داستان عكسی از قفل درب خانه حضرت زهرا(س)

داستان عكسی از قفل درب خانه حضرت زهرا(س)

جاویدانی: ایسنا/تهران داستان عكسی از قفل درب خانه حضرت زهرا(س) بسیار جالب است كه یكی از زوار تعریف كرده است.


محسن هادی طحان زواره در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: محسن شهرابی یكی از مدیران حج و عتبات عالیات در سال ۱۳۹۲ در حین گرفتن عكس یادگاری در كنار مرقد شریف پیامبر اكرم (ص) و خانهٔ حضرت زهرا (س) در مدینه به موردی برخورد كرد و از آن عكس گرفت كه جالب بود.
وی اضافه كرد: شیعیان با حضور در حرم نبوی به زیارت این خانه می روند تا در جوار بیت ام ابیها(س) دعا و نماز خوانده و با درس های تاریخ صدر اسلام بیشتر آشنا گردند. بنده خدمت آقای محسن شهرابی از همشهریان و همكاران در امور عمره و عتبات و از مدیران كاروان عمره و عتبات در استان قم رسیدم كه شرح واقعه را برایم توصیف كند كه خیلی جالب بود.

هادی طحان اضافه كرد: آقای شهرابی خدمتگزار زائران در امور اجرایی و فرهنگی، با ایجاد فضای مناسب و بهره گیری معنوی از این مكان مقدس توانسته است برای نخستین بار در خرداد ۹۲ از پشت قفل درب خانه حضرت زهرا (س) عكس بگیرد و این راز مهم را بازگو نماید.
به گفته این پژوهشگر؛ تصویر روی قفل موجود بوده و حدودا در سال ۱۳۸۰ از آن عكس گرفته شده بود ولی عكس نوشته تصویر پشت قفل برای نخستین بار توسط ایشان گرفته شد. آقای محسن شهرابی شرح واقعه را چنین بیان كرد كه عصر پنج شنبه دوم خرداد۱۳۹۲مصادف با شب ۱۳ رجب ۱۴۳۴ ه ق -شب میلاد حضرت امیرالمومنین (ع)- به حرم نبوی مشرف شدم. بعد از ورود به درب خانه حضرت زهرا(س) هنگام عكس گرفتن از درب و روی قفل درب این مكان مقدس با مامورین حرم نبوی روبرو شدم. مامور سعودی افراد را متفرق می كرد و برای این كه مانع از عكس گرفتن شود، قفل را به طرف بالا برد و به خیال خود مانع از عكس گرفتن شد. وقتی با دقت به قفل نگاه كردم، متوجه شدم كه عبارت دیگری، آن طرف قفل نوشته شده كه با عبارت روی قفل متفاوت می باشد، از فرصت استفاده كردم و چند عكس گرفتم.
وی اضافه كرد: آقای شهرابی در ادامه عنوان نمود جالب اینجاست كه پشت و روی قفل دو مصرع از اشعار شاعر اهل تسنن قرن هفتم هجری قمری بنام البوصیری كه قصیده ای ۱۵۹ بیتی سروده، می باشد. بیت ۳۶ قصیده كه روی قفل نوشته شده این است كه"هوالحبیب الذی ترجی شفاعته لكل هول من الاهوال مقتحم، او (پیامبر خدا) حبیب خداست كه شفاعت او مورد امید است برای هر هول و وحشتی كه انسان به سختی در آن واقع می شود."
به گفته هادی طحان و به نقل از شهرابی، در بیت ۱۴۷ قصیده كه پشت قفل می باشد؛ آمده است "حاشاه ان یحرم الراجی مكارمه، او یرجع الجار منه غیر محترم، از او (پیامبر ص) به دور است محروم كند كسی را كه به كرامات و بزرگواری های وی امید بسته است. جالب این كه در قصیده ۱۵۹ بیتی این شاعر اهل تسنن، فقط توصیف این دو بیت، مربوط به شفاعت پیامبر اعظم (ص) می باشد كه بعد از حدود ۷ قرن از رحلت رسول اكرم(ص) این شاعر اهل تسنن این دوبیت را سروده است كه بر روی قفل درب خانه حصرت زهرا(س) حك شده است.
وی اضافه كرد: بااینكه خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها) را در مدینه منوره قفل زده اند، اما همان «قفل» در بسته هم این رازها را در دل خود نگهداشته است و با خواندن شعری كه بر روی آن قفل نوشته اند، می توان به گوشه ای از این رازها پی برد.
این محقق عنوان كرد: به هر حال استفاده از این فرصت ناب و این گرفتن عكس، موجب شد كه نوشته در تاریخ ثبت گردد و این نوشته و تصویر، بسیاری را به تعجب واداشته است، چونكه حتی در كتاب های تاریخی مطلبی در این خصوص به میان نیامده است و تنها در كتاب آقای رسول جعفریان نوشته شده بود كه عبارت رو و پشت قفل یكی است كه همان "هو الحبیب الذی ترجی شفاعته لكل هولٍ من الأهوال مقتحم" است، اما حالا مشخص شد كه مطلب پشت این قفل با روی آن متفاوت می باشد.
اهدای عكس قفل خانه حضرت زهرا(س) به خانه فاطمیه زواره توسط اقای شهرابیوی افزود: این تصویر برای نخستین بار در اسفندماه ۱۳۹۲ از طرف پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت ثبت گردید و در دهه فاطمیه و ایام شهادت حضرت زهرای اطهر (س) در همان سال منتشر گردید.
لازم بذكر است كه حضرت زهرا(س) در مدینه دو منزل داشتند، اولی در داخل مسجدالنبی (پشت مرقد فعلی رسول الله ص) همان خانه ای كه قفل مذكور بر درب آن نصب است و منزل دوم كه زادگاه امام حسن(ع) وامام حسین (ع) و حضرت زینب(س) و ام كلثوم(س) می باشد، در خارج از مسجدالنبی بین باب جبرییل و قبرستان بقیع (كوچه بنی هاشم) بوده است كه حوادث آتش سوزی و بی حرمتی ها به حضرت زهرا(س) در آن اتفاق افتاده است.




منبع:

5.0 / 5
4030
1398/11/12
21:00:08
تگهای خبر: فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
جاویدانی