شرفی خبوشان با مهر مطرح كرد

پاسخ به انتقادات درباره جایزه جلال

پاسخ به انتقادات درباره جایزه جلال

جاویدانی: دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل احمد می گوید در انتخاب داوران این جایزه امسال به دنبال ایجاد فضایی تازه جهت بررسی آثار بوده است و انتظار پشتیبانی از این رویه را دارد.



محمدرضا شرفی خبوشان دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل احمد همزمان با اختتام داوری های این دوره از جایزه در گزارش جاویدانی به نقل از مهر و در پاسخ به سوالی در این زمینه كه تا چه اندازه آنچه درباره این جایزه می اندیشیده با آنچه در عمل با آن روبه رو شده است همخوانی داشته است، عنوان كرد: روال اجرایی جایزه جلال روالی منطقی و حساب شده است. هیات علمی جایزه از میان گزینه های موجود برای داوری رای گیری می كند و و داوران با عنایت به شناختی كه از آنها وجود دارد در معرض رای گیری قرار می گیرند و با اجماع انتخاب می شوند. در این انتخاب ها تمام تلاش به عمل می آید تا سمت و سوی انتخاب ها درست و منطقی باشد و به طرفی خاص گرایش پیدا نكند و حاشیه ای متوجه جایزه نباشد.
وی در همین زمینه عنوان كرد: تركیب داوران ما از میان افرادی كه از طرف هیات علمی و یا افراد باخبر و صاحب نظر خارج از آن به هیات علمی پیشنهاد شده بودند برگزیده شد. همه افراد با رای و اجماع در هیات علمی برگزیده شدند و برای انتخاب آنها در هر بخش لیستی نزدیك به ۱۵ نفر وجود داشت كه از میان آنها و با رای گیری این افراد خارج شدند. در بعضی بخش ها این مساله وجود داشت كه داور به سبب اینكه خودش كتابی داشت كه دوست داشت در داوری مورد محك قرار بگیرد از حضور در تیم داوری انصراف داد و ما هم به طبع به سراغ گزینه های با رای بیشتر بعدی رفتیم. معنای این كار به نظر من این است كه همه افراد و چهره های شایسته داوری مطرح شده اند و از میان آنها را باری انتخاب به عمل آمده است.
شرفی خبوشان افزود: من هم در مطبوعات خواندم كه به انتخاب برخی داوران ما نقد وارد كردند و گفتند كه صاحب اثر نیستند و یا صاحب نگاه كارشناسی نیستند. به نظر من اما تمامی داوران ما احاطه كافی بر سوژه خود داشتند و در این زمینه افرادی قابل اطمینان به شمار می رفتند. همگی افرادی صاحب نقد و نظر در ادبیات بودند و آثار را در حوزه داوری خود رصد می كردند. شاید بعضی از آنها صاحب تالیف در حیطه داوری خود نباشند اما احاطه و كارآزمودگی كافی برای این بخش داشتند. ما هم برای انتخاب افراد معیارهای دانشی و علمی داریم و تعمد داشتیم كه امسال تیم داوری معطوف به افرادی شود كه نه صرفا صاحب تالیف كه صاحب نظر باشند.
وی افزود: كوشیدیم از میان اهالی مطبوعات و با حتی كسانی كه صاحب نقدهای ژورنالیستی هستند و رویكرد خاص مخاطبان به آثار را می شناسند داورانمان را انتخاب نماییم. به باور من اصلی بر این نیست كه داور یك رویداد ادبی حتما نویسنده باشد و صاحب اثر، بلكه مهم اشراف اوست و تعلق و علاقه ای كه به كتب و نیز مخاطبانش دارد و نیز استمرارش در مطالعه و رصد بازار كتاب. من این حركت و سمت سوی تازه در داوری جایزه را می پسندم و انتطار دارم كه مطبوعات از آن استقبال و از آن حمایت كنند.
به گفته دبیر علمی جایزه جلال، تیم داوری این دوره از جایزه اهتمام كرده جدای از نگاه دقیق به درون آثار، بازخورد بیرونی آنها و نوع مواجه جامعه مخاطب با آنرا نیز در داوری های خود مورد توجه قرار دهد و بر اساس فضای منعكس شده از یك اثر در جامعه آنرا بررسی و درباره آن گفتگو كند و همین رویه سبب شده كه در انتخاب آثار برگزیده و شایسته تقدیر نقد و نظر و جلسات طولانی برای اقناع اجرا شود.
خبوشان همین طور اظهار داشت: یكدست بودن تیم داوری در این رویداد موجب می شود كه همه جوانب یك اثر دیده نشده و موضوعاتی مانند اقبال و نگاه مخاطبان به یك اثر و نیز موضوعات تاریخی و فكری نهفته در اثر مغفول بماند. بر همین مبنا داوری در این دوره از جایزه اهتمام كرده با رعایت همه این موارد به انتخاب زد.
دبیر علمی جایزه جلال آل احمد اشاره كرد: امسال حجم آثار داوری شده در همه بخش ها حدودا یكسان بود اما در بخش رمان و داستان كوتاه ومستند نگاری آثار بمراتب شایسته و قابل تامل تر از سایر بخش ها بود.
وی با تاكید بر اختتام فرآیند داوری این جایزه وبرگزاری مراسم پایانی در آذر ماه سال جاری اضافه كرد: در این دوره در بعضی بخش ها داوران به این نتیجه رسیدند كه جدای از انتخاب اثر برتر و یا شایسته تقدیر از آثاری به سبب تلاش نویسنده در خلق آن تقدیر ویژه به عمل بیاورند تا انگیزه ای برای ادامه فعالیت نویسنده باشد.


منبع:

5.0 / 5
4344
1398/08/29
10:15:13
تگهای خبر: بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
جاویدانی