انتشار الگوی ارتباطات كلامی در نهج البلاغه

انتشار الگوی ارتباطات كلامی در نهج البلاغه

كتاب «حرفی به قدر كفایت (الگوی ارتباطات كلامی در نهج البلاغه)» نوشته حمید شكری اویلق و سیدبشیر حسینی منتشر گردید.


به گزارش جاویدانی به نقل از ایسنا، این کتاب در ۲۹۲ صفحه وزیری، با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۵۰هزار تومان توسط انتشارات سروش انتشار یافته است.
در معرفی کتاب «حرفی به قدر کفایت (الگوی ارتباطات کلامی در نهج البلاغه)» آمده است: در این اثر سعی شده تقریباً تمامی نقطه نظرات حضرت علی(ع) درباره پدیده ارتباط کلامی و نیز شیوه های ارتباط کلامی ایشان برمبنای تحلیل محتوای کیفی، جمع آوری و تحلیل شود. به ادعای نویسندگان اثر می توان گفت این کتاب نخستین اثری است که علوم ارتباطات را به نهج البلاغه پیوند می زند و از دل آن، اهتمام در ارائه مدلی بعنوان پدیده ارتباط کلامی دارد.
این کتاب شامل سه فصل کلی و مرتبط می باشد که عناوین شان به ترتیب عبارت است از: «تحلیل و پردازش مضامین در رابطه با ارتباطات کلامی نهج البلاغه»، «مفاهیم، تعاریف و دیدگاه های نظری» و «استنباط و تدوین مدلی برای ارتباطات کلامی».
در قسمتی از این کتاب می خوانیم: در بخش دلالت های گفتاری اشاره شد که موضوعیت اخلاق در کنار مضمون ارتباطی درباب شیوه های ارتباطی هم صادق و قابل طرح است؛ چونکه خود تکنیک ارتباطی یا همان نحوه ارائه پیام، قسمتی از پیام ارتباط گر خواهد بود و عملاً پیام ساز است. درنتیجه شیوه و تکنیک، یک جزء خنثی و بی اثر قلمداد نمی گردد.
وقتی فرد جوانی به یک کهن سال همان گونه ارتباط برقرار می کند که به اعضای خانواده خود؛ ما این شکل از ارتباط و پیام را از منظر اخلاق نادرست تعبیر می نماییم. اما در اینجا نقطه نقد ما و نقطه بهتان ما، مضمون ارتباط یعنی همان کلمه و نماد قراردادی نیست؛ بلکه نقد ما متوجه شیوه ارتباط فرد و نحوه پیام اوست، چونکه نحوه ارائه و تکنیک ارتباطی در تعامل با مضمون خود پیام ساز می شود و معانی متفاوت را تداعی می کند.
نکته استنتاجی آخر از بخش دلالت های عملی این است که هر کسی شیوه ارتباطی مخصوص به خودرا دارد و این شیوه ارتباطی منحصربه فرد مرهون عوامل بسیاری است که به یک بخش از آنها ذیل مقوله عوامل تأثیرگذار اشاره شد. در حالت کلی شیوه ارتباطی هر فردی متأثر از چهار عامل کلی شخصیت خود منبع، مخاطب، پیام و محیط ارتباطی است.
علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند بوسیله فروشگاه اینترنتی انتشارات سروش با شماره ۶۶۴۱۵۴۰۱ و یا شماره تلفن بازرگانی ۶۶۴۶۰۴۷۶ تماس بگیرند. همین طور بوسیله اینستاگرام انتشارات سروش به نشانی@soroushpub_com، واتساپ به شماره ۰۹۳۰۱۹۴۹۱۳۰ و یا با مراجعه به سایت سروش www.soroushpub.com، برای تهیه کتاب اقدام نمایند.



1399/05/19
23:15:17
5.0 / 5
1317
تگهای خبر: اینترنت , فروش , كتاب , كهن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
جاویدانی