میزگرد مدیران نمایشگاه كتاب در مهر-۲

فروش 124 میلیاردی نمایشگاه كتاب، تغییر سیستم فروش كتاب از سال آتی

فروش 124 میلیاردی نمایشگاه كتاب، تغییر سیستم فروش كتاب از سال آتی

جاویدانی: مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد می گوید سیستم فروش كتاب در نمایشگاه كتاب از سال آینده كاملا تغییر و بر پایه پی سی پوز تعریف می شود.



خبرگزاری مهر -گروه فرهنگ: كمی بیشتر از یك هفته از اختتام نمایشگاه كتاب تهران می گذرد و فرصت جهت بررسی بعضی از مهمترین مسائل پیرامون این نمایشگاه و آنچه باید برای آن محقق شود در حال سپری شدن است. از سویی زمزمه هایی درباره اصلاح ساختار نمایشگاه شنیده می شود و از طرف دیگر صدور قریب الوقوع حكم مدیران نمایشگاه كتاب سال آتی. در چنین موقعیتی خبرگزاری مهر با دعوت از ایوب دهقانكار مشاور اجرایی معاونت فرهنگی و سخنگوی شورای سیاست گذاری نمایشگاه كتاب سی دو دوم، مهدی اسماعیلی معاون اجرایی نمایشگاه و سید احمد رفیع جواهری مدیر كمیته ناشران داخلی نمایشگاه كتاب درباره این رویداد امسال و افق پیش روی آن به طرح سوالاتی پرداخت و پاسخ هایی شنید. بخش نخست این گفت و گو را قبل از این منتشر كردیم كه از اینجا قابل مشاهده می باشد. در ادامه بخش دوم از این میزگرد را می خوانیم:
یكی از چالش های همیشگی نمایشگاه كتاب تهران سوژه یارانه های دولتی و اهدای آن بوده است. در نمایشگاه امسال از سویی شاهد بودیم كه مساله فراوانی حضور یارانه در خدمت افراد و حتی سازمان ها كمتر بود و از طرف دیگر مساله هدفمندی یارانه ها در نمایشگاه كتاب به صورت پایلوت اجرا شد. با این همه این سوال باقی است كه آیا مقرر است وزارت ارشاد در سوژه یارانه های نشر رویكرد خودرا تغییر دهد و اینكه اساس لازم است كه چنین اتفاقی رخ دهد یا خیر؟
دهقانكار: دو رویكرد به مساله یارانه نشر وجود دارد. یك رویكرد بودن یارانه است كه می گوید بودن یارانه اقتضا نشر ماست و یك رویكرد هم معتقد به حذف و هزینه كرد یارانه به شكل دیگری است. اگر قرار بر رویكرد اول باشد من معتقدم در هر زمینه ای كه دولت بخواهد صرفه جویی كند و نمایشگاه كتاب را چابك برگزار كند در زمینه یارانه نباید این اتفاق رخ دهد. حتی معتقدم از هزینه بخش های دیگر كم شود و حتی از هزینه اجرا و به مبلغ یارانه افزوده شود اما اگر به رویكرد دوم معتقدیم باید بگویم كه ما مشكلی با چنین نگاهی نخواهیم داشت و از خدایمان است كه بودجه یارانه را ببریم در بخش دیگری خرج نماییم. پس تاكید دارم كه اگر بنای بر یارانه دادن باشد من قائل به كاهش آن نیستم البته به شرطی اینكه آن یارانه صرف خرید كتاب شود و نه اینكه نقد شود.

این حرف به معنای تخصیص یارانه به اقشار خاص است. همان رویه فعلی. درست است؟
دهقانكار: ای كاش شرایط طوری بود كه می شد به همه ایرانی ها یارانه كتاب داد. با این وضع باید اولویت بندی كرد. ما ۲۰ میلیارد تومان یارانه نشر داریم. اگر بخواهیم به هر نفر ۵۰ هزار تومان بدهیم به چند نفر می رسد؟ محدودیت ها دست ما را بسته و ناچاریم كه برویم سراغ افراد خاص مانند دانشجو و استاد دانشگاه و دانش آموز و طلاب و.... آرزوی ما بود كه یك كارمند و معلم هم یارانه بگیرد اما دست ما بسته است. با این همه امسال در همه سطوح ما بیشتر از سال قبل یارانه دادیم
اسماعیلی: قبول داریم كه دولت در حوزه یارانه محدودیت دارد اما كماكان معتقدم كه ما در توزیع یارانه عدالت نداریم. امسال شما شاهد بودید كه استقبال از نمایشگاه به چه میزان بود. نگاه چشمی من به من می گفت جمعیت بیشتر از سال قبل به نمایشگاه آمدند و حتی ما در بعضی روزها مجبور شدیم كه برخی مسیرها را ببندیم تا جمعیت هدایت شود. نمایشگاه ما امكانات رفاهی ویژه ای هم جز كتاب ندارد. هر كه به نمایشگاه می آید تنها به خاطر علاقه اش به كتاب است و نه چیز دیگری. افراد حاضر در نمایشگاه اما معمولاً از یارانه محروم هستند. ما از جمعیت میلیونی دانشجویان و اساتید نیز سالانه بیشتر از ۱۵۰ هزار نفر را یارانه نمی دهیم. به نظر ما معاونت فرهنگی باید قسمتی از یارانه اش را به سمت توزیع عمومی میان مردم ببرد كه فسادش هم كمتر است. خصوصاً اینكه درصد تخفیف های كمتر در این تخصیص منجر به كاهش فساد می شود چون انگیزه ای برای فساد باقی نمی ماند.
دهقانكار: ما امسال با عنایت به محدودیت هایمان برای واگذاری یارانه، به خیلی دستگاه ها پیشنهاد دادیم به صورت مشاركتی برای شما بن صادر نماییم. این نگاه وجود داشت و دارد كه یارانه به شكل گسترده تری هدیه شود اما فعلاً مقدور نیست.
امسال بیشتر یارانه ها در چه بخشی مصرف شده است؟
دهقانكار: این همان پایشی است كه امسال برای نخستین بار در بخش كتاب های خارجی انجام دادیم. برای اولین بار این اتفاق با آمدن پی سی پوزها به بخش بین الملل عدالت توزیع را كوشیدیم برقرار نماییم
البته گویا مدیران این بخش از این اتفاق راضی نبودند و فروششان كم شده است
دهقانكار: مساله آنها پی سی پوز نبوده. مساله این بود كه برای كتاب های خارجی ما یك مابه التفاوت مبلغ ارز را تا سقف فروش سه میلیارد تومان در نظر گرفتیم و ملاك را هم ارز نیمایی گرفتیم اما این مابه التفاوت تا سقف آن پر نشد. البته این نكته را هم در نظر بگیرید كه ما در این بخش به كتاب خارجی و نه صرفاً اورژینال ارجحیت دادیم و خریداران را برای خرید از ناشر داخلی و یا خرید اثر اورژینال مخیر گذاشتیم.
جواهری: یارانه از جذابیت های نمایشگاه كتاب است و مردم را به خرید وادار می كند. یارانه به تنهایی فرهنگ سازی بالا بردن سطح مطالعه را منجر نمی گردد. مثل تخفیفی است كه ناشران می دهند. یارانه مردم را به آمدن نمایشگاه ترغیب می كند. من طرفدار هدفمند كردن یارانه هستم به منظور رسیدن آن به دست افرادی كه لایق آن هستند و خوشحالم كه امسال این اتفاق به شكل مناسبی رخ داد
درباره آمار فروش هم اطلاعاتی جمع بندی شده است؟
دهقانكار: امسال بر خلاف تصور عمومی، بیشترین فروش ما در بخش ناشران عمومی و بعد دانشگاهی رخ داد. پس از آن نیز بخش كودك و نوجوان و پرفروش ترین ناشر كل نمایشگاه هم امسال یك ناشر عمومی بود. همیشه این نگاه بوده كه قشر كتابخوان ما افرادی هستند كه كتاب كنكور می خرند اما چنین اتفاق هایی نشان داده است كه مردم واقعاً كتاب می خوانند.
و درباره گردش مالی نمایشگاه به رقمی رسیده اید؟
اسماعیلی: بیشتر از ۱۲۴ میلیارد تومان تنها رقم گردش مالی پوزه ای نمایشگاه كتاب امسال بود و بطور معمول بین بیست تا سی درصد هم باید به این رقم به منظور محاسبه خرید نقدی اضافه كرد
دهقانكار: سال آینده كل نمایشگاه زیر بار سیستم پی سی پوز می رود و می توانیم آمار را سریع تر و به روز تر در دسترس داشته باشیم و برای برنامه ریزی ما نیز مفید تر خواهد بود. با اجرای این روش در نمایشگاه تهران دیگر هیچ ناشری نمی تواند كتاب ناشر دیگری را به فروش برساند. این سیاست حاكمیتی ارشاد است و از سال آینده در كل نمایشگاه اجرا می شود
جواهری: اگر ناشران معتقدند كه به آنها فضای كافی تخصیص داده نمی گردد كه حق هم دارند بدانند كه با اجرای سیستم پی سی پوز این اتفاق اصلاح خواهد شد.

5.0 / 5
3974
1398/02/27
13:14:18
تگهای خبر: خرید , دانشگاه , فرهنگ , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
جاویدانی