در گفت وگو با مهر مطرح شد

تورم خبرهای حاشیه ای بنزین در فضای مجازی

تورم خبرهای حاشیه ای بنزین در فضای مجازی

جاویدانی: عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای درباره تغییرات قیمت بنزین كه دستمایه ای برای انتشار شایعات و اخبار جعلی در شبكه های اجتماعی شده است می گوید.


معصومه نصیری عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران با اشاره به اینكه تغییرات قیمت بنزین و تصمیمات جدید در این زمینه بازهم دستمایه ای برای انتشار شایعات و اخبار جعلی در شبكه های اجتماعی شده است، به خبرنگار مهر اظهار داشت: سازندگان این شایعات موفقیتشان را در گرو ناآگاهی مخاطبان می دانند و بدین جهت در فضایی كه هم سوژه «مهم» است و هم «ابهامات» افكار عمومی درباره آن زیاد، از هیچ تلاشی جهت نشر اطلاعات گمراه كننده و نادرست ردیغ نمی كنند. وی ادامه داد: آنچه مخاطبان را در مقابل این دست از اخبار واكسینه می كند، «سواد رسانه ای» است. نداشتن این مهارت شاید پاشنه آشیل ما در شرایطی از این دست باشد تا مخاطب بدون آگاهی تحت تاثیر شگردهای رسانه ای قرار نگیرد. سواد رسانه ای تلاش دارد مخاطبی هوشمند كه در مواجه با پیام های رسانه ای فعالانه اقدام نموده و تعمق و تعقل را راس اقداماتش قرار می دهد، تربیت كند. این مدرس سواد رسانه ای اشاره كرد: با وجود تاكیدات فراوان درباره لزوم های فراگیری نهضت سواد رسانه ای، این مهم به صورتی شعاری و در برهه های خاص مورد توجه قرار گرفته و پس از فروكش كردن التهابات از طرف نهادها و تصمیم سازان به فراموشی سپرده شده و تا اتفاق بعدی در حدی یك شعار زیبا و به روز مورد توجه قرار می گیرد. عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران اظهار نمود: اینكه ما در برنامه ای زمانبندی شده و مستمر نسبت به ارتقای سواد رسانه ای مردم، مسئولان و رسانه ها اقدام نمی نماییم و در بزنگاه ها انگشت اشاره را سمت مردم می گیریم كه مردم باید هوشمندانه رفتار كنند و شایعات را نپذیرند، از دایره انصاف خارج شدن است. اگر ما طی عزمی ملی و همگانی جهت توانمندسازی همه اركان و بخش های جامعه اقدام نموده باشیم، اولا دیگر نگرانی مداوم فریب خوردن افكار عمومی را نخواهیم داشت و ثانیا او را به مهارت و دانشی مجهز كردیم كه در در تمام اوقات نسبتش با رسانه را سنجیده و كنشگری جدی و فعال باشد. نصیری با اشاره به اینكه در عصر رسانه سواد رسانه ای دیگر یك سوژه لاكچری و شعاری نیست كه نسبت به آن بی تفاوت باشیم، تصریح كرد: سواد رسانه ای امروز ضرورتی حیاتی و حتمی است كه غفلت از آن می تواند غیرقابل جبران باشد. او در آخر اظهار داشت: همه فعالان این عرصه باید فعالانه و با احساس مسئولیت وارد میدان شوند.

1398/08/26
07:23:56
5.0 / 5
4363
تگهای خبر: مجازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
جاویدانی