رئیس سازمان اوقاف:

وقف می تواند تأثیر بسیار شگرفی در تمدن نوین اسلامی داشته باشد

وقف می تواند تأثیر بسیار شگرفی در تمدن نوین اسلامی داشته باشد

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پنجمین هفته علمی تمدن نوین اسلامی با تکیه بر اینکه وقف می تواند تأثیر بسیار شگرفی در تمدن نوین اسلامی داشته باشد، اظهار داشت: اخیراً پس از شهادت حاج قاسم دیدیم که وقف های زیادی به نام حاج قاسم عزیز ما دارد ثبت می شود و مفهوم استکبارستیزی که در متن جامعه‌ی انقلابی ما نهفته است، دارد مابه ازای موقوفه هم پیدا می کند.


به گزارش جاویدانی به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی در ابتدای سخنان خود در این مراسم اظهار داشت: سالگرد شهادت سردار عزیز خودمان را تسلیت و تبریک می گویم رحلت جانگداز فیلسوف عزیز و حکیم آگاه حضرت آقای آیت الله مصباح یزدی را هم تسلیت می گویم. از مصادیق بارز ثلم فی الاسلام می شود این نام عزیز را برد که نظریات مهمی را ایجاد و تولید کردند که هم جنبه فقهی داشت هم جنبه تفسیری و حکمی. ان شاءالله شاگردان و پرورش یافتگان در محضر ایشان در آینده بدرخشند و چراغ فرا روی کسانی باشند که در این راه قدم برمی دارند.
وی افزود: اگر ما تمدن را همان جریان جامعه پذیری بشر بدانیم، اگر بگوییم تمدن نوین یعنی آن جامعه پذیری که پیش روست خصوصیت هایی دارد که از دیگر جوامع، آنرا متمایز می کند. مثلاً به آیاتی در قرآن برخورد می کنیم؛ الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ، زکات و امر به معروف و غیره یعنی جامعه‌ی اسلامی باید جامعه ای پیشرو در قبال سایر جوامع باشد.

خاموشی اضافه کرد: تمدن، یعنی جامعه ای شکل دادیم که نظاماتی دارد که غلبه‌ی مفهومی و قدرت بیشتری در اداره‌ی جامعه نسبت به جوامع دیگر دارد. ما نظام سیاسی داریم، نظام قضایی، نظام اقتصادی و نظام امنیتی داریم. مفهوم نظامی گری داریم. اگر ما در هر جایی دست بالا باشیم مورد اقتدا قرار خواهیم گرفت و جوامع دیگر از ما الگو می گیرند.

وی اشاره کرد: انقلاب اسلامی با دو خصوصیت أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ شکل گرفت. به نظرم این دو خصوصیت اصلی ترین خصوصیت تمدن ماست. ان عبدوا الله یعنی نظام بندگی خدا و شکل گرفتن ساختار سیاسی بنا بر آنچه خدا بیان کرده و تحت سایه سار او. واجتنبوا الطاغوت یعنی مبارزه با شیطان درونی، برونی، نظام استکبار کوچک و بزرگ و طاغوت اعظم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه سپس تصریح کرد: در قرآن می فرماید که ابراهیم بت شکنی کرد و تبر را گذاشت روی بت بزرگتر، چرا؟ به جهت اینکه این ها به خودشان برگردند و فکر کنند به اینکه این بت چیست که می پرستند و نظام توحیدی را حاکم کنند. اصحاب کهف را مثال می زند و می گوید اصحاب کهف مصداق "إِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًی" بودند.

وی ادامه داد: من در مورد شخصیت شهید سلیمانی فکر می کردم که این عزیز چه قدر قدرت و چه قدر انطباق با آیات قرآن دارد. اگر کسی خودش را ممثل به یکی از آیات قرآن کند خیلی کار کرده، ولی شهید سلیمانی ممثل به بسیاری از آیات قرآن بود. ایشان اصحاب اخدود زمان را شناخت. اصحاب اخدود چه کسانی بودند؟ «قُتِلَ أَصحَب الاُخْدُودِ النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ إِذْ هُمْ عَلَیهَا قُعُودٌ وَ هُمْ عَلی مَا یَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِینَ شهُودٌ... جامعه‌ی اسلامی می گوید: من خداطلبم. حالا خودم، خانواده ام، شهر و دیار خودم، کشور و تاریخ خودم را منطبق می کنم بر عبودیت حق.

خاموشی اشاره کرد: حضرت امام که آن جامعه را هدایت کرد به سمت مقابله با طاغوت زمان. ایشان هر مرقومه ای داشتند انتهایش می نوشتند «خدواند متعال چنین عنایت کرد»، دشمنی دشمنان همیشه ادامه دارد، امروز تحریم ها به شکلی است که همه باهم جمع می شوند و می خواهند با ما مقابه کنند؟ سر چه؟ سر اصلی ترین شعار تمدن اسلام؛ أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ... ما دنبال همین حرکت هستیم. ما نباید یادمان برود و هرچه پیشرفت می نماییم، نباید از آن اصلی ترین نگاه تئوریک و ایدئولوژی خودمان غفلت نماییم و باید با آن خودمان را تنظیم نماییم و پیش برویم.

وی افزود: آیه ای که تلاوت کردم؛ الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ؛ دشمن وقتی وارد سرزمینمان می شود، سرزمین و دیار ما که آنجا محل عبادت و بندگی خداست تخریب می کند! و چرا به حرم می زند؟ می گوید اگر من این نقطه‌ی کانونی را بزنم کار تمام است.

خاموشی افزود: در این نگاه این جامعه می خواهد ساخته شود و پیشرفت کند پس باید در میان نظامات دیگر دست بالا باشد. دست بالابودن در نظام اقتصادی راهی ندارد که جز اینکه جامعه‌ی ایرانی و اسلامی ما خودش اقتصاد خود بنیان و خود اتکا درست کند. هیچ کسی در هیچ نقطه‌ی جهان در دیگر کشورها ولو دوست ما چیزی را به ما هبه نمی نماید. تولید دانش باید از درون خود کشور شکل بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: یک فرد تربیت یافته‌ی جامعه‌ی اسلامی فکر آحاد جامعه را می کند. امروز در جامعه‌ی ما کرونا اتفاق افتاده. ما در اوقاف گفتیم که به نیازمندان کمک نماییم. باور بفرمایید دوسوم از این کمک هایی که سازمان می کند، مردم می دهند. یک سومش را ما از منابع خودمان می دهیم. پس آن حس هم دردی و هم گرایی که در نهاد دین ما نهفته است خیلی متمدنانه و پیشرفته است. امروز پرستاران و پزشکان را می بینید که جهاد می کنند و در این راه شهید می شوند. رهبر انقلاب می فرمایند: من از آنها متشکرم... بیرون مرز هم هست. باید بسنجیم آیا آنها هم این طور عمل می کنند؟ اگر این گونه عمل نمی کنند باید بیایند از ما تقلید و الگوگیری کنند و مثل ما عمل کنند.

خاموشی در ادامه سخنانش اشاره کرد: وقف می تواند در این تمدن سازی دخیل باشد و دخالت کند. وقف تحبیس العین و تسبیل المنفعه است. به نظر حقیر باید علما و فقها و اقتصاددان های ما راجع به تحبیس العین مفهوم پول هم فکر کنند. آیا می شود پول را تحبیس الاصل بکنیم؟ اگر این کار را انجام دهیم چه اتفاقی می افتد؟ در نظام سرمایه و گردش مالی ما این تحبیس الاصل صورت می گیرد یا خیر؟ برخی از فقیهان این را قبول دارند که می شود صورت بگیرد. اگر فرض نماییم یک بانک یا صندوق اعتباری شگل بگیرد که مردم بیایند در آن پول بگذارند ولی خارج نکنند، می تواند خیلی قدرتمند و تأثیرگذار در ساحت های مختلف باشد. اگر فردی تحبیس یک رقم اعتباری بکند مثلاً ۱ میلیون تومان، ۱۰ میلیون تومان بیش و کم و یک انباشت منابع مالی صورت بگیرد، قدرت تاثیر در جامعه دارد. از مقام معم رهبری هم بنده استفتا کردم اخیراً که ان شاءالله اگر پاسخش بیاید بنظر می رسد یک صندوق اعتباری شکل می گیرد که این صندوق اعتباری می تواند بنا بر نیات واقفین و قدرت مالی اش هزینه کند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به موقوفات درمانی اشاره نمود و اظهار داشت: حدود ۱۱۰۰ مرکز درمانی شامل بیمارستان و درمانگاه و مرکز بهداشتی هم اکنون موقوفه است. این یعنی در طول تاریخ بسیاری از کسانی که صاحبان مکنت بوده اند، صاحبان زیرساخت هایی بودند مثلاً زمینی داشتند و توان مالی داشتند، آمدند به نیت درمان عده ای پول را معطوف کردند یک فضای کالبدی تولید شده به نام بیمارستان. حتی در تاریخچه‌ی وقف شما مطالعه می کنید می بینید عزیزی آمده، اینکه می گویم در استان مرکزی است چیزی حدود ۱۱۲ سال قبل ۲۰ رقبه را وقف کرده برای دارو و درمان ۱۰ پارچه آبادی. گفته این وقف منفعتی است. یعنی باید این را زیر بار منافع ببریم، تولید منافع نماییم و از منافعش هزینه نماییم برای دارو و درمان ۱۰ پارچه آبادی. پس می شود نظام درمانی.

وی به تولید تجهیزات پیشرفته پزشکی در موقوفه بیمارستان نمازی اشاره نمود و اضافه کرد: وقف می خواهد در راه نظام پزشکی مان تأثیرگذار باشد. امروز دیگر تولید واکسن کرونا جهانی است و چه قدر خوب است ایرانی ها که هیچ، جهانیان از ما مطالبه کنند و زود مطالبه خواهند کرد نگران نباشید، این اتفاق خواهد افتاد؛ چهارپنج گروه از تولیدکنندگان به موازات هم با تکنولوژی های متفاوت دارند تولید می کنند و به آزمایش های انسانی می رسند. بله داخل کشور تولید شد و جالب است بدانید بعضی از این ها صحبت می کنند که بیایید این کاری را که انجام دادیم وقف دانش نماییم. این می شود نظام درمانی.
رئیس سازمان اوقاف سپس تصریح کرد: در نظام اقتصادی موقوفات بسیاری پیدا می کنید که می تواند در حوزه اقتصادی تأثیرگذار باشد. ساختار وقف به شکلی است که معمولاً افراد یک عینی داشته اند که قابلیت وقف داشته است. حالا زمین است، آپارتمان یا حتی برخی اموال منقول است، کتاب و کتابخانه ای است این ها را وقف می کردند که تحبیس العین بر آن صدق کند. ما می توانیم وقف را مشارکت بدهیم در بسیاری از مایحتاج علمی خودمان و پیشرفت هایی که می خواهد صورت بگیرد.

وی اشاره کرد: بنده در این دوسال واندی حضورم در اوقاف پیاپی گفتم اگر وقف می خواهد به دانش خدمت کند معضلی از تحریم را باید حل کند و باری را بردارد. مثال بزنم. برخی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در علوم مختلف تحصیل کردند، برای خودشان شرکت هایی راه اندازی کردند و مجموعه‌ی این ها شهید رضایی نام دارد. در آن خیلی کار انجام شده و انجام می شود. به صورت طبیعی معمولاً آن استارتاپی که حرکت آغازین تولید یک اندیشه و تبدیلش به نمونه سازی تا تکثیر و بازاریابی را طی می کند باید مراحلی را بگذراند. اصطلاحاً ۹ یا ۱۰ پله و لِوِل درنظر می گیرند. به صورت طبیعی وقف می تواند آن نقطه‌ی تجاری سازی به بعد را کمک نماید. یک نمونه اش تولید وسایل نقلیه‌ی برقی است که ما وارد این چرخه شده ایم.

خاموشی افزود: ما در سوخت فسیلی در کشور خودمان مصارف زیادی داریم. ما باید ببینیم متوسط مصرفمان با سایر کشورها چگونه است و از آن جهت که نفت کالای خودمان است و بنزین در داخل کشور تولید می نماییم یارانه های فراوانی در بودجه به آن می دهند. مثلاً اگر ما ۱۰ میلیون موتورسیکلت داشته باشیم که بیشتر از این هست، این ۱۰ میلیون موتورسیکلت اگر در جمهوری اسلامی ایران هر روز ۱ لیتر مصرف کنند، می شود ۱۰ میلیون لیتر. حالا اگر این موتورسیکلت ها را برقی کنند، بنظر می رسد ما صرفه جویی زیادی در سوخت خواهیم داشت، این یک نتیجه‌ی اولیه اش. نتیجه‌ی دوم، جامعه‌ی ما راجع به آلودگی هوا در کلان شهرها زیاد حرف می زند. خوب آلودگی هوا را می خواهیم برداریم چه کار باید بکنیم؟ لااقل سوخت فسیلی را باید مرحله به مرحله در کشور کم نماییم.

وی سپس به بحث پیرامون چگونگی مراحل تولید موتور سیکلت های برقی توسط متخصصان داخلی پرداخت و اشاره کرد: این می شود نظام اقتصادی و نظام های مختلفی که ما درنظر داریم. در مثال زیرساخت، باید زمین های زراعی را از نظامات تجاری به نظامات زنجیره ای تبدیل نماییم. اگر ما این کار را انجام دهیم و زنجیره های تولید در هر یک زمین های زراعی بالای ۱۰ هکتار شکل می گیرد، اتفاقاتی بس غریب در آن می افتد. بعنوان مثال اگر ۱۰۰ هکتار زمین داشته باشید شما می توانید در آن زراعت کنید، خوراک دام درست کنید که در جامعه‌ی ما هم اکنون مساله است. آن دام سبک و سنگین می تواند از آن خوراک استفاده نماید و در این صورت قیمت گوشت ارزان تر خواهد شد. این ها می شود زنجیره های تولید. پس در نظام اقتصادی وقف کاملاً می تواند در موقوفات منفعتی خودش دخالت و تعیین نقش کند. در نظام تمدنی هم همینطور.

خاموشی افزود: اخیراً پس از شهادت حاج قاسم دیدیم که وقف های زیادی به نام حاج قاسم عزیز ما دارد ثبت می شود. پس مفهوم استکبارستیزی که در متن جامعه‌ی انقلابی ما نهفته است دارد مابه ازای موقوفه هم پیدا می کند. مردم می آیند وقف می کنند و برای این هدف متعالی اموال خودشان را می دهند.

ایشان سپس سخنانش به مرور بیانات مقام معظم رهبری در مورد وقف پرداخت و اضافه کرد: نظر رهبر انقلاب این است که وقف می تواند دایره اش را وسیع کند. ما در اوقاف اصولاً ۳ گزاره داریم. گزاره‌ی اول حفظ العین، دوم افزایش منافع و سوم نیت واقفین است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: به نظرم برای تمدن نوین ما وقف می تواند ایفای نقش بسیار شگرف داشته باشد و ما باید نیات جدید را تبلیغ و ترویج نماییم. به مردم احتیاجات جامعه را معرفی نماییم. بدانید که وقف می تواند برای آینده ما بسیار راهگشا باشد.

خاموشی در بخش پایانی سخنانش اظهار داشت: سازمان اوقاف و امورخیریه در ایران، یک بخش اوقاف و یک بخش امورخیریه دارد. ما باید هر دو وجهه‌ی این سازمان را احیا نماییم و در خدمت تمدن بگذاریم. مثلاً امروز امورخیریه به چه درد می خورد؟ باید در بحران کرونا و این ها اقدامات خودش را دراین زمینه انجام دهد. در آینده معنای دیگری پیدا می کند. بعنوان مثال ما در طرح ملی مسکن وارد شدیم و حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی را طی قرارداد با وزارت محترم مسکن و شهرسازی خواهیم ساخت. من این مثال ها را زدم به جهت اینکه میدان را باز کنم برای صاحبان اندیشه که به ما کمک و تولید فکر و تولید مقالات کنند.



1399/10/23
22:47:27
0.0 / 5
317
تگهای خبر: احیا , بازار , دانشگاه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
جاویدانی