اظهار داشت: فرد باسواد در حوزه رسانه در ابتدا روی محتوا شامل مکتوب، دیداری و شنوایی تعمق و تفکر می کند. این همان آموزه هایی است که در حوزه فضای مجازی می خواهیم به بینش و استقامت و عمق بیشتر بکشانیم که علما از آن بعنوان ملکه یاد می کنند.
رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی اضافه کرد: یکی از اهداف برگزاری پنجمین همایش ملی سواد رسانه ای در وزارت فرهنگ که یکی از صاحب اولویت ترین مسائل ما در فضای مجازی و محوری ترین بحث های گذشته، حال و آینده وزارت خانه است، اینست که تولید نظریه و نظریه پردازی عمیق را در حوزه در رابطه با سواد رسانه ای دست بگیریم.
رئیس پنجمین همایش ملی سواد رسانه ای ایران، ضمن اشاره به حساسیت های حوزه کودک اظهار داشت: در مسئله و محورها نباید از حوزه کودک خارج شویم چون که حوزه بسیار مظلوم و رهاشده ای است و همه کشورها به آن می پردازند به صورتی که فرانسه قوانین بسیار سختگیرانه ای در این مورد دارد و حضور مدیرعامل تیک تاک در کنگره آمریکا و سوالاتی که از او شد خود نشان دهنده حساسیت جوامع مختلف به این مورد است.
حاجی ملامیرزایی اظهار داشت: در شورایعالی فضای مجازی در دستور کار قرار دارد که لایحه و طرح جدید برای جرایم کامپیوتری عرضه نماییم و موضوعات جدید را در آن لحاظ نماییم.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: ما باید به سواد رسانه ای از سه سطح نگاه کنیم؛ برای سواد رسانه ای یک نگاه گذشته نگر و منفعل قابل ترسیم است، یک نگاه فعال و یک نگاه پیش فعال، آینده نگر و پیش نگر هم برای آن قابل ترسیم است.
حاجی ملامیرزایی افزود: باید آهسته آهسته زوایا و صدمه هایی که در آینده با آن مواجه هستیم با ابزارهای مختلف شامل هوش مصنوعی، متاورس، شبکه های اجتماعی و دیگر موضوعات که در هم تنیده می شوند باید بیاییم ببینیم این سواد و آن دانش با عناوین جذاب چه حرف و نگاهی را دارد و نسبت به آن بی تفاوت نباشیم و هر چقدر هم می توانیم حتما پنل علمی برای این سه نگاه در همایش پیش رو داشته باشیم.
وی ضمن اشاره به این که تنوع در حاکمیت خوب است، اظهار داشت: نباید غافل شویم که نیازمند یک دکترین در حوزه سواد رسانه ای هستیم. اگر به آن دکترین برسیم، یک الگوی راهبردی منسجم به ما می دهد که به صورت هم افزا و مورد اجماع که همه هماهنگی ها و اقدامات ما با آن دکترین منسجم و یکپارچه می شود و می تواند مسئله را دنبال کند.
مساله شناسی می کنیم
رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی اظهار داشت: حوزه علمیه بشدت استقبال می کند که ما درخواست اطلاعات نماییم. به ما گفتند ما مسئله شناسی نماییم و حوزه روی فقه آن کار کند و از این طریق میتوان آن وحدت والای بین حوزه و دانشگاه را رقم بزنیم.
وی اضافه کرد: تا باور راسخ به دانش و پیش فرض ها نداشته باشیم این اتفاق نمی افتد که عینیت پیدا کند. حتما باید جایی را برای دعوت از حوزه علمیه و علما و ساحت قرآنی و معرفتی در حوزه علوم شناختی داشته باشیم و به لحاظ اهمیت حوزه کودک، بحث بسیار مستوفایی در باب روایات کودک دیده شده است.


1402/10/09
08:16:48
0.0 / 5
274
تگهای خبر: دانشگاه , فرهنگ , قرآن , مجازی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
جاویدانی