برگزاری جشن هشتادوپنجمین سال تاسیس كتابخانه ملی قرقیزستان

برگزاری جشن هشتادوپنجمین سال تاسیس كتابخانه ملی قرقیزستان

جاویدانی: هشتادوپنجمین جشن سالگرد تاسیس كتابخانه ملی قرقیزستان با حضور سفیر و رایزن فرهنگی ایران در این كشور و سفرای دیگر كشورها روز گذشته اجرا شد. در این مراسم از چمد كتاب نفیس نیز رونمایی گردید.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، مراسم ویژه هشتاد و پنجمین سال تأسیس كتابخانه ملی جمهوری قرقیزستان موسوم به كتابخانه علی قل عثمان اف در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ در محل تئاتر اپرا و باله بیشكك انجام شد.
در این مراسم نمایندگانی از دفتر ریاست جمهوری و دولت قرقیزستان، نمایندگان پارلمان، نمایندگان مراكز دیپلماتیك خارجی مقیم، مراكز، انجمن ها و سازمان های بین المللی، شخصیت های اجتماعی و كارشناسانی از ۱۲ كشور، روئسای كتابخانه های ملی كشورهای مستقل مشترك المنافع و نیز كتابداران هر هفت استان قرقیزستان حضور داشتند. آغاز این جشن با نمایش فیلمی درباره كتابخانه ملی جمهوری قرقیزستان و فعالیت ها و عملكرد آن به زبان قرقیزی همراه بود. در ادامه با پخش سرود ملی جمهوری قرقیزستان مراسم به طور رسمی شروع شد.
نخستین سخنران این جشن نیز جیلدیز باكاشوا رئیس كتابخانه ملی قرقیزستان بود. وی در سخنان خود به تمامی شركت كنندگان در مراسم به زبان های روسی و قرقیزی خیر مقدم گفت و همین طور از نمایندگی های سیاسی و فرهنگی برخی كشورها در قرقیزستان همچون سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیشكك، به سبب تعاملات فرهنگی و همكاریهای خوب و سازنده با كتابخانه ملی قرقیزستان و همین طور حمایت و مشاركت در ویژه برنامه های هشتادمین سالروز تأسیس كتابخانه ملی تقدیر و تشكر كرد.
در ادامه این برنامه پیام سورانبای جیین بیك اف رئیس جمهور قرقیزستان توسط وزیر اسبق فرهنگ این كشور و همین طور پیام رئیس پارلمان قرائت شد. عظمت جامانقول اف وزیر فرهنگ؛ اطلاع رسانی و توریسم قرقیزستان نیز طی سخنانی ضمن تشكر از شركت كنندگان در مراسم توضیحاتی را درباره اقدامات انجام شده برای تجهیز كتابخانه ملی این كشور نمایش و از زحمات و تلاش های بهادار مدیریت كتابخانه تشكر و قدردانی كرد.
سفیر فرانسه در قرقیزستان از دیگر سخنرانان این مراسم بود كه سخنرانی خودرا به زبان روسی نمایش كرد؛ سخنرانی ای كه البته با زحمت ایراد شد و مورد تشویق قرار گرفت. وی نیز از خدمات و تلاش های رئیس كتابخانه ملی قرقیزستان با اهدای نشان معتبر فرهنگی كشورش قدردانی نمود. در این مراسم همین طور روئسای كتابخانه های ملی كشورهای مستقل مشترك المنافع و همین طور نماینده تشكیلات تورك سوی نیز در جایگاه قرار گرفته و با اعطای هدایایی حضور و مشاركت خودرا در جشن هشتاد و پنجمین سال تأسیس كتابخانه ملی قرقیزستان به نمایش گذاشتند.
گفتنی است در طول اجرای این مراسم از كاركنان و كتابداران نمونه قرقیزستان با اعطای نشان ها؛ جوایز و لوح های تقدیر از طرف رئیس جمهور؛ رئیس پارلمان و وزیر فرهنگ؛ توریسم و اطلاع رسانی قرقیزستان تقدیر بعمل آمد. اجرای برنامه های فرهنگی و هنری آخرین بخش از ویژه برنامه ها و جشن هشتاد و پنجمین سال تأسیس كتابخانه ملی قرقیزستان را تشكیل می دادند. در این مراسم علی مجتبی سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان و پرویز قاسمی رایزن فرهنگی سفارت نیز حضور داشتند.
شایان ذكر است كه برای برگزاری مراسم هشتاد و پنجمین سال تأسیس كتابخانه ملی قرقیزستان؛ كتاب ها و آثار زیر از طرف كتابخانه ملی علی قل عثمان اف قرقیزستان تهیه و انتشار یافته اند:
«كتابخانه ملی جمهوری قرقیزستان» به زبان های روسی و قرقیزیКыргыз Республикасынын Улуттук китепканасы، دایره المعارف كتابشناسی «جهان آیتماتف» Вселенная Айтматоваكتاب «خلاقیت های بزرگ دوران» Великие творения эпохи، «قرقیزستان: روزها؛ مردم؛ حوادث و رویدادها» كتابی برمبنای صفحات آثار چنگیز آیتماتف نویسنده شهیر و پرآوازه قرقیزستان Кыргызстан: Дни. Люди. События.
همچنین در قالب ویژه برنامه های هشتادوپنجمین سال تأسیس كتابخانه ملی جمهوری قرقیزستان؛ نشست ها و همایش های دیگری نیز انجام شد كه همچون آنها می توان به برگزاری بیست ودومین نشست عمومی اعضای مجمع كتابخانه های اوراسیا در بیشكك اشاره نمود. در این جلسه روئسای كتابخانه های ملی كشورهای مشترك المنافع: آذربایجان؛ ارمنستان؛ بلاروس؛ فزاقستان؛ قرقیزستان؛ تاجیكستان؛ تركمنستان؛ مولداوی؛ روسیه؛ ازبكستان و اوكراین حضور داشتند.
تنظیم و بررسی نظرات و دیدگاه های طرفین در مورد اهداف؛ اولویت ها و چشم انداز مشترك برای حفظ و توسعه فضای كتابخانه ای و اطلاعاتی؛ میراث فرهنگی و تاریخی؛ نمایش دسترسی برمبنای فناوری های دیجیتالی ؛ تعامل كتابخانه ها و انجمن های حرفه ای كتابخانه ای از اهداف اصلی این نشست بشمار می رفتند.
در بیست و دومین نشست مجمع عمومی كتابخانه های اوراسیا مسائل زیر مورد بحث و بررسی قرار گرفتند:
۱. همكاری كتابخانه های كشورهای مشترك المنافع در زمینه توسعه حرفه ای متخصصان كتابخانه در محیط دیجیتال.
۲. تعامل كتابخانه های شركت كننده در مجمع كتابخانه های اوراسیا برای ترویج فرهنگ ملی كشورهای مستقل مشترك المنافع.
۳. اصلاح و تجهیز مؤسسات كتابخانه‎ای كشورهای مستقل مشترك المنافع به مراكز اجتماعی – فرهنگی متنوع و چند منظوره جامعه.
۴. طرح های مشترك در قالب برنامه های ۷۵ مین سال پیروزی در جنگ بزرگ میهنی ۱۹۴۵-۱۹۴۱( سال آینده) و…
این گزارش را رایزنی فرهنگی ایران در بیشكك برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر گذاشته است.

5.0 / 5
4005
1398/02/31
15:07:14
تگهای خبر: خدمات , سفر , شركت , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
جاویدانی