در نشست خبری نمایشگاه صنایع چاپ عنوان شد؛

تغییر استراتژی نمایشگاه صنعت چاپ در مواجهه با تحریم ها

تغییر استراتژی نمایشگاه صنعت چاپ در مواجهه با تحریم ها

جاویدانی: رئیس نمایشگاه صنایع چاپ و بسته بندی مشكلات ارزی و تحریم ها را مهمترین چالش پیش روی برگزاری این رویداد مهم نمایشگاهی عنوان نمود.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و صنایع وابسته بامداد امروز در محل اتاق اصناف تهران برگزار گردید.
در این نشست خبری شجاع مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان و مدیر بخش تشریفات این نمایشگاه در سخنانی عنوان داشت: همه تلاش ما امسال برگزاری یك نمایشگاه متفاوت در حوزه چاپ بوده است. لازم است به این نكته دقت كنیم كه صنعت نمایشگاه داری یكی از صنایع اقتصادی قابل توجه و بازوی درآمدزای دولت در تمام دنیا به حساب می آید. با این همه نگاه ما به این نمایشگاه درآمدزایی صرف نیست و اهتمام می نماییم آورده های بیشتری نسبت به آن برای فعالان این عرصه به ارمغان بیاوریم.
وی افزود: علیرغم مشكلات ناشی از تحریم، امسال موفق شدیم ارتباطات خوبی را در حوزه بین الملل برای نمایشگاه ایجاد نماییم همچون آنها تلاش هایی بوده كه برای ایجاد ارتباط با سازمان یوفی كه اصلی ترین نهاد هماهنگ كننده نمایشگاهی در دنیاست داشته باشیم و امیدواریم از این رهگذر بتوانیم در سال های آینده بعنوان یكی از اعضای اثرگذار این سازمان به فعالیت بپردازیم. كما اینكه یوفی سازمانی است با بیشتر از ۱۸۰ كشور عضو كه بعضی از این كشورها در آن بیشتر از ۴۰ نماینده دارند.
شجاع با اشاره به نقش نمایشگاه همچون نمایشگاه صنعت چاپ در توسعه دیپلماسی صنعتی و فرهنگی عنوان كرد: امسال كوشیده ایم در طرح رجیستر كردن بازدیدكنندگان و حاضران در نمایشگاه تلاش رو به رشدی داشته باشیم تا از این رهگذر به یك جامعه آماری قابل توجه به منظور برنامه ریزی برای رویدادهای آتی برسیم.
وی همینطور خواهان مشاركت و همیاری بیشتر دولت بخصوص شهرداری در این خصوص شد و اضافه كرد: یكی از اشكالات ما در حوزه كار این نمایشگاه مسائل ارزی پیش روی ما بود كه به مسئله نحوه محاسبه هزینه های نمایشگاهی توسط سازمان توسعه تجارت و محل دائمی نمایشگاه ها برمی گشت. شیوه فعلی كه هزینه بخش خارجی به صورت ارزی و هزینه بخش داخلی به صورت ریالی دریافت می شود به هیچ عنوان مورد تایید ما نیست و امیدواریم شرایطی سنجیده شود تا این مسئله حل شود.
وی همینطور از برنامه ریزی برای دعوت از تمامی مدیران كل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالان ارشد صنف چاپ و تاثیرگذاران تجاری این صنعت برای حضور در این نمایشگاه اطلاع داد.
در ادامه این نشست خبری ابوالحسنی رئیس این دوره از نمایشگاه نیز در سخنانی عنوان كرد: نمایشگاه بیست و ششم صنایع چاپ با همت و كمك تمامی فعالان این عرصه و با شعار وحدت و همدلی از هشتم تا یازدهم آذر ماه در فضایی به وسعت ۴۳ هزار متر در محل دائمی نمایشگاه ها برگزار می گردد.
وی افزود: امسال ۵۱۳ شركت برای حضور در این رویداد تقاضا دادند كه از میان آنها ۳۱ شركت خارجی و ۴۷۲ شركت نیز داخلی هستند و جدای از این ۵۰۰ متر فضای خارجی و غیرمسقف نیز برای شركت كنندگان در نظر گرفته ایم كه این فضا به علت متقاضیان زیاد شركت در این نمایشگاه بود. این در شرایطی است كه ما حتی جهت شركت در این رویداد بازاریابی و تبلیغاتی انجام ندادیم كه در این صورت متقاضیان بیشتر از این هم بودند پیگیری های ما برای تخصیص فضای بیشتر در این زمینه كماكان ادامه دارد ولی به منظور اینكه تمامی متقاضیان بتوانند از این نمایشگاه استفاده كنند تلاش كردیم با كاهش متراژ غرفه ها پذیرای تمامی آنها باشیم.
وی درباره حضور كشورهای خارجی در این دوره از نمایشگاه نیز اظهار داشت: كشورهای چین و هند در پاویون ما حضور خواهند داشت و كشورهای آلمان، بلژیك و ایتالیا نیز به صورت نمایندگی در نمایشگاه حضور دارند ما در بحث كشورهای خارجی نسبت به سال قبل با افزایش بازدیدكننده رو به رو هستیم اما نسبت به دو سال قبل این مورد با كاهش شدید رو به رو است.
رئیس نمایشگاه صنایع چاپ و بسته بندی در بخش دیگری از این نشست خبری در مورد شائبه تغییر محل برگزاری این نمایشگاه عنوان كرد: با وجود اخبار و اطلاعات در زمینه تغییر محل نمایشگاه ها در تهران در مورد این نمایشگاه به صورت صریح به ما اعلام شده در زمان تعیین شده و محل اعلام شده این نمایشگاه برگزار می گردد.
وی همینطور با اشاره به مبحث تغییر مكان احتمالی این نمایشگاه اظهار داشت: فضاهای نمایشگاهی موجود در تهران به جز محل دائمی نمایشگاه ها ظرفیت میزبانی از نمایشگاه صنایع چاپ را ندارد.
در بخش دیگری از این نشست خبری ابوالقاسمی در پاسخ به سوالی در مورد علت عدم حضور كشورهای خارجی در این نمایشگاه به مبحث تحریم ها اشاره نمود و اظهار داشت: بیشتر از ۸۰ درصد ماشین آلات و مواد اولیه چاپ در ایران وارداتی است و كشورهای خارجی قبل از این به منظور بازاریابی و فروش مواد اولیه به این نمایشگاه می آمدند الان نیز با وجود تحریم ها مشكلی برای حضور در نمایشگاه ندارند اما مسئله انتقال ارز چه در بحث هزینه های نمایشگاهی و چه در بحث فروش ماشین آلات به جای خود باقی است با این همه ما با این برنامه ریزی كه بتوانیم تولیدات خویش را به سمت صادرات به كشورهای منطقه پیش ببریم كار نمایشگاه را جلو برده ایم و امیدواریم بتوانیم نتایج مطلوبی نیز كسب نماییم.
در ادامه نشست خبری ابوالقاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد مشكلات پیش روی این نمایشگاه در حوزه نقل و انتقالات ارزی عنوان كرد: هم اكنون هزینه های نمایشگاهی شركت كننده های داخلی به صورت ریالی دریافت می شود و در بخش خارجی این مورد به صورت ارزی در حالیكه در هیچ جای دنیا روال به این صورت نیست. مسئله بعدی این است كه محل دائمی نمایشگاه ها به صورت دولتی اداره می شود و تمامی هزینه های نمایشگاهی با نرخ مصوب دولت و توسط دولت دریافت می شود. ما موافق این نیستیم كه این هزینه ها به صورت كامل ریالی یا ارزی دریافت شود اما بارها این مسئله را مطرح كردیم كه اگر كل فضای نمایشگاهی با دریافت هزینه مشخص به برگزار كننده واگذار كنند او برای مدیریت هزینه ها تدبیر خواهد نمود مثلا اگر ما بخواهیم به یك شركت خارجی تخفیفی بدهیم و یا غرفه ها را به شكل تهاتر با نمایشگاه های خارجی واگذار نماییم به علت وضع موجود دولتی محل دائمی نمایشگاه ها امكان پذیر نیست. ما حتی به محل برگزاری نمایشگاه پیشنهاد داده ایم كه با یك هزینه اضافه تر از تعرفه محل را به ما واگذار كند و دست ما را برای تخصیص جا و هزینه ها باز بگذارد اما با این كار موافقت نمی گردد.
وی در ادامه در پاسخ به سوال مهر درباره اینكه چرا برای رفع این مشكل به فكر تغییر مكان نمایشگاه نیستید گفت جز محل دائمی نمایشگاه ها تنها مكانی كه می تواند میزبان یك رویداد نمایشگاهی باشد شهر آفتاب است كه شهر آفتاب بیشتر از ۷ تا ۸ فضای مسقف ندارد در حالیكه ما احتیاج به ۳۷ تا ۳۸ هزار متر فضای مسقف داریم كه تنها در محل فعلی برایمان تامین می شود.


منبع:

1398/08/25
13:38:42
5.0 / 5
4285
تگهای خبر: بازار , شركت , فرهنگ , فرهنگ و ارشاد اسلامی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
جاویدانی