در نشست خبری جایزه فیروزه مطرح شد

داوری حدود 1600 اثر فرهنگی، كالای فرهنگی، نیازمند استراتژی اقتصادی

داوری حدود 1600 اثر فرهنگی، كالای فرهنگی، نیازمند استراتژی اقتصادی

جاویدانی: دبیر جایزه فیروزه در نشست خبری اظهار داشت: در جامعه امروزی باید به مفهوم فرهنگ عام تر نگاه نماییم و در كنار كتاب، مقالات، پژوهش ها و... به محصولات و كالاهای فرهنگی اهتمام ورزیم.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، نشست خبری جایزه فیروزه، امروز بامداد چهارشنبه ۱۲دی ماه، با حضور علی فریدونی مدیركل مجامع تشكل ها و فعالیت های فرهنگی وزرات ارشاد و دبیر جایزه فیروزه و ایوب دهقان كار مشاور اجرایی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در محل نمایشگاه های تهران بوستان گفتگو برگزار گردید.
فریدونی، دبیر جایزه فیروزه درباره پرداخت به كالاهای فرهنگی و امورات آن، اظهار نمود: در جامعه امروزی باید به مفهوم فرهنگ عام تر نگاه نماییم و در كنار كتاب، مقالات، پژوهش ها و فرهنگ صرف به محصولات كالاهای فرهنگی اهتمام ورزیم. با عنایت به این كه امسال دوره چهارم جایزه فیروزه است كوشیدیم در سندها، اهداف، اصول و چارچوب ها به محصولات و كالاهای فرهنگی توجه نشان دهیم و به این مقولات بپردازیم.
به گفته فریدونی، با استفاده از كالاهای فرهنگی كه ساخت و تولید داخل هستند باید فرهنگمان را ارتقا بخشیم و از تجربیات و دانش افرادی كه به صورت آكادمیك در این حوزه ها فعالیت دارند، نیاز داریم باید احداث هم افزایی در بخش های فرهنگی نماییم تا بتوانیم اهداف مان را یك به یك با موفقیت های روزافزون به سرانجام برسانیم.
او افزود: حوزه فرهنگ احتیاج به ایده پردازی، خلاقیت، تولید و مصرف مناسب دارد باید بر طبق این اتفاقات و رویدادها، اهداف را بچینیم و دستگاه ها را بر طبق این اهداف بنیان گذاری نماییم. امسال در جایزه فیروزه بر طبق موضوعات عام و خاص برنامه ریزی داشتیم و در بخش محصولات فرهنگی به حوزه های اسباب بازی، نوشت افزار، كالای فرهنگی، كالای خانواده فرهنگ محور، هدایای فرهنگی كوشیدیم بستر فرهنگی مناسب را احداث نماییم. همین طور استارتاپ های جایزه فیروزه از اتفاقات ویژه و خاص این جایزه بشمار می رود.
حضور نوشت افزار و اسباب بازی در جایزه فیروزه؛ اقدامات فرهنگی قابل تامل
فریدونی درباره آمار محصولات و آثار رسیده به جایزه فیروزه، اظهار داشت: ۲۶۰۰ اثر در حوزه نوشت افزار رسیده كه محصولات ۷۵ تولیدكننده این حوزه است و ۷۰۰ اثر در داوری پذیرفته شده اند، در محصولات اسباب بازی ۱۷۰۰رسیده كه ۲۰۰ اثر در داوری ها پذیرفته شده، در بخش هدایای فرهنگی ۲۵۰۰ اثر رسیده و در داوری ها ۲۰۰ اثر پذیرفته شده است، كالای فرهنگی خانواده محور ۲۰۰اثر منتخب شدند كه خاصیت این كالاها بر طبق خانواده محور بوده است، ۱۲۴۱پایان نامه و مقاله و كتاب در حوزه پژوهش آمده، در حوزه مقاله ۲۰۶اثر ورود پیدا كرده و ۵۰ اثر در حوزه كتاب پذیرفته شده است.

دبیر جایزه فیروزه درباره استارت تاپ ها اظهار نمود: در سوژه خاص استارت تاپ ۱۱۱ اثر بوده كه ۵۰ اثر به مرحله داوری رسیده است و بسیار خوشحالیم كه انجمن های علمی در این زمینه ورود پیدا كردند تا افراد علمی و تخصصی دانشگاهی در معرفی محصولات فرهنگی به جامعه نقش ثمربخشی ایفا كنند.
به گفته فریدونی، خاصیت خاص برگزاری جایزه فیروزه ارتباط دادن سوژه «اقتصاد فرهنگ» به بدنه علمی و صنفی كشور است. در بخش ارتباط با صنف ها پارسال با انجمن نوشت افزار در ارتباط بودیم كه امسال با انجمن تولیدكنندگان اسباب بازی در ارتباط هستیم و این اتفاق خوب و قابل تاملی است. همین طور در حوزه ترویج كالاهای فرهنگی باید اهتمام نماییم، فعالیت های گسترده تری داشته باشیم.
او با اشاره به برگزاری جایزه فیروزه با همكاری شركت های خصوصی در تامین هزینه ها اظهار داشت: باید اهتمام نماییم بار هزینه های مادی را از دوش دولت برداریم و با همكاری شركت های خصوصی در اجرایی سازی اهدافمان قدم برداریم. در نمایشگاه ۱۰۰ غرفه محصولات فرهنگی برپا میگردد كه در روز اختتامیه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از منتخبان در هر حوزه تقدیر خواهد شد.
برای محصولات فرهنگی استراتژی اقتصادی در نظر بگیریم
ایوب دهقان كار، مشاور اجرایی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این نشست، درباره ضرورت توجه به كالاها و محصولات فرهنگی، اظهار داشت: با عنایت به اقتضائات و شرایط به وجود آمده برای كشورمان باید اهتمام نماییم به محصولات و كالاهای فرهنگی توجه بیشتری نشان دهیم تا بتوانیم در درك كامل و عمیقی از رویدادهای پیرامون مان كسب نماییم. باید بدانیم كالاهای فرهنگی همانند نوشت افزار و اسباب بازی در رشد و شكل گیری شخصیت كودك بسیار اهمیت دارد پس توجه بیشتری به این محصولات نشان دهیم.
او با اشاره به صحبت های مسئولان فرهنگی در غرب عنوان كرد: غربی ها با صادر كردن محصولات فرهنگی، قصد دارند فرهنگ دیگر كشورها همچون كشور ما را تغییر دهد و بر طبق فرهنگ والت دیزنی آنرا بسازند، ما نباید به آنان چنین اجازه ای را بدهیم، باید كالاهای فرهنگی را بعنوان استراتژی اقتصادی درنظربگیریم و در ساخت كالا و محصولات فرهنگی بر طبق الگوی ایرانی اهتمام ورزیم.


1397/10/12
14:41:32
5.0 / 5
4201
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
جاویدانی