بازنشر كتابی جنجالی از مسعود فراستی

همیشه استاد بعد از سال ها باردیگر در بازار كتاب

همیشه استاد بعد از سال ها باردیگر در بازار كتاب

جاویدانی: انتشارات ساقی كتاب همیشه استاد را كه به سینمای آلفرد هیچكاك می پردازد بعد از سال ها تجدید چاپ می كند.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، كتاب آلفرد هیچكاك با عنوان «همیشه استاد» از معروترین كتاب های حوزه سینما كه به كوشش مسعود فراستی برای اولین بار در سال ۱۳۹۱ با تیراژ ۲۲۰۰ جلد توسط انتشارات ساقی چاپ و راهی بازار نشر گردید بعد از ۷ سال با ویراست جدید و طرح جلدی متفاوت راهی بازار نشر خواهد شد.
مطالب این كتاب قبل از انتشار در سال ۱۳۷۱ در ماهنامه سوره با سردبیری شهید سید مرتضی آوینی و در چارچوب یك ویژه نامه ۷۰۰ صفحه ای با همین عنوان انتشار یافته بود كه انتشار آن در سال های دهه هفتاد واكنش های متفاوت و مختلفی را با خود به همراه داشت.
پیش از این مسعود فراستی درباره این اثر و گردآوری آن عنوان كرده بود:
یك روز به مرتضی گفتم: این طور نمی گردد كه روشنفكران هر كاری می خواهند انجام دهند و ما هم بی كار بنشینیم. ما فقط داریم نقد می نماییم و بساط آنها را به هم می ریزیم اما این كافی نیست، ما باید یك الگوی جایگزین مطرح نماییم. الگوی داخلی مان كه سینمای جنگ است، باید یك الگوی دیگری را هم در زمینه سینمای خارجی مطرح نماییم. پرسید نظرت چیست؟ گفتم: روشنفكران و مسئولان كه تاركوفسكی را علم كردند(البته به نظر من الان هم همان بساط است و این دو دسته امروز هم در كنار هم اند) گفتم: بیا مقابل تاركوفسكی یك آدم حسابی علم كن. اظهار داشت: مثلا كی؟ گفتم: هیچكاك، مرتضی اظهار داشت: مسعود! هیچكاك تكنسین بزرگی است ولی به لحاظ نظری مقابل تاركوفسكی كم نمی آورد؟ این بابا متفكر است. من در جوانی چند تا فیلم از هیچكاك دیدم اما باید باردیگر و بیشترفیلم ببینم. چند تا فیلم بده ببینیم... تاركوفسكی كتاب های نظری جدی دارد. كتاب معروفش به نام «پیكر تراشی زمان» كه مرتضی هم آن رامی شناخت از لحاظ نظری كتاب قابل تأملی است، یا یك گفت و گو دارد كه حرف حسابی در آن زیاد است. تاركوفسكی اگر فیلم نمی ساخت من شخصاً می گفتم كه نظریه پرداز خوبی است. به هر حال مرتضی تردید داشت كه در مقابل این جبهه روشنفكری هیچكاك تاب ایستادن داشته باشد. گفت فیلم برسان به من. ۵-۴ تا فیلم دید. روز دوم - سوم كه فیلم ها را می دید اظهار داشت: مسعود! هیچكاك انتخاب درستی است. یادم می آید دانشكده صدا و سیما فیلم «مرد عوضی» از هیچكاك را گذاشت. مرتضی با خانم امینی آمدند و دیدند. مرتضی پس از اختتام فیلم اظهار داشت: این بی نظیر است. این فیلم به معیارهای مورد نظر ما خیلی نزدیك است. ما شیعه جماعت خیلی می توانیم با هیچكاك ارتباط برقرار نماییم. خلاصه آوینی مطمئن شد كه می تواند روی هیچكاك مانور بدهد و مقابل جبهه روشنفكری داخلی مطرحش كند. آن موقع ما هنوز نشر نداشتیم. با سید مهدی شجاعی كه آن روزها انتشارات برگ را داشت صحبت كردیم تا كار به صورت مشترك با آنها دربیاید. این اولین تجربه كتابی مان بود و گفتیم شاید درست تر باشد كه یك ناشرهم كنارمان باشد...»


منبع:

5.0 / 5
4137
1398/07/16
20:40:20
تگهای خبر: بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
جاویدانی