در گفت وگو با جاویدانی مطرح شد؛
حضرت زینب(س) الگوی صبر فعال در مقابل تحریف و ظلم
به گزارش جاویدانی، قم استاد حوزه و دانشگاه ضمن اشاره به نقش حضرت زینب(س) بعد از واقعه عاشورا اظهار نمود: حضرت زینب(س) در رویارویی با فاجعه کربلا و دوران اسارت، به جای فروپاشی انفعالی، مصیبت را به قدرتی نمادین برای پیام رسانی تبدیل کردند.
رسول چگینی، در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: حضرت زینب(س) در منابع تاریخی و حدیثی بعنوان تجسم «گفتمان حقیقت گویی مصمم در مقابل ظلم» توصیف شده اند؛ خصوصیت ای که فراتر از شجاعت جسمانی، نوعی شجاعت معرفتی و بیانی است.
دیر گروه امامت تطبیقی پژوهشکده امامت اظهار داشت: توانایی تبدیل رنج و مصیبت به سخنی مستدل و اثرگذار، همان معنای شجاعت معرفتی است که ریشه در ایمان، شناخت و درک حقیقت دارد. این خصوصیت نشان میدهد که شجاعت حقیقی، تلفیقی از ایمان، بینش و قدرت بیان است، نه صرفا مواجهه با سختی های جسمی.
چگینی اضافه کرد: از منظر قرآنی، این خصوصیت در امتداد رسالت پیام آوری و دعوت به حق قرار می گیرد. قرآن کریم مؤمنان را به امر به معروف و نهی از منکر و بیان حق در جامعه فرا می خواند. حضرت زینب(س) مصداق کامل این فضیلت قرآنی بود؛ کسی که حقیقت را در مقابل حاکمیت زور و تحریف، با قدرت و آگاهی بیان کرد.
وی با اشاره به اینکه منابع تاریخی شامل شیعه و سنی بر «بیان مستدل مصائب» و «تبیین حقایق اخلاقی و اعتقادی» توسط حضرت زینب(س) تاکید دارند، اظهار داشت: شناخت حقیقت بدون شجاعت بیان بی نتیجه است و هیچ تجربه تاریخی نمی تواند جایگزین عمل شجاعانه بیان حق شود.
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: حضرت زینب(س) با حفظ هویت شهدا، افشای ظلم یزیدی و تبدیل اشک و اندوه به محتوایی اخلاقی و آموزشی، الگویی ماندگار از صبر فعال عرضه دادند؛ الگویی که فراتر از تحمل رنج، شامل اقدام آگاهانه و هدفمند برای تغییر شرایط بود.
مدیر گروه امامت تطبیقی پژوهشکده امامت اظهار داشت: در قرآن، صبر هیچگاه به معنای سکوت یا تسلیم نیست، بلکه نیرویی فعال برای تغییر اخلاقی و معرفتی است. صبر زینبی هم در همین چارچوب معنا می شود؛ صبری که با حفظ حقیقت، بیان پیام و اقدام نمادین و عملی هم راه است. این نوع صبر، نمونه برجسته مقاومت اخلاقی در مقابل ظلم و تحریف است.
وی با تشریح ابعاد عملی سیره زینبی بیان کرد: در رفتار حضرت زینب(س) سه عنصر برجسته وجود دارد؛ نخست، ضبط و حفظ حافظه تاریخی؛ دوم، بیان مستدل و مخاطب محور و سوم، استفاده از زبان اخلاقی و دینی برای مشروع سازی مقاومت، این سه عنصر باعث شد تا تراژدی کربلا به پیامی آیینی و اجتماعی تبدیل و اندوه و مصیبت، به آموزه ای برای نسل های آینده بدل شود.
چگینی با تکیه بر این که از این الگو میتوان برای مدیریت رنج ها و بحران های امروز هم بهره گرفت، بیان کرد: نخست، باید تجربه ها را به دقت ثبت نمود تا به سرمایه ای معرفتی تبدیل شوند؛ دوم، رنج ها را باید به روایت اخلاقی و اجتماعی تبدیل مرد و دیگر اینکه، صبر را باید با عمل و کوشش برای تغییر همراه ساخت تا انفعال جای خویش را به کنش آگاهانه بدهد.
وی در انتها اظهار داشت: حضرت زینب(س) به انسان امروز می آموزد که حق را بشناس، آنرا شجاعانه و مستدل بیان کن و رنج را به پیامی روشنگر و کنشی اجتماعی تبدیل ساز. این پیام، راهنمائی ماندگار برای هر جامعه ای است که در جست وجوی حقیقت و عدالت است.
بطور خلاصه این خصوصیت نشان میدهد که شجاعت حقیقی، ترکیبی از ایمان، بینش و قدرت بیان است، نه فقط مواجهه با سختی های جسمی. چگینی با تأکید بر اینکه از این الگو میتوان برای مدیریت رنج ها و بحران های امروز هم بهره گرفت، بیان کرد: نخست، باید تجربه ها را به دقت ثبت کرد تا به سرمایه ای معرفتی تبدیل شوند؛ دوم، رنج ها را باید به روایت اخلاقی و اجتماعی تبدیل مرد و دیگر اینکه، صبر را باید با عمل و تلاش برای تغییر همراه ساخت تا انفعال جای خویش را به کنش آگاهانه بدهد.
منبع: جاویدانی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب