صنعت نشر در سال ۲۰۲۲؛

تاثیر محسوس پاندمی و بازگشت نمایشگاه های کتاب

تاثیر محسوس پاندمی و بازگشت نمایشگاه های کتاب

جاویدانی: در سالی که گذشت، صنعت نشر سایه سنگین پاندمی را بر سر خود حس می کرد.



به گزارش جاویدانی به نقل از پابلیشرز ویکلی، باتوجه به همه دفاعی که از صنعت نشر آمریکا در پرونده خرید انتشارات سایمون اند شوستر توسط پنگوئن رندوم هاوس به عمل آمد، اما چالش های صنعت نشر در سال ۲۰۲۲ فقط همین مورد نبود.
از بسیاری جهات، صنعت نشر این کشور همچنان با نتایج ناشی از کرونا روبه رو بود و مشکل بازگشت کارمندان شرکت های انتشاراتی به دفتر کار، بسیار جدی بود و با هر موج جدید کرونا و سویه های دیگرش، این عمل بارها و بارها به تعویق افتاد. در عین حال خود کارمندان نیز با بازگشت به دفترهای کار موافق نبودند و دنبال کردن سیاست کار در خانه را مهم ترین مزیت در اوج همه گیری می دانستند.
مشکلات تورمی در هزینه های تولید کتاب
مشکلات افزایش قیمت تامین ملزومات چاپ که سال ۲۰۲۱ هم وجود داشت، در سال ۲۰۲۲ هم ادامه یافت و گرچه افزایش قیمت چاپ، کاغذ و حمل و نقل کم تر شد، اما شروع بالاترین تورم در دهه های اخیر، هزینه های تولید را بسیار بالاتر از سطح ۲۰۱۹ نگه داشت و میزان سودآوری را پایین آورد. تنگناهای ظرفیت چاپ نیز کمتر شد که البته نه با حل مشکلات؛ که با کاهش فروش کتاب و ارائه سفارش های کمتر چهره کرد.
کاهش سفارش آمازون
با شروع پاندمی، مصرف کنندگان در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بیشتر به سمت خره فروشی های آنلاین تمایل پیدا کردند و آمازون سفارش های بزرگی برای خرید کتاب داشت. اما وقتی مشتریان سال ۲۰۲۲ به کتابفروشی های فیزیکی بازگشتند، آمازون به شدت تحت تاثیر واقع شد و برای کاهش میزان موجودی کتاب هایی که خریده بود، سفارش های جدید به ناشران را در فصل تابستان به شدت کاهش دارد که گاه تا سطح ۷۰ درصد کمتر هم بود. هارپر کالینز کاهش سفارش آمازون را دلیل اصلی کاهش ۱۱ درصدی فروش در سه ماهه منتهی به ۳۰ سپتامبر دانسته است.
کاهش سفارش های آمازون و حذف شماری از فرصت های شغلی در بخش کتاب این مجموعه موجب شد حتی این گمان ایجاد شود که آمازون از بازار کتاب پایش را بیرون می کشد و البته آمازون قاطعانه این پیش بینی ها را رد کرد.
افتتاح مغازه های جدید کتاب فروشی
برای کتاب فروشی ها از طرف دیگر بازگشت خریداران به مغازه ها خبر خوبی بود و «بارنز اند نوبل» آغاز به افتتاح شعبه های جدید کرد و مقرر است ۳۰ فروشگاه جدید در سال ۲۰۲۳ افتتاح کند. در مجموع کل کتاب فروشی ها تا اکتبر در مقایسه با سال پیش ۷.۵ درصد بیشتر شد و امید می رود شمار کتاب فروشی ها به زودی به سطح ۲۰۱۹ بازگردد. آمازون اما اعلام نمود همه ۲۴ کتاب فروشی فیزیکی خودرا می بندد. این کمپانی سال ۲۰۱۵ با سروصدای فراوان نخستین کتاب فروشی فیزیکی خودرا دایر کرده بود.
بازگشت نمایشگاه های کتاب
کاهش اثرات پاندمی سبب رونق باردیگر نمایشگاه های کتاب و بالطبع حضور ناشران شد و همه نمایشگاه ها به روال سابق بصورت حضوری برگزار شدند؛ گرچه شماری از آنها در سایه تورم، تهدیدهای بازگشت پذیر کووید و جنگ اوکراین کاهش ترافیکی را تجربه کردند.
در ماه مارس، نمایشگاه کتاب بولونیا با توسعه برنامه ها برای انتشارات بزرگسالان بدنبال جذب ناشران بیشتر بود و نمایشگاه لندن در ماه آوریل ممنوعیت کلی کار با ناشران روسی را در نظر گرفت و به عنوان محل اصلی ارائه آثار انگلیسی زبان بعد از سه سال که بصورت غیرحضوری برگزار شده بود، باردیگر مراجعه کنندگان حضوری را میزبانی کرد. همین مورد در ماه اکتبر در نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم عملی شد، هرچند رویدادی ضعیف تر از همیشه بود و اثرات جنگ در اروپا، بحران انرژی و تورم در آن مشهود بود و شمار شرکت کنندگان به ۱۸۰ هزار نفر رسید که حدودا نصف شمار آخرین نمایشگاه پیش از پاندمی بود.
در این میان نمایشگاه شارجه شاهد موفقیت بود و در سال ۲۰۲۲ پذیرای بیش از ۹۷۱ موسسه انتشاراتی از ۹۲ کشور شد و به عنوان میهمان افتخاری در بولونیا و کشور مرکزی در لندن حضور یافت. این کشور میهمان افتخاری گوادلاخارا هم شد که در آخر نوامبر در مکزیک اجرا شد. نمایشگاه کتاب شارجه بعد از یک نمایشگاه مجازی در سال ۲۰۲۰ و یک رویداد ترکیبی در سال ۲۰۲۱، حدود ۸۰۰ هزار نفر را میزبانی کرد که تنها ۳۰۰۰ نفر از مهمانانش در سال ۲۰۱۹ عقب تر بود.
کاهش فروش کتاب
با نزدیک شدن به انتها سال ۲۰۲۲ مشخص شد صنعت نشر کتاب آمریکا بعد از دوسال متوالی رشد خوب، در این سال کم شده و تا اکتبر ۵.۱ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ بوده است. سال ۲۰۲۱ آمار فروش ۱۲ درصد بیش از سال ۲۰۱۹ و قبل از شروع پاندمی بود.


منبع:

1401/10/11
14:50:02
0.0 / 5
355
تگهای خبر: بازار , حل مشكلات , خرید , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
جاویدانی