قدر، فرصتی برای كنار زدن حجاب ها
به گزارش جاویدانی، قم نویسنده کتاب الهی نامه اظهار داشت: انسان حجاب میان خود و خدایش است و در شب قدر باید این حجاب را از میان برداشت و با مناجات از این لحظه ها بهره برد.
آیت الله هادی عباسی خراسانی در گفتگو با ایسنا با تاکید بر اینکه قدر می تواند معانی مختلفی داشته باشد، اظهار داشت: یک معنا اندازه و اندازه گیری است که در آیه سوم سوره طلاق آمده است. شب قدر، شب اندازه گیری است و خدا مقدر است، خدا شب قدر را رسانده و زمان را برای انسان قرار داده است و زمان احتیاج به مدیریت دارد. خدا هر روز حساب ما را با چند هزار ثانیه پر می کند و این احتیاج به حساب و کتاب دارد همینطور زمان قله ای دارد و قله آن ماه رمضان است.
وی بابیان اینکه شب قدر شبی است که حساب و کتابمان را مشخص می نماییم، افزود: مفهوم دیگر قدر، منزلت، شرافت، عظمت و بزرگی است که در سوره انعام آمده است. شب قدر، قلب ماه مبارک رمضان است و قرآن در شب قدر نازل شده است. عظمت ماه رمضان به نزول قرآن است نه روزه داری و قرآن هم در شب قدر نازل شده.
وی ادامه داد: مفهوم سوم شب قدر، تنگنا، فضای محدود و عدم گشایش است و در این شب فرشته ها به زمین می آیند به شکلی که جا برای زمینیان اندک می شود و انسان اگر مومن واقعی باشد نزول فرشتگان را درک می کند.
عباسی خراسانی با اشاره به اینکه انسان عاقل زمان و قله آنرا از دست نمی دهد، بیان کرد: شب قدر دقیقه نود است و لحظات آخر هم نگرانی هست و شادمانی. باید این نگرانی را رفع کرد همینطور شب قدر شب آرامش است. ما باید بهترین استفاده را ببریم و این شب را مغتنم بشماریم و حضرت زهرا(س) هم بچه هایشان را در این شب بیدار نگاه می داشتند تا از دقایق بهره ببرند.
وی اشاره کرد: بعضی شاید گمان کنند شب قدر مربوط به اسلام است ولی این شب از زمان خلقت آدم تا انقراض عالم بوده، هست و خواهد بود.
شب زنده داران، مقربین درگاه حق
استاد سطح عالی حوزه اشاره کرد: حضرت موسی(ع) گفت وگویی با خدا دارد که از همه سحرخیزان و شب زنده داران تقاضا می کنم این مناجات و گفتمان را در این شب پیاده کنند. این مفهوم مدیریت زمان است. این گفتگو این دو مطلب را می رساند؛ اول اینکه شب قدر همیشه بوده و در بین امت اسلامی به کمال رسید و ارائه شد و دوم اینکه آسان خواه و ارزان فروش نباشیم با خدا معامله نماییم.
وی ادامه داد: حضرت موسی فرمودند: «خدایا من دوست دارم جز مقربین درگاهت باشم.» خداوند در جواب فرمودند: «قرب من برای کسانی است که شب قدر شب زنده دار باشند.»
وی افزود: حضرت موسی پرسیدند: «خدایا من دوست دارم رحمت شما را کسب کنم.» حضرت حق پاسخ دادند: «رحمت من برای کسی است که به مسکین رحم داشته باشد.» مسکین و فقیر فرق می کند. فقیر محتاج است و بیان نمی کند ولی مسکین محتاج است و حاجتش را بیان نمی نماید. در مباحث خارج فقه آمده است اگر مخیر به انتخاب بین مسکین و فقیر باشیم، مسکین مقدم است. این پویش هایی که در ماه رمضان برای تغذیه نیازمندان انجام می شود تا به دیگران کمک نماید رحمت الهی را به خود بانیان اختصاص می دهد.
عباسی خراسانی بیان کرد: حضرت موسی گفتند: «خدایا من دوست دارم از صراط راحت بگذرم.» خداوند فرمودند: «صدقه دادن در شب قدر گذر از صراط را راحت می کند.» یک جنبه صدقه مالی است. صدقه می تواند اخلاق خوب، بیان مطالب علمی، دعا برای دیگران و... باشد.
وی اظهار داشت: حضرت موسی گفتند: «می خواهم از بوستان و میوه های بهشت استفاده کنم.» خداوند فرمودند: «کسی که در شب قدر تسبیح بگوید این ها نصیبش می شود.» در این شب با گفتن تسبیح حضرت زهرا(۳۴ مرتبه الله اکبر، ۳۳ مرتبه الحمدلله، ۳۳ مرتبه سبحان الله) و تسبیح حضرت امیرالمومنین (۳۰ مرتبه سبحان الله) می تواند به این نعمات برسد.
استاد حوزه افزود: حضرت موسی فرمودند: «می خواهم از آتش دوزخ نجات پیدا کنم.» خداوند پاسخ دادند: «کسی که در شب قدر استغفار کند از آتش دوزخ نجات پیدا می کند.»
وی بیان کرد: در آخرین فراز حضرت موسی فرمودند: «من طالب رضای تو هستم.» خداوند فرمودند: «کسی که در شب قدر دو رکعت نماز بخواند رضایت مرا جلب می کند.» نماز این شب دو رکعت است و در هر رکعت یک حمد و هفت مرتبه توحید خوانده می شود.
نویسنده کتاب الهی نامه اظهار داشت: در الهی نامه گفته ایم که: «الهی سرنوشت را می شود از سر نوشت.» خدا قرآن نازل کرده قرآن هم تحویل می گیرد. قرآن سائل دعا کردن است. در این شب ها با دعا کردن شرنوشت خودمان و دیگران را تغییر می دهیم.
وی تصریح کرد: انسان دو اجل دارد، اجل معلق و حتمی. اجل حتمی قابل تغییر نیست نه زود میرسد و نه دیر. اجل معلق یا مشروط، به اعمال انسان وابسته است. کار خوب این اجل را به تاخیر می اندازد و گناه آنرا زودتر می رساند.
وی اشاره کرد: با دعا کردن می شود زمان اجل معلق را تغییر داد. دعا پیدآورنده و تغییردهنده سرنوشت است. اگر اجل حتمی باشد با احیای شب قدر و دعا کردن میتوان دست پر درگذشت.
عباسی خراسانی افزود: در الهی نامه گفته ایم: «الهی سنگین آمده ام مرا در این شب قدر سبک باز گردان.» باید از خدا خواست ما را که با کوله باری از گناه آمده ایم پاک گرداند. «الهی سبک آمده ام مرا در این شب قدر سنگین باز گردان.» و با رحمت و معرفتش دست ما را پر کند.
وی با اشاره به این بخش از الهی نامه «بگذار بمانم بی گناه که هیچ چیزی ندارم جز آه!» اضافه کرد: امام صادق(ع) می فرمایند: «آه اسمی از اسما الهی است.» آه بر همه جهان پیروز است. مردان بزرگ مثل مانند حضرت علی(ع) که آه و سلاحشان هماهنگ است و مناجات و شمشیر را کنار هم دارند.
وی بیان کرد: امام رضا در این شب ها به قرائت قرآن، صلوات زیاد بر رسول الله که دعای مستجاب است، صدقه زیاد، ذکر خدا، خوبی به برادران دینی و تغذیه کردن دیگران سفارش کرده اند.
استاد حوزه اظهار داشت: آیه آیه قرآن درجات بهشت است که می توانیم در این ایام بخصوص شب قدر این درجات را طی نماییم. بهترین ذکر دوست ذکری است که دوست، دوست دارد و چیزی که خدا دوست دارد قرائت آیات الهی است.
وی اشاره کرد: مفهوم قرآن به سر همین است. یعنی خدایا جانم و مغزم همه به فدای قرآن، قرآن فرمانده تن و جان من باشد و همه چیز من در خدمت قرآن باشد. کسی که اندیشه اش در خدمت قرآن باشد، نه در بند شبهه است و نه شهوت. پیامبر فرمودند: «امت مرا دو چیز شکست می دهد یکی شبهه های علمی و یکی شهوت های عملی.» کسی که شب قدر را درک کند اهل صدمه نیست.
توبه حقیقی، بازگشت دل است
وی تصریح کرد: توبه حقیقی به بازگشت دل است. سمت و سوی اعمال، افعال و اخلاق باید خدایی بشود. مقام معظم رهبری هم گفته اند: «ما باید اهل اقدام و اختیار بموقع باشیم.» شب قدر شبی است که باید اراده بازگشت به خوبی ها را داشته باشیم. شب قدر هجرت از بدی ها بخوبی هاست. دعا علامت و اثر توبه است. این دعاها که می خوانیم اثر توبه ماست و حقیقت توبه ما اراده قلبی ماست. باید در این شب به خدا متصل شویم و با اراده حقیقی از گناه دوری نماییم.
عباسی خراسانی با اعلان اینکه تلقین دو نوع دارد، اشاره کرد: یکی پس از مرگ است که دیگران به انسان می گویند و یکی در شب قدر که خود انسان خودش را تلقین می دهد. در این شب هم ذکر زبانی باید گفت و هم اراده قلبی داشت. دقایق اول و آخر در این ماه جمع شده، یک اراده توبه و یک استغفرالله کارساز است.
وی بیان کرد: در محضر استادمان آیت الله بهاالدینی بودیم، کسی آمد و اظهار داشت: می خواهم توبه کنم. ایشان فرمودند: برو یک استغفرالله حقیقی بگو. استادمان حضرت علامه حسن زاده هم فرمودند: استعفار، به اراده حقیقی است. این ها سخن کسانی است که مسیر را رفته اند.
وی اشاره کرد: این ذکرها و احیای این شب ها اثر بازگشت انسان است. امکان دارد افراد ذکر بگویند اما توبه نکرده باشند، عده ای هم بدون ذکر هم توبه می کنند و عده ای هم توبه حقیقی دارند و هم ذکر زبانی که این درجه از همه بالاتر است.
استاد حوزه با اشاره به اینکه تا دامن داریم باید خوشه بچینیم، افزود: شب قدر برای کشیک نفس است. باید مراقب اعمال و رفتارمان باشیم تا به کمال و معرفت برسیم. خداوند هم رحمت دارد و هم غضب. باید از غضب الهی پناهنده به رحمت الهی شویم. از خدا نباید ترسید؛ چونکه خودمان هستیم که ححاب خودمانیم. «حافظ تو خود حجاب خودی از میان برخیز»
وی بیان کرد: در این شب برای رفع بیماری و گرفتاری های جهان بخصوص کرونا بسیار دعا کنیم؛ چونکه امام صادق(ع) فرمودند: «با زبانی که معصیت نکردی دعا کن.» برای یکدیگر دعا نماییم و التماس دعا بگوییم.
وی در آخر اظهار داشت: از شما تشکر می کنم برای نشر معارف، این ایام را تسلیت عرض می کنم و این شب قدر را تبریک می گویم؛ چونکه شب قدر را باید تبریک گفت وشب بیست و سوم هم که احتمال شب قدر بیشتر است.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب