اعمال شب نوزدهم ماه مبارك رمضان

اعمال شب نوزدهم ماه مبارك رمضان

جاویدانی: در تمام سال، ماهی به عظمت ماه پربركت رمضان نیست؛ برای اینكه ماهی است كه خداوند آنرا برای اهدای بالاترین هدیه خود به جهان بشریّت، یعنی «قرآن مجید» برگزیده است. همین طور ماهی است كه شب قدر در آن واقع شده، شبی كه مقدّرات یك سال انسان ها بر حسب شایستگی ها و لیاقت هایشان تعیین می شود و عبادت آن برتر از عبادت هزار ماه است؛ اینگونه است كه در دعای روزانه ماه مبارك رمضان می خوانیم: «اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ؛ خدایا در این ماه درك فضیلت شب قدر را روزی ام كن».


شب قدر كه برتر از هزار ماه است، جلوه ای روشن از مهربانی و رأفت بی انتهای خدای متعال است، برای اینكه حضرت حق همیشه برای بخشیدن بندگان خویش از هر بهانه ای استفاده می نماید. چنانكه آمدن ماه مبارك رمضان برای همه ما فرصت آمرزش است و صد البته رسیدن به شب های قدر نور علی نور دیگری برای ماست كه از این شرایط برای توبه، ترك معصیت و قرب الهی بهره ببریم و به سمت خدا برگردیم.
در روایتی از امام باقر مقابل السلام آمده است: هركس شب قدر را احیا دارد، گناهان او آمرزیده شود، هرچند زیاد باشد. پس به بیان مرحوم «علّامه مجلسی»، بهترین اعمال در این شب ها طلب آمرزش گناهان و دعا برای امور دنیوی و اخروی است.
شب نوزدهم ماه رمضان، اوّل شب های قدر است، شب قدر همان شبی است كه در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت آن نمی رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه. در آن شب تقدیر امور در سال مشخص می شود و ملائكه و روح كه اعظم ملائكه است به اذن پروردگار به زمین نازل می شوند و به خدمت امام زمان(ع) مشرف می شوند و آن چه را برای هركس مقدّر شده است بر امام زمان(ع) عرضه می كنند.
به گزارش جاویدانی به نقل از ایسنا، اعمال شب های قدر بر دو نوع است؛ یكی آن كه در هر سه شب باید انجام داد و دیگر آن كه مخصوص است به هر شبی. اعمال مشترك شب های قدر(۱۹، ۲۱، ۲۳) به این شرح است:
اوّل
غسل؛ علاّمه مجلسی فرموده كه غسل این شب ها را مقارن غروب آفتاب كردن بهتر است كه نماز شام را با غسل بخواند.
دوّم
دو ركعت نماز؛ در هر ركعت پس از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و پس از فراغ ۷۰ مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیْهِ بگوید.
در روایت نبوی(ص) است كه از جای خود برنخیزد تا حقّ تعالی او را و پدر و مادرش را بیامرزد.
سوّم
باز كردن قرآن در مقابل خود و گفتن این جملات؛
اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُكَ بِكِتابِكَ الْمُنْزَلِ
خدایا از تو خواهم به حق كتاب فرستاده شده ات
وَ ما فیهِ وَ فیهِ اسْمُكَ الاْكْبَرُ وَاَسْماَّؤُكَ الْحُسْنی
و آن چه در آن است كه در آن است نام بزرگت و اسامی نیكویت
وَما یُخافُ وَ یُرْجی اَنْ تَجْعَلَنی مِنْ عُتَقاَّئِكَ مِنَ النّارِ
و آن چه بدان ها ترس و امید شود كه قرارم دهی از زمره آزادشدگانت از دوزخ
"پس هر حاجت كه دارد بخواهد"
چهارم
قرآن كریم را بر سر گذاشته و می گوید؛
اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ
خدایا به حق این قرآن
وَ بِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ
و بحق آن كس كه او را بدان فرستادی
وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فیهِ
و بحق هر مؤمنی كه در این قرآن مدحش كرده ای
وَ بِحَقِّكَ عَلَیْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ
و بحقی كه تو بر ایشان داری برای اینكه كسی نیست كه حق تو را بهتر از خودت بشناسد
پس ۱۰ مرتبه بگوید؛ «بِكَ یا اَللّهُ» بحق خودت ای خدا
و ۱۰ مرتبه «بِمُحَمَّدٍ» بحق محمدصلی الله مقابل و آله
و ۱۰ مرتبه «بِعَلی» بحق علی مقابل السلام
و ۱۰ مرتبه «بِفاطِمَةَ» بحق فاطمه سلام الله علیها
و ۱۰ مرتبه «بِالْحَسَنِ» بحق حسن مقابل السلام
و ۱۰ مرتبه «بِالْحُسَیْنِ» بحق حسین مقابل السلام
و ۱۰ مرتبه «بِعَلِیّ بْنِ الْحُسَیْنِ» بحق علی بن الحسین مقابل السلام
و ۱۰ مرتبه «بُمَحَمَّدِ بْنِ عَلِی» بحق محمد بن علی مقابل السلام
و ۱۰ مرتبه «بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ» بحق جعفر بن محمد مقابل السلام
و ۱۰ مرتبه «بِمُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ» بحق موسی بن جعفرعلیه السلام
و ۱۰ مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُوسی» بحق علی بن موسی مقابل السلام
و ۱۰ مرتبه «بِمُحَمَّدِبْنِ عَلِی» بحق محمد بن علی مقابل السلام
و ۱۰ مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ» بحق علی بن محمدعلیه السلام
و ۱۰ مرتبه «بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِی» بحق حسن بن علی مقابل السلام
و ۱۰ مرتبه «بِالْحُجَّةِ» به حق حضرت حجت مقابل السلام
"پس هر حاجت كه داری طلب كن"
پنجم
زیارت امام حسین مقابل السلام؛ در خبر است كه چون شب قدر می شود منادی از آسمان هفتم ندا می كند از بُطنان عرش كه حقّ تعالی آمرزیده هر كه را كه به زیارت قبر حُسین مقابل السلام آمده است.
ششم
برپا داشتن احیا؛ همانا روایت شده هركه احیا كند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هرچند به عدد ستارگان آسمان و سنگینی كوه ها و وزن دریاها باشد.
هفتم
۱۰۰ ركعت نماز بخواند كه فضیلت بسیار دارد و افضل آن است كه در هر ركعت پس از حمد ۱۰ مرتبه توحید بخواند.
هشتم
بخواند: اَللّهُمَّ اِنّی اَمْسَیْتُ لَكَ عَبْداً داخِراً لا اَمْلِكُ لِنَفْسی نَفْعاً وَلا ضَرّاً
خدایا من شام كردم در صورتیكه بنده خواری هستم كه مالك سود و زیانی برای خویشتن نیستم
وَلا اَصْرِفُ عَنْها سُوَّءاً اَشْهَدُ بِذلِكَ عَلی نَفْسی
و نتوانم از خویشتن پیش آمد ناگواری را بازگردانم و این مطلبی است كه من آنرا بر خویش گواهی دهم
وَاَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتی وَقِلَّةِ حیلَتی فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ
و به ناتوانی خود و بیچارگی ام در برابرت اعتراف دارم، پس درود فرست بر محمد و آل محمد
وَاَنْجِزْ لی ما وَعَدْتَنی وَ جَمیعَ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فی هذِهِ اللَّیْلَةِ
و وفا كن برایم بدانچه بر من و همه مؤمنین و مؤمنات وعده فرمودی از آمرزش در این شب
وَاَتْمِمْ عَلَیَّ ما اتَیْتَنی فَاِنّی عَبْدُكَ الْمِسْكینُ الْمُسْتَكینُ الضَّعیفُ الْفَقیرُ الْمَهینُ
و تمام كن بر من آنچه را به من دادی برای اینكه كه من بنده بینوای مستمند ناتوان تهیدست خوار توام
اَللّهُمَّ لا تَجْعَلْنی ناسِیاً لِذِكْرِكَ فیما اَوْلَیْتَنی
خدایا قرار مده مرا فراموشكار از یاد خویش در آنچه به من انعام فرمودی
وَلا غافِلاً لاِِحْسانِكَ فیما اَعْطَیْتَنی وَلا ایِساً مِنْ اِجابَتِكَ وَاِنْ اَبْطَاَتْ عَنّی
و نه غافل از احسانت در آنچه به من عطا كردی و قرارم مده ناامید از اجابت خویش و بااینكه دیرزمانی طول كشد
فی سَرّاَّءَ اَوْ ضَرّاَّءَ اَوْ شِدَّةٍ اَوْ رَخاَّءٍ اَوْ عافِیَةٍ اَوْ بَلاَّءٍ اَوْ بُؤْسٍ اَوْ نَعْماَّءَ
چه در خوشی و چه در سختی در دشواری یا در آسایش در تندرستی یا گرفتاری در تنگدستی یا در نعمت
اِنَّكَ سَمیعُ الدُّعاَّءِ
براستی تو شنوای دعایی
و این دعا را كفعمی از امام زین العابدین مقابل السلام روایت كرده كه در این شب ها می خوانده در حال قیام و قعود و ركوع و سجود.
مرحوم علامه مجلسی (ره) فرموده اند "بهترین اعمال در این شب ها طلب آمرزش گناهان و دعا برای امور دنیوی و اخروی است هم برای خود و هم برای پدر و مادر خویشان و دیگر مومنان؛ چه زنده باشند و چه از دنیا رفته باشند و همین طور ذكرهای مختلف و صلوات بر حضرت محمد (ص) و خاندانشان تا آنجا كه مقدور است، انجام دهند و در برخی از روایات نیز تاكید گردیده است كه «دعای جوشن كبیر» را در این سه شب بخوانند.
در روایتی آمده است كه شخصی خدمت رسول خدا (ص) رسیده و عرض كرد: اگر شب قدر را درك كردم، چه چیزی را از خداوند طلب كنم؟ كه ایشان فرمودند: "عافیت و سلامتی را از خداوند بخواه".

اعمال مخصوص شب نوزدهم
اوّل؛ ۱۰۰ مرتبه «اَسْتَغْفِرُاللّهَ رَبّی وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ»
دوّم؛ ۱۰۰ مرتبه «اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ»
سوّم؛ بخواند دعاء یا ذَاالَّذی كانَ كه متن آن به این شرح است:
یا ذَاالَّذی كانَ قَبْلَ كُلِّشَیْءٍ ثُمَّ خَلَقَ كُلَّشَیْءٍ
ای كه بوده ای قبل از هر چیز و آفرید هر چیز را و
ثُمَّ یَبْقی وَیَفْنی كُلُّشَیْءٍ یا ذَا الَّذی لَیْسَ كَمِثْلِهِ شَیءٌ
سپس تنها او باقی ماند و هر چه هست فانی شود
وَیا ذَاالَّذی لَیْسَ فِی السَّماواتِ الْعُلی وَلا فِی الاْرَضینَ السُفْلی
ای كه نیست مانندش چیزی، ای كه معبودی جز وی در آسمان های بالا و نه در زمین های پائین
وَلا فَوقَهُنَّ وَلا تَحْتَهُنَّ وَلا بَیْنَهُنَّ اِلهٌ یُعْبَدُ غَیْرُهُ
و نه فوق آنها و نه زیر آنها و نه در درخلال آنها نیست
لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِهِ اِلاّ اَنْتَ
خاص تو است ستایش آن ستایشی كه توانایی ندارد بر شماره اش كسی جز تو
فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمِّدٍ صَلوةً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِها اِلاّ اَنْتَ
درود فرست بر محمد و آل محمد درودی كه توانایی نداشته باشد بر شماره اش كسی جز تو
چهارم
بخواند: اَللّهُمَّ اْجْعَلْ فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ مِنَ الاْمْرِ الْمَحْتُومِ
خدایا قرار ده در آنچه حكم كرده و مقدر فرموده ای از سرنوشت حتمی
وَفیما تَفْرُقُ مِنَ الاْمْرِ الحَكیمِ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ
و در آنچه جدا كنی از فرمان حكیمانه ات در شب قدر و
وَفِی الْقَضاَّءِ الَّذی لا یُرَدُّ وَلا یُبَدَّلُ
در آن قضا و قدری كه برگشت و تغییر و تبدیلی ندارد
اَنْ تَكْتُبَنی مِنْ حُجّاجِ بَیْتِكَ الْحَرامِ
كه نام مرا در زمره حاجیان خانه محترمت (كعبه) بنویسی
الْمَبْرُورِ حَجُّهُمُ الْمَشْكُورِ سَعْیُهُمُ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمُ الْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئاتُهُمْ
آنان كه حج شان مقبول و اهتمام شان مورد تقدیر و گناهانشان آمرزیده و كردار بدشان بخشوده شده است
وَاجْعَلْ فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ اَنْ تُطیلَ عُمْری وَتُوَسِّعَ عَلَیَّ فی رِزْقی
و قرار ده در آنچه مقدر فرموده ای كه عمر مرا طولانی كرده و روزیم را وسیع گردانی
وَتَفْعَلَ بی كَذا وَكَذا
و درباره ام چنین و چنان كنی
و بجای این كلمه حاجت خودرا ذكر كند.
التماس دعا




منبع:

1398/03/03
22:54:21
5.0 / 5
93
تگهای خبر: احیا , سلامت , قرآن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
جاویدانی