گاه نقد روی دكه رفت

گاه نقد روی دكه رفت

جاویدانی: نخستین شماره‌ی مجله‌ی گاهِ نقد با سوژه تخصصی ویرایش و درست نویسی توزیع شد.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، نخستین شماره‌ی مجله‌ی «گاهِ نقد»، ویژه نامه‌ی مجله‌ی «شیرازه‌ی كتاب»، با سوژه زبان فارسی و درست نویسی برای نخستین بار در ایران منتشر گردید. این ماهنامه با هدف ایجاد نوعی حساسیت و نظارت عمومی به تولیدات متنی در ایران، به صورت تخصصی به سوژه «نقد ویرایشی» كتاب های موجود در بازار نشر ایران می پردازد. «گفتار»، «دیدار»، «هشدار»، «زنهار»، «نقدوار» و «رهیار» بخش های گوناگون این شماره را می سازند كه هركدام با ایده ای محوری و به شكل های گوناگون، «نقد ویرایشی» را پی می گیرند. در «گفتار»، سیدمحسن ملاباشی، سردبیر این شماره از «گاه نقد»، تهدیدهایی كه زبان فارسی را نشانه رفته اند و راه های نجات از آنها و لزوم وجود نظارتی عمومی و تخصصی بر متن های تولیدشده را شرح می دهد و از نتایج بی توجهی به این تهدیدها و دستاوردهای مبادرت به موقع و سنجیده در مقابل این تهدیدها سخن می گوید.
ذیل عنوان «دیدار» فاطمه هادی نگاهی گذرا به كتاب «امین زبان و ادب پارسی» می اندازد و جایگاه و لزوم توجه جدی به آنرا گوشزد می كند. سیدحمید حیدری ثانی در «هشدار»، كتاب های «دستور خط فارسی» و «فرهنگ املایی خط فارسی» فرهنگستان را به نقد می كشد و كاستی ها و برتری های آنها را برمی شمرد. همچنین، زمینه های برخی كاستی های این دو اثر ارزشمند، مثل ساختار فرهنگستان زبان و ادب فارسی را هم تحلیل و واكاوی می كند.
ترجمه های ترانه علیدوستی و ترجمه های آثار جوجو مویز در ایران و ترجمه های آثار شهید محمدباقر صدر به زبان فارسی سوژه پرونده های گوناگونی است كه به ترتیب، سیمین كاظمی و افسانه دهكامه و صفورا امین جواهری ذیل عنوان «زنهار» نوشته اند. «نقدوار» نیز دربردارنده‌ی «نقد ویرایشی» كتاب هایی از احمد پاكتچی، محمدرضا حدادپور جهرمی، محسن زال و احمدعلی قانع به قلم راضیه حقیقت، سجاد محمدی، افسانه دهكامه و محمدمجید عمیدی مظاهری است. «رهیار» نیز با هدف همواركردن راه دوستداران ویرایش و درست نویسی زبان فارسی، مهم ترین و معتبرترین منابع موجود در این حوزه را معرفی می كند.
اولین شماره‌ی ماهنامه‌ی «گاه نقد» با سوژه ویرایش و درست نویسی به سردبیری سیدمحسن ملاباشی، در 152 صفحه در مراكز پخش و روزنامه فروشی ها عرضه شده است. همین طور نسخه‌ی PDF این ماهنامه در اپلیكیشن طاقچه در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
ماهنامه‌ی «گاه نقد» به همت سامانه‌ی كارشناسی كتاب مجمع ناشران انقلاب اسلامی، با عنایت به خلأ در نقد تخصصی حوزه های مختلف كتاب تدوین و در حوزه های گوناگون ادبیات داستانی، تاریخ، علوم اجتماعی، فلسفه، زبان فارسی و درست نویسی، روان شناسی و دین مطالب تخصصی این حوزه ها عرضه خواهد شد.


منبع:

5.0 / 5
4380
1398/09/03
18:44:51
تگهای خبر: بازار , فرهنگ , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
جاویدانی