تغییر کتاب های درسی از اولویت های مهم نقشه جامع تمدن اسلامی

تغییر کتاب های درسی از اولویت های مهم نقشه جامع تمدن اسلامی

به گزارش جاویدانی، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی اظهار داشت: یکی از پیشنهادهای مشخص در نقشه جامع تمدن اسلامی با قید فوریت اینست که ما حتما برویم کتاب های درسی جدید را در مدارس آموزش دهیم.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، برنامه گفت و گوی ویژه خبری شنبه بیست و یکم بهمن ماه ۱۴۰۲ میزبان حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در استودیو شبکه خبر و مجید مطهری نژاد استاد دانشگاه بصورت ارتباط تصویری بود.
مقدمه مجری: فردا چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران است. مسیر انقلاب اسلامی مطرح می شود رسیدن به نقطه مطلوب تمدن اسلامی است. امروز همانطور که در خبرها داشتیم در امتداد ادامه بخشی به پیشرفت های انقلاب اسلامی، نشست استماع نقشه جامع تمدن اسلامی اجرا شد. در برنامه امشب با حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی به مرور تعدادی از این دستاوردها و محتوای نقشه جامع تمدن اسلامی بپردازیم و به این سوالات پاسخ دهیم که ضرورت فهم تمدنی از انقلاب اسلامی چیست، انقلاب اسلامی مردم ایران بعد از چهل و پنج سال چه فاصله ای با این نقطه مطلوب دارد؟ در آستانه یوم الله بیست و دوی بهمن هستیم. این ایام را به شما تبریک عرض می نماییم. لحظات پایانی ما با بینندگان شبکه یک هست، اجازه می خواهم که از بینندگان ارجمند شبکه یک خداحافظی می نماییم، اگر تمایل دارید به این برنامه که نقشه جامع تمدن اسلامی می پردازد و به کم و کیف نقطه مطلوب بپردازیم بوسیله شبکه خبر همراه ما بمانید.
سوال: آقای کشوری در ابتدا بفرمایید ماهیتاً نقشه جامع تمدن اسلامی چیست و چه حوزه هایی را در برمی گیرد؟
کشوری: از صدا و سیمای جمهوری اسلامی خیلی تشکر دارم برای اینکه پس از مدت ها به این پرسش خیلی مهم پرداختند، همان جوری که جنابعالی فرمودید افق آینده جمهوری مبارک اسلامی ما دستیابی به نقشه نوین تمدن اسلامی است و رهبران انقلاب ما نقطه غایی حرکت ما را دستیابی به نقشه نوین تمدن اسلامی تعریف کردند و ما باید با این شاخص و شاغول حرکت های خودمان را تنظیم نماییم و به آن سمت حرکت بکنیم پس ما برای اینکه هدف تمدن سازی گم نشود و خدای نکرده توسط برخی از مسئولین، توسط برخی از نخبگان اشتباه گرفته نشود، با اهداف دیگری مثل اهدافی که در سند توسعه پایدار بیست سی مطرح گردیده است با کمک مجموعه ای از جریان های تمدنی در شهر قم یک نقشه ای را برای تسهیل حرکت و تسریع حرکت نظام مبارک جمهوری اسلامی به سمت هدف متعالی تمدن اسلامی تعریف کردیم. امروز در محل سرچشمه تهران مجموعه ای از نخبگان، از جریان های مختلف تمدنی مجمع شده اند و در محضر این نخبگان عزیز کشورمان ما محورهای اصلی نقشه جامع تمدن اسلامی را بررسی کردیم. مشخصاً این نقشه جامع تمدن اسلامی به سه تا سوال مهم در عرصه تمدن سازی پاسخ می دهد. سوال اول این است که برای دست یابی به نقشه جامع تمدن اسلامی از روش تحقیق پوزیتیویستی استفاده بکنیم یا باید یک روش تحقیقی جدیدی در عرصه مطالعات اجتماعی خودمان به کارگیری بکنیم. من نمی خواهم به این پرسش به نحو تفصیلی بپردازم جان این در جلسات نخبگانی هست ولی فقط اشاره می نماییم ما در عرصه علمیه قم معتقد هستیم الزام اول برای دستیابی به نقشه جامع تمدن اسلامی داشتن یک روش تحقیق جدید است، روش تحقیق های پوزیتیویستی معادلاتی را تولید کرد که پس از تمدن مدرنیته تجربه خودشان را پس دادند، بدین سبب ما نیاز داریم که روش مطالعه ارتقا و تکامل بدهیم، روش مطالعه نیاز دارد به این یک عقلانیت عمیق تری در آن درج بشود، پس ایده روش تحقیق مبتنی بر اشراف را در عرصه علمیه قم به همه دانشگاه های کشور خودمان در درجه اول و به دانشگاه های منطقه مقاومت پیشنهاد کردیم در درجه دوم.
سوال: این روش تحقیق آیا متناسب با روش تحقیق در دانشگاه ها است یا مغایر با آنها است؟
کشوری: همانطور که عرض کردم روش تحقیق های فعلی منجر گردیده است به تولید یک معادلاتی که الان آن معادلات اجرای آن زندگی به چالش کشیده است؛ بدین سبب در نقد روش های فکری، روش تحقیق های فعلی، این روش تحقیق جدید مطرح می شود و در حقیقت این روش تحقیق به ما کمک می نماید عقلانیت مطرح در آیات و روایات را استخراج بکنیم و در همه حوزه های زندگی به کار ببندیم. خوب حالا یک سوال هست که، سوال دیگری که نقشه جامع تمدن اسلامی مطرح است که باز من این سوال را هم خیلی خلاصه به آن جواب می دهم، این است که حوزه های اصلی تمدن سازی کدام است، اگر یک مسوولی در جمهوری اسلامی، یک نماینده مجلسی، یک وزیر بخواهد تمدنی فکر بکند، دقیقاً باید روی چه حوزه هایی تمرکز بکند، نقشه جامع تمدن اسلامی به ما می گوید حداقل ۹ گروه مساله باید مورد توجه قرار بگیرد تا ما به سمت تمدن اسلامی حرکت بکنیم.
سوال: چه مسایلی مثلاً؟
کشوری: مسایلی در عرصه امامت و مدیریت، در عرصه علم و فلسفه علم و طبقه بندی دانش، در عرصه مکاسب و تجارت و شغل، در عرصه نظم و تعیین وقت، در عرصه بیان، شعر و ادبیات و حوزه های دیگری که در این نقشه راه وجود دارد. پس سوال دومی که در نقشه جامع تمدن اسلامی به نحو تفصیلی به آن پاسخ داده شده است و من فقط به آن اشاره می نماییم این است که بصورت روشن برای نخستین بار شاید ۹ تا حوزه تمدنی مطالعات تفصیلی را در مورد آن انجام داده است و به نخبگان دانشگاهی و حوزوی و اجرائی کشور و همه مردم ایران پیشنهاد داده است، پس از مطالعه این محور دوم در نقشه جامع تمدن اسلامی مخاطب ما به این نتیجه می رسد که باید در این زمینه های تمدنی فعالیت بکند و آن حالت کلی گویی که راجع به تمدن اسلامی در ذهن ها بود شکسته می شود، همانطور که من عرض کردم از نظر نقشه جامع تمدن اسلامی که در عرصه علمیه قم نوشته شده است ۹ گروه مساله برای تمدن سازی باید مورد توجه همه نخبگان و مردم و مسئولین قرار بگیرد.
سوال: قبل از این که به ۹ محور یا پاسخ سوال دوم بپردازیم بفرمایید آن کلی گویی چه بوده است که الان دارید آنها را کنار می زند؟
کشوری: متأسفانه بعضی ها وقتی راجع به انقلاب اسلامی فکر می کنند تمام تفکرشان در یک ساعت سخنرانی خلاصه می شود و ایده های شأن ایده هایی نیست که بتواند حوزه های مختلف زندگی را پاسخ بدهد، ما به این جریان ها اصطلاحاً می گوییم جریان های کلی گو و جریان هایی که شعار می دهند. یکی از تأکیدات نقشه جامع تمدن اسلامی این بوده است از شعار دادن و کلی گویی فاصله بگیرد و واقعاً بتواند یک نقشه کاربردی و عملیاتی را در اختیار نخبگان قرار بدهد، حالا یکی از مصادیق این کاربردی بودن این است که باید دقیقاً حوزه های تمدنی معلوم بشوند، حوزه های تمدنی از نظر ما ۹ گروه مساله است، که آغازش مساله مدیریت و امامت و سیاست است و آخرین گروه از مسایل تمدنی هم، مساله پدافند غیر عامل و امنیت و نفی سبیل است. در مجموع در یک جمله من اگر بخواهم بگویم این ۹ گروه مساله تا الان صد نظریه فقهی در مورد آن تولید شده است که الان کتاب های و گزارش ها و جزوات آن در دسترس می باشد، پس بدین سبب حداقل حرفی که ما می توانیم در مورد نقشه جامع تمدن اسلامی بزنیم این است که تعریف و تصویر و تصمیم جدیدی در صد حوزه تمدنی ارائه داده است که این صد حوزه البته در یک تقسیم بندی کلان به ۹ گروه مساله تقسیم می شود.
سوال: قدری راجع به خود این نظریه های فقهی توضیح بفرمایید که دقیقاً چه اتفاقی می خواهد بیافتد، متناسب با این نظریه ها آیا نظریه های جدیدی استحصال و استخراج شده است و متناسب با آنها ریل گذاری می خواهد بشود در این نقشه؟
کشوری: سوال سوم ما پاسخ سوال جنابعالی است یعنی درست است ما نقشه جامع تمدن اسلامی ۹ گروه مساله و صد مساله فقهی را مطرح کردیم ولی دوازده تا از این مسایل برای ما با قید فوریت مطرح است و دارای اولویت فراوانی هستند من اگر قدری از این مسایل را خدمت شما توضیح بدهم یک مقدار محتوای مطرح در نقشه جامع تمدن اسلامی برای شنوندگان و بینندگان فرهیخته شما بازتر می شود و ملموس تر می شود ببینید همان طوری که عرض کردم از آن صد تا مساله ای که در نقشه جامع تمدن اسلامی پیش بینی کردیم و معتقدیم همه شأن مهم هستند برای دستیابی به تمدن اسلامی دوازده تا خیلی اولویت دارد، بطورمثال فرض بفرمایید ما معتقدیم برای دستیابی به تمدن اسلامی باید تحول در تقسیمات شهری اتفاق بیافتد. در تمدن اسلامی تقسیمات شهری بزرگ قابل قبول نیست و ما حتما باید تقسیمات شهری کوچک را بپذیریم. بطورمثال الان اگر شما شهر تهران را بررسی بکنید مسئولین شهری، شهر تهران را تقسیم کردند به حدود به سی تا منطقه یعنی در حقیقت تقسیمات بزرگ شهری را پذیرفتند، ماد فکر می نماییم وقتی در تقسیمات شهری، تقسیمات بزرگ به پذیرش می رسد هم هزینه های اداری شهر بالا می رود، هم خدمات حاکمیت به مردم کاهشی می شود. اما اگر بجای تقسیمات شهری بزرگ برویم به سمت پذیرش تقسیمات شهری کوچک، مراد من هم از تقسیمات شهری کوچک محله است، مفهوم محله است، بطورمثال فرض بکنید بنا بر مطالعاتی که ما در سال نود و پنج در شهر تهران انجام دادیم. باتوجه به شرایط فعلی شهر تهران، شهر تهران تقسیم شود به هزار محله شهری و کارکردهای زندگی محله ای در این محلات زنده بشود و برای آن برنامه ریزی شود.
سوال: چه تفاوتی است با آنچه الان است با آن نقشه ای که شما ملاحظه کردید؟
کشوری: به اصطلاح سمبلیک به مساله محله محوری پرداخته می شود.
سوال: می خواهم بدانم چه مشخصه ای دارد آنچه که در ذهن شما و در ذهن این نقشه است اگر بیاید و تقسیم بشود به هزار محله چه اتفاقی برای مردم می افتد و چه تفاوتی با آنچه الان هست رخ می دهد؟
کشوری: وقتی تقسیمات شهری را کوچک می کنید نخستین اتفاقی که می افتد این است که می توانید سطح ارائه خدمات به مردم را بالا ببرید و می توانید خود مردم را در حل مسایل خودشان مشارکت بدهید شما می دانید نخبگانی که این برنامه را استماع می فرمایند آنها می دانند شعار اصلی انقلاب اسلامی مردمی کردن امور است.
من سوالم این است که آیا در تقسیمات شهری بزرگ ما می توانیم اداره امور را به خودشان واگذار بکنیم یا نه به عنوان یک پیش نیاز برای مردمی کردن امور باید حتما تقسیمات شهری کوچک را بپذیریم.
سوال: موافقید مصداقی و با دو تا مثال برویم جلو شما به عنوان مثال بفرمایید مردم چطور محله خودشان را اداره بکنند، یعنی آن توان، تخصص و امکان فراهم هست، آیا شدنی هست یا نه؟
کشوری: ببینید بنا بر همان مطالعاتی که ما در سال نود و پنج انجام دادیم در گام اول محله محوری و ایجاد تقسیمات شهری کوچک ما اهتمام می نماییم چهار نوع خدمت را در خود محلات به مردم ارائه بدهیم تا زندگی محله ای رونق بیشتری بگیرد، یکی از آن خدمات این است که تعلیم و تعلم و آموزش بیاید بصورت محله ای ارائه بشود.
در صورتیکه الان شما می دانید طبق قوانین آموزش وپرورش مدارس توزیعش منطقه محور است و خیلی از برای دریافت خدمات آموزش وپرورش مجبور هستند سفرهای داخل شهری را بروند، حالا اگر شما می خواهید ماهیت محله ای را تقویت بکنید، یکی از مصادیق آن این است که به پدیده آموزش وپرورش در محله فکر بکنید و این خدمت را اهتمام بکنید درون محلات ارائه بدهید. یکی دیگر از آن بحث هایی که مساله را مصداقی تر می کند این است که ما به پدیده تفریح خانگی و تفریح محله محور فکر می نماییم. شما می دانید یک نیاز به تفریح نیاز بسیار اهمیت دارد در سبد نیازها، ولی الان در در محلات شهری و در مجتمع های آپارتمانی ما این نیاز به مردم ارائه نمی دهیم، به طور معمول پدیده تعریف تفریح در شهر و در منطقه شهری موضوع برنامه ریزی است و نه تعریف تفریح در محلات حالا پس یکی از آن فرق هایی که نقشه جامع تمدن اسلامی خیلی مورد تاکید است این است که ما فکر می نماییم که ما باید تقسیمات شهری را کوچک نماییم تا بتوانیم در درون محلات مردم را بیشتر مشارکت بدهیم در امور خودشان و سطح ارائه خدمات به مردم بیشتر بکنیم. این یک حوزه است.
سوال: حالا از مصداق ها و مثال ها عبور بکنیم، چون ما سوالات دیگری داریم می خواهم این را بفرمایید که آنچه که در این دوازده اولویت شما دیدید از آن صد اولویت مهمی که در این نقشه احصا شده است، چقدر کمک می نماید ما را رساندن به آن جایی که مطلوب انقلاب مردم است و مردم را می تواند راضی نگه دارد؟
کشوری: ببینید الان حالا من اگر برنامه شما را مغتنم بشمارم و بخواهم صریح صحبت بکنیم یکی از دستگاه هایی که مردم بسیاری از آن ناراضی هستند، دستگاه مدیریت شهری است یعنی مجموعه خدماتی که دستگاه های مدیریت شهری به مردم ارائه می دهد اولاً محدود است یعنی هفت – هشت خدمت است که شهرداری ها و دستگاه های مدیریت شهری به مردم ارائه می کنند، بعد هم این را به شکل خاصی ارائه می کنند که مردم به طور معمول گرفتار مشکل می شوند البته من عذرخواهی می کنم از صراحتم ولی یک واقعیت هست، حالا شما فرض کنید که مدیریت محله محوری در کشور ما جدی بشود که کارهای خیلی خوبی در این زمینه انجام شده است شما با پدیده مدیریت غیر متمرکز روبرو هستید و می توانید سطح ارائه خدمات را در محلات ارتقا بدهید همان جور که من مثال زدم الان ببینید مردم شریف تهران اگر بخواهندیک واحد تفریح دریافت نمایند باید آخر هفته ها کوچ بکنند به شمال، در خود شهر تفریح متنابهی وجود ندارد، حالا اگر آن ایده محله محوری اتفاق بیافتد و کارکردهای محله ای زنده بشود یکی از فواید آن این است که مردم دریافت تفریح شأن بصورت روزانه است و باکیفیت بالاتری و فقط مختص به آخر هفته نیست؛ بدین سبب ما اگر محله محوری را ایجاد بکنیم، سطح خدمات حاکمیت را در حقیقت توانستیم به مردم ارتقا بدهیم و این خدمت را اهتمام کنید درون محلات ارائه بدهید این یکی دیگر از بحث هایی که مساله را مصداقی تر می کند این است که ما به پدیده تفریح خانگی و تفریح محله محور فکر می نماییم شما می دانید نیاز به تفریح یک نیاز بسیار مهم در سبد نیازها است ولی الان در محلات شهری و در مجتمع های آپارتمانی ما این نیاز را به مردم ارائه نمی دهیم به طور معمول پدیده تعریف تفریح در شهر و در منطقه شهری موضوع برنامه ریزی است و نه تعریف تفریح در محلات، حالا پس یکی از آن فرق هایی که در نقشه جامعه تمدن اسلامی خیلی مورد تاکید است این است که ما فکر می نماییم باید تقسیمات شهری را کوچک نماییم تا بتوانیم در درون محلات مردم را بیشتر مشارکت دهیم در امور خودشان و سطح ارائه خدمات را به مردم بیشتر نماییم این یک حوزه است.
سوال: حالا از مصداق ها و مثال ها عبور نماییم، این را بفرمایید که آنچه در این دوازده اولویت شما دیدید از آن صد اولویت مهمی که در این نقشه احصاء شده چقدر کمک می نماید ما را رساندن به آن جایی که مطلوب انقلاب مردم است و مردم را می تواند راضی نگه دارد؟
کشوری: اگر بخواهم صریح صحبت کنم یکی از دستگاه هایی که مردم بسیاری از آن ناراضی هستند دستگاه مدیریت شهری است یعنی مجموعه خدماتی که دستگاه های مدیریت شهری به مردم ارائه می دهد اولاً محدود است حدود هر هشت خدمت است که شهرداری ها و دستگاه های مدیریت شهری به مردم ارائه می کنند بعد هم این را به شکل خاصی ارائه می کنند که مردم به طور معمول گرفتار مشکل می شوند البته من عذرخواهی می کنم از صراحتم ولی به هر حال یک واقعیت است، حالا اگر شما فرض کنید مدیریت محله محوری در کشور ما جدی شود که کارهای خیلی خوبی هم در این زمینه انجام شده شما با پدیده مدیریت غیرمتمرکز روبرو هستید و می توانید سطح خدمات را در محلات ارتقا دهید همانطور که من مثال زدم الان ببینید مردم شریف تهران اگر بخواهند تفریح دریافت نمایند باید آخر هفته ها به شمال کوچ کنند در خود شهر تفریح معتنابهی وجود ندارد حالا اگر آن ایده محله محوری اتفاق بیفتد و کارکردهای محله ای زنده شود یکی از فوایدش این است که مردم دریافت تفریحشان بصورت روزانه است و باکیفیت بالاتر و فقط مختص به آخر هفته نیست بدین سبب ما اگر محله محوری را ایجاد نماییم سطح خدمات حاکمیت را در حقیقت توانسته ایم به مردم ارتقا دهیم.
سوال: آقای مطهری نژاد میهمان دیگری هستند از استادان دانشگاه بصورت تلفنی با ایشان ارتباطمان برقرار است، سلام بر شما بفرمایید که نگاه تمدنی به انقلاب اسلامی اساساً چیست و به چه معنایی تفسیر می شود؟
مطهری نژاد: سلام بر شما و عرض تبریک این ایام مبارک، موضوع نگاه تمدنی وقتی طرح مساله می شود در نگاه تمدنی اصلی ترین مفهومی که وجود دارد ما فرهنگ و تمدن را در حقیقت نمودار آفرینش و سازش تعریف می نماییم یک جامعه و یک نظام فرهنگی عمیق در تمامی ایام و ادوار زندگی اجتماعی خودش یک فضای آفرینش را شکل می دهد در حوزه های مختلف زیست اجتماعی و این آفرینش ها به مرور در یک فضای انباشته تبدیل می شود به یک نظام برجسته تمدنی، وقتی بنا است یک تمدن شکل بگیرد غالباً برای ایجاد تمدن ها، سه مرحله مهم و برجسته مورد توجه قرار می گیرد یک واقعه و پدیده بزرگی باید در ابتدا شکل بگیرد که غالباً این پدیده را تحت عنوان خلق اول تمدنی تعریف می کنند و مثل خود انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی به عنوان خلق اول تمدنی قابل تعریف است، لایه دوم تعلق هویتی یک جامعه است به این پدیده بزرگ تمدنی که در صورت بندی خلق اول تمدنی شکل گرفته و ما می بینیم در فضای انقلاب اسلامی جامعه بصورت حداکثری در یک فضای رفراندوم آری به جمهوری اسلامی می آید و این تعلق هویتی اش را نه فقط در آن فضای انتخابات، که در همه ادوار فضای پس از انقلاب اسلامی دوران بعد از انقلاب اسلامی این فضای تعلق خودش را به این پدیده اول تمدنی و خلق اول تمدنی بروز می دهد و لایه سوم که مهم ترین اتفاق است و در حقیقت تحت عنوان خلق دوم تمدنی مطرح می شود و وقتی شما دارید بحث بینش تمدنی به انقلاب اسلامی را مطرح می کنید که این لایه است آن پیوست های استمرار، ماندگاری و رشد و نمو این پدیده آغازین تمدنی است که باید توسط آن جامعه در فضای به سمت آینده شکل بگیرد، ما وقتی صحبت از انقلاب اسلامی می نماییم واقعاً همه گذاره های یک تمدن بزرگ را بر ایجاد انقلاب، در تعلق جامعه ایرانی به انقلاب و بلکه فراتر از جامعه ایرانی، جهان اسلام خیلی از مسلمانان جهان اسلام و بلکه در سطح جهانی خیلی از مردم مستضعف جهان در این فضا این تعلق هویتی را به انقلاب اسلامی داشتند و وقتی صحبت از بینش تمدنی می نماییم این نگاه در حقیقت مسیر ما را به سمت آینده انقلاب اسلامی و اینکه در راه آینده انقلاب باید چگونه این پیوست های بزرگ و ماندگار تمدنی انقلاب شکل بگیرد و می بینیم که بیشترین هجمه ها و خدشه هایی که درباب انقلاب شکل می گیرد در این لایه سوم است یعنی موضوع تهاجم فرهنگی و همه هجمه ها و مساله ها و فتنه هایی که برضد انقلاب اسلامی شکل می گیرد در حقیقت برای این است که این پیوست های استمرار و ماندگاری شکل نگیرد، جامعه آن نظام اعتماد و باورمندی و تعلق هویتی اش را در تغییرات نسلی نتواند حفظ کند و بدین سبب انقلاب گرفتار افول شود و آن نگاه تمدنی گرفتار افول شود.
سوال: ممنون از شما، آقای کشوری بفرمایید چقدر خود این نقشه می تواند کمک نماید که ما به آن نقطه مطلوب برسیم، چقدر این مساله در نقشه دیده شده است؟
کشوری: این دوازده تحول در حقیقت ۱۲ ریل هستند ما را به سمت تمدن اسلامی حرکت می دهند، غیر از آن محور اولی که من عرض کردم ما نیاز داریم به اینکه تقسیمات شهری کوچک داشته باشیم بجای تقسیمات شهری بزرگ، یک محور دوم راه گشای دیگری در نقشه جامع تمدن اسلامی وجود دارد و آن عبارت از این است که ما باید خانه های حیات دار بجای مجتمع های آپارتمانی برای مردم بسازیم، خانه حیات دار یعنی تفریح بیشتر، یعنی حریم خصوصی بیشتر، یعنی تربیت فرزندان به شکل بهتر، یعنی تولید زباله کمتر و ده ها فایده دیگر، بدین سبب ببینید دقیقاً در این اولویت های تمدنی ما روی مسایل کاربردی راهگشا دست گذاشتیم، الان استحضار دارید در دولت فعلی خوشبختانه برخی از مسئولین دولت فعلی استماع کردند این بحث ها را از حوزه علمیه قم و الان حدودا طبق تعدادی از آمارها ده درصد ساخت و سازهای کشور طبق الگوی خانه های حیات دار در جریان است پس ببینید مساله های نقشه جامع تمدن اسلامی هر کدامشان به صورتی حل مشکل می کنند.
"پخش فرمایشات رهبری"
سوال: آقای کشوری سایر اولویت هایی که در این نقشه دیده شده را تیتروار بفرمایید و اگر توضیحی راجع به آنها لازم است بفرمایید.
کشوری: سومین اولویتی که ما در نقشه جامع تمدن اسلامی به مسئولین پیشنهاد کردیم تغییر کتب درسی کشور است، شما استحضار دارید بین ۱۲ هزار تا ۱۶ هزار ساعت فرزندان ما در مدارس فعلی تحصیل می کنند ولی خیلی از اطلاعات در رابطه با زندگی را یاد نمی گیرند پس یکی از پیشنهادهای مشخص در این نقشه جامع با قید فوریت این است که ما حتما برویم کتاب های درسی جدید را در مدارس آموزش دهیم بطورمثال ما پیشنهاد دادیم که کتاب پیش گیری از بیماری یک، پیش گیری از بیماری دو، پیش گیری از بیماری سه در طول دوران تحصیل آموزش داده شود تا انسان ها اطلاعاتشان در مورد سلامت بدنشان ارتقا پیدا کند و کمتر مریض شوند، تغییر کتب درسی مصادیق دیگری هم دارد. مثال دیگری اگر بخواهم بزنم در این فوریت ها و اولویت هایی که در نقشه جامع تمدن اسلامی مطرح است تحول در سیستم سلامت کشور است، من ضمن اینکه بوسیله برنامه شما از خدمات وزارت محترم بهداشت و اطبا عزیز کشورمان تشکر می کنم باید این نکته را با صراحت عرض کنم که در کشور ایران برنامه ریزی برای پیش گیری از بیماری در حد مطلوبی نیست و ما بیشتر برنامه ریزی های حوزه سلامتمان به تولید دارو و ساخت بیمارستان اختصاص دارد البته من آنها را لازم می دانم و آن کارها باید صورت گیرد ولی مهم تر از آنها این است که ما وزارت بهداشت پیشگیرانه از بیماری را طراحی نماییم هر وقت دیدید که دستگاه سلامت کشور بطورمثال از بین ده تا خبر حوزه سلامت هشت مورد از آن مربوط به حوزه پیشگیری بود ما داریم به سمت تمدن اسلامی حرکت می نماییم حالا اینکه چگونه می شود پیش گیری از بیماری را ایجاد کرد من ضمن اینکه به همه دوستان وزارت بهداشت احترام می گذارم ولی من معتقد هستم تدریس آیات و روایات در رابطه با پیش گیری از بیماری یگانه نسخه دستیابی به پیش گیری از بیماری در جهان است اگر ما بتوانیم یک همکاری ویژه ای را بین حوزه علمیه قم و وزارت بهداشت تعریف نماییم، ما به سوالات دوستان در وزارت بهداشت پاسخ دهیم و دوستان هم نظرات ائمه شیعه را، نظرات امام صادق (ع) را در عرصه پیش گیری از بیماری استماع کنند ما توانسته ایم در این زمینه هم به سمت تمدن اسلامی حرکت نماییم، هشت تحول فوریت دار دیگر است که به نظرم خوب است که بطورمثال به کتاب ها و جزواتی که در این زمینه نوشته شده دوستان و نخبگان را ارجاع دهیم ولی ببینید از آن صد مساله ای که من عرض کردم برای دستیابی به تمدن اسلامی نیاز داریم چهار تا از آنها خیلی فوریت دارد، تحول در تقسیمات شهری، تحول در الگوی ساخت مسکن، تحول در الگوی دستیابی پیش گیری از بیماری و تحول در کتب درسی، یک جمله آخری هم به مردم خوبمان عرض کنم، مجموعه مطالعات منجر به تولید این نقشه کاربردی بیش از دو دهه بوده در عرصه علمیه قم و با کمک مجموعه های مختلفی از جریان های تمدنی این نوشته شده بدین سبب عرض بنده این است که مطالعه یک کار پژوهشی مساله محور کاربردی که حدود بطورمثال بیش از دو دهه طول کشیده نزدیک به شش ماه وقت احتیاج دارد من از همین جا از مسئولین دولت محترم جمهوری اسلامی خصوصاً سازمان محترم برنامه و بودجه تقاضا می کنم زمینه گفت وگوهای تفصیلی در مورد نقشه جامع تمدن اسلامی را در سازمان متبوع خودشان آماده کنند تا بتوانیم در دهه های آینده مشکل مردم ایران را بهتر از وضعیت فعلی حل نماییم.
سوال: ما هم در رسانه ملی این آمادگی را داریم برای تبیین بیشتر این نقشه جامع تمدنی اسلامی در خدمت شما و همکاران عزیزتان باشیم، فردا ۲۲ بهمن است جمله پایانی شما را می شنویم.
کشوری: به نظر من این ۲۲ بهمن تفاوت های خاصی با ۲۲ بهمن های گذشته دارد و آن تفاوت عبارت از این است که استکبار جهانی برای مردم ایران و در مجموع برای مستضعفان جهان چنگ و دندان دارد نشان میدهد داستان غزه و این بمب ها و این بیرحمی ها اگر مردم ایران با آن مقابله جدی نکنند قابل سرایت است به سمت همه کشورهای منطقه پس یک راه حل کم هزینه برای اینکه ما دشمن را فردا از خودمان برای یک سال لااقل دور نماییم حضور در این راهپیمایی ۲۲ بهمن است. امیدوار هستم انقلاب اسلامی با گسترش گفت وگوهای تمدنی در چهل سال دوم حیات خودش با سرعت بیشتری به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت نماید.


منبع:

1402/11/23
08:51:49
0.0 / 5
297
تگهای خبر: آموزش , تفریح , خدمات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
جاویدانی