دیدار رئیس و مدیران پژوهشكده بین المللی عروةالوثقی با آیت الله شهرستانی

دیدار رئیس و مدیران پژوهشكده بین المللی عروةالوثقی با آیت الله شهرستانی

به گزارش جاویدانی رئیس و مدیران پژوهشكده بین المللی عروةالوثقی با آیت الله شهرستانی نماینده تام الاختیار آیت الله العظمی سیستانی دیدار و گفتگو كردند.


به گزارش جاویدانی به نقل از روابط عمومی پژوهشكده بین المللی عروةالوثقی، در این دیدار، آیت الله شهرستانی بعد از گزارش ریاست پژوهشكده با بیان این كه پس از انقلاب اسلامی ایران، اغلب مراكز علمی و دانشگاه های دنیا در صدد شناخت این پدیده(انقلاب اسلامی) بودند، اظهار داشت: حتی در اغلب دانشگاه ها كرسی های شیعه شناسی راه افتاد اما متاسفانه حضور شیعیان در این مراكز بسیار اندك بود و اغلب كرسی ها را غیرشیعیان بر عهده گرفتند. شیعه شناسی ای كه در دانشگاه ها عرضه می شود عموما شیعه شناسی اسماعیلیه است و معارف خاندان علیهم السلام به ندرت به شكل صحیح به خارج از مرزها صادر می شود.
حضور ما در صحنه بین الملل بسیار كمرنگ است
نماینده آیت الله سیستانی در ایران با اشاره به این كه باید این احساس در ما تولید شود كه حضور ما در صحنه بین الملل بسیار كمرنگ است، اظهار نمود: اگر مقداری حضور و حركت داشته باشیم درك می نماییم كه به چه مقداری دنیا تشنه‌ی معارف خاندان علیهم السلام است. متاسفانه متولیان امر نه تنها این مورد مهم را نمی دانند بلكه درك هم نمی كنند و حتی شعارهایی می دهند كه به ضرر اسلام است. اگر با چشم بصیرت دنیا را مشاهده نماییم، قضاوت بهتری خواهیم داشت. این پژوهشكده -عروه الوثقی- و امثال آن می توانند كارهای بزرگی در دنیا انجام دهند به شرط آنكه تكیه بر معارف خاندان علیهم السلام داشته باشند.
مدیرمجموعه موسسات آل البیت یكی از مهمترین لوازم صدور معارف خاندان علیهم السلام به دنیا را زبان دانی و جهان شناسی عنوان نمود و اظهار داشت: این نكته از اهمیت بالایی برخوردار می باشد كه بدانیم هر كاری آسیبی دارد اما فوایدی كه این راه به همراه خود دارد در مقابل صدمه ها بسیار قابل ارزش است. تالیف و تحقیق و ترجمه به زبان انگلیسی و عربی خوب است ولی این تمام راه نیست بلكه نباید از زبان های دیگر غافل شد.
رویكرد پژوهشكده با نگاه بین المللی و برپایه نیاز روز این عرصه
در ابتدای این دیدار، آیت الله دكتر مختاری رئیس پژوهشكده بین المللی عروه الوثقی به عملكرد چند ساله پژوهشكده عروةالوثقی اشاره نمود و اظهار داشت: یكی از مزیت های این پژوهشكده آن است كه از موازی كاری به دور است.
وی با بیان این كه مدیران این پژوهشكده در كنار فضل حوزوی و دانشگاهی، مسلط به زبان های انگلیسی و عربی و مبلغ بین المللی هستند، اظهار داشت: خیلی از كتاب هایی كه در این پژوهشكده تالیف می شود با نگاه و برپایه نیاز بین المللی تدوین می شود. تربیت طلاب عالم و زبان دانِ بین المللی از دغدغه های مسئولین این پژوهشكده به حساب می آید. با تاسیس شعبه ای در تهران و سایر استان ها می خواهیم استعدادهای بین المللی را شناسایی و جهت انتقال معارف ناب خاندان آنها را تعلیم دهیم.
درخواست تالیف كتبی در ارتباط با شناخت اسلام و اخلاق پزشكی از منظر اسلام
رئیس پژوهشكده بین المللی عروةالوثقی با بیان این نكته كه سفرهای فرامرزی سبب شناسایی نقاط خلاء می گردد، تصریح كرد: در سفرهای فرامرزی و ملاقات با روسای دانشگاه های بین المللی درخواست تالیف كتبی در ارتباط با شناخت اسلام و اخلاق پزشكی از منظر اسلام از این پژوهشكده شده است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا پی سپار مسئول طرح دائرةالمعارف اسلام به زبان انگلیسی پژوهشكده بین المللی عروةالوثقی هم در این دیدار درباره چیستی و چگونگی طرح دائرةالمعارف گزارشی عرضه داد.
وی با اشاره به اینكه طی 10 سال كار تبلیغی در خارج از كشوره به این نتیجه رسیدم كه فعالیت های معارفی و تبلیغی شیعیان كمتر است و خلأهایی وجود دارد، اظهار داشت: مهمترین راه انتقال معارف شیعه به جهان تدوین دائرةالمعارف های مختلف در موضوعات مختلف است.دائرةالمعارف های اسلامی موجود در دنیا و حتی در دانشگاه های مختلف كه بعنوان مرجع معرفی می شود غالبا با ادبیات سنگین و توسط غیر شیعیان و غیرمسلمانان تدوین شده است.
حجت الاسلام پی سپار اظهار داشت: مزیت دائرة المعارفی كه در این پژوهشكده در حال نگارش است آن است كه برای نوجوانان و به زبان و ادبیات آنها تالیف می شود.



5.0 / 5
4407
1397/11/02
21:18:47
تگهای خبر: دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
جاویدانی