هفدهم ربیع الاول؛ سالروز ولادت رسول مهربانی

مقصود از وحدت اسلامی چیست؟

مقصود از وحدت اسلامی چیست؟

جاویدانی: «مقابله با فرقه گرایی از مهمترین راه های تقریبی در تحقق وحدت امت اسلامی به حساب می آید كه باید توسط نخبگان فرهنگی جامعه به نحو كامل و جامع بررسی شود كه در صورت تحقق این مهم بازتولید نظریه تقریب به نحو احسن محقق خواهد شد.»


به گزارش جاویدانی به نقل از ایسنا، هفدهم ربیع الاول همزمان با میلاد پر خیرو بركت حضرت محمد (ص) زمانی مناسب برای پرداختن به رخدادی بنیادین یعنی وحدت میان مسلمانان جهان است. وحدت درون دینی میان فرقه های گوناگون اسلامی خصوصاً برادران و خواهران اهل تسنن و تشیع، این امر بایسته ای ست كه سالروز ولادت پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) الهام بخش آن است.
اتحاد و همبستگی میان رهبری جامعه و آحاد مردم همچون عوامل موفقیت مسلمانان بوده است. رهبر در جامعه اسلامی نقش تعیین كننده ای در جهت دهی حركت های مردمی بر عهده دارد. با نگاهی به تاریخ اسلام درمی یابیم كه پیامبر اسلام (ص) از همان آغاز، درس اتحاد و همبستگی را به یاران خویش می داده و ضرورت اخوت و برادری به معنای واقعی را برای آنها تبیین می كرده اند.
بطور قطع مقصود از وحدت اسلامی این نیست كه شیعه ها سنّی شوند و یا سنّی ها شیعه شوند و همه افراد مسلمان در سراسر جهان در عقاید و احكام و اصول و فروع و همه جزئیات دین، متحد و منسجم گردند بگونه ای كه هیچ اختلاف نظری در اعتقادات و احكام فقهی در جامعه اسلامی وجود نداشته باشد، واقعیت اینست كه مقصود از وحدت اسلامی، یكی كردن اعتقادات و یكنواخت كردن احكام عملی مذهب اسلامی نبوده و چنین چیزی در خارج امكان پذیر نخواهد بود.
مقصود از وحدت اسلامی این است كه پیروان هر یك از مذاهب گوناگون اسلامی در عین حال كه عقاید و احكام خاص آن مذهب را برای خود حفظ می كنند و به آنها پای بند هستند، در روابط اجتماعی و سیاسی و نظامی و اقتصادی و فرهنگی خود با مسلمین دیگر همسو و تابع مصالح عالیه اسلام و امت اسلامی باشند و بر طبق این برداشت از وحدت، امت اسلامی مقابل دشمنان اسلام همواره به صورت «ید واحده» عمل كنند.
حضرت محمد مصطفی (ص) در عام الفیل (سال ۵۷۰ میلادی) در ماه ربیع الاول دیده به جهان گشود. مورخان شیعه، ولادت پیامبر اكرم(ص) را در بامداد جمعه هفدهم ربیع الاول و بیشتر علمای اهل سنت، در روز دوازدهم همان ماه می دانند.
وجود پیامبر(ص) و شخصیت والای آن مقتدا نقطه اتصال اندیشه های والای انسانیت است و هر فرقه و مذهبی گم گشت خودرا در او و پهنای سینه او را جایگاهی آرام برای كاستن از تلاطم موج فتنه می یابد.
خصوصیات پیامبر اكرم (ص) در قرآن
به مناسبت ولادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) كه الهام بخش وحدت است گفت وگویی با حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختار- رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی - گفت وگویی داشتیم.
او با تبریك میلاد پیامبر اسلام (ص) و امام صادق (ع) اظهار نمود: میلاد سراسر نور حضرت محمد (ص) فرصتی است كه تفاهم و تعامل بین مسلمانان و خصوصاً عالمان دینی بیشتر از همیشه مورد توجه واقع شود. هفته وحدت بر پایه میلاد حضرت رسول اكرم (ص) شكل گرفته است و در حقیقت وحدت یادآور پیام های اصیل توحیدی از جانب پیامبر بزرگ اسلام (ص) است. پیامبری كه از طرف خدا با عنوان «وَ إِنَّكَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ»نام گرفت.
عالمان دینی از خاصیت دلسوزی و مهربانی رسول اكرم(ص) الگو بگیرند
حجت الاسلام محمد حسین مختار افزود: برمبنای آیه 4 سوره قلم این صفت، صفتی است كه از طرف خداوند به پیامبر (ص) اعطا شده است. پیامبری كه دلسوزی و مهربانی دو خاصیت بارز ایشان بود و همین دو خاصیت رمز موفقیت رسول خدا در ایجاد وحدت میان مسلمین و ادیان توحیدی به حساب می آید كه عالمان دینی باید از آن بهره بگیرند.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار داشت: پیوستن به حقیقت آموزه های دینی می تواند در جامعه امروز مثمر ثمر واقع شود. قرائت ها و تفسیرهای نابخردانه و یا غیر معقول افراطی از دین موجب شكل گیری گروهك هایی همچون داعش می شود. اما بیداری و تفسیر صحیح از اسلام موجب می شود كه آینده جامعه اسلام روشن شده و امت اسلامی به اهدافی كه مد نظر دین اسلام بوده است برسند.
مختاری اشاره كرد: ما باید اسلام ناب و راستین پیامبر(ص) را معرفی نماییم. حالا بعضی از دولت های اسلامی ظاهرا دارای دولت اسلامی هستند اما مبانی اسلامی آنها توان ایجاد تحرك و پویایی درجوامع اسلامی را ندارند، به خاطر سر سپردگی به دولت های استكبار این دولت ها خود بعنوان مانعی در راه اتحاد امت اسلامی مطرح هستند. پس لزوم دارد كه برنامه های اسلام ناب را سرلوحه جوامع اسلامی قرار بدهیم.
وی افزود: دوری از اسلام آمریكایی از مهمترین دغدغه های امام راحل و مقام معظم رهبری است و این مسیری است كه اتحاد و وحدت را میان مسلمانان به وجود می آورد. اهمیت این نگرش زمانی روشن می شود كه با تعمق در بعضی از قیام های منطقه ای در خواهیم یافت كه این قیام ها به خاطر عدم وجود اسلام راستین و فقدان این مولفه های اسلام اصیل این انقلاب ها یا جنبش ها در امتداد اهداف استكبار تفسیر و هویت داده می شود.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار داشت: بعضی از این قیام ها نقطه مطلوب برای جوامع اسلامی به همراه ندارد و وجود مولفه های اندیشه ای در آنها دیده نمی گردد. اسلام سكولار آفت بزرگ بعضی از قیام های منطقه ای است. البته لازم به ذكر است كه ما نباید مولفه هایی از قبیل تنویر افكار عمومی در مقابله با توطئه های دشمنان، كنگره حج، محبت ورزی بازشناسایی جریان های تكفیری، اجتناب از پیش داوری، پرهیز از دامن زدن به اختلافات و امثال اینها را نادیده بگیریم. مقابله با فرقه گرایی از مهمترین راه های تقریبی در تحقق وحدت امت اسلامی به حساب می آید كه باید توسط نخبگان فرهنگی جامعه به نحو كامل و جامع بررسی شود كه در صورت تحقق این مهم، بازتولید نظریه تقریب به نحو احسن محقق خواهد شد.




منبع:

1398/08/25
01:28:49
5.0 / 5
3698
تگهای خبر: دانشگاه , فرهنگ , قرآن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
جاویدانی