پاكتچی:

مطالعه ابعاد مختلف زندگی انسان سبب التیام فرهنگ زدایی می شود

مطالعه ابعاد مختلف زندگی انسان سبب التیام فرهنگ زدایی می شود

جاویدانی: رئیس پژوهشكده ی دانشنامه نگاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار داشت: شاخه ی های مختلف علوم انسانی كه موضوع مطالعه آنها ابعاد مختلف زندگی انسان است سبب التیام فرهنگ زدایی می شود.


به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، به همت مدیریت فرهنگی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری پژوهشکده دانشنامه نگاری پژوهشگاه و به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، نشست علمی تخصصی با موضوع «علوم انسانی به مثابه بستری برای صلح پایدار: تأملی با رویکرد نشانه شناسی» بوسیله فضای مجازی و با حضور علاقه مندان اجرا شد. در ابتدای جلسه سلمان صادقی زاده، مدیر فرهنگی پژوهشگاه ضمن تشکر از سخنران و حاضرین نشست، با اشاره به موضوع سخنرانی اسپرهم استاد ز بان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه، «بازتاب مفهوم بامداد در ادبیات فارسی و عرفان»، توضیحاتی بیان کرد و اظهار داشت: از قرن ششم به بعد می بینیم که عرفان و ادبیات فارسی با بحث صلح گره خورده است و این پیوند دوشاخه ی اصلی دارد؛ شاخه ی تئوریک و شاخه ی شهودی. شاخه ی تئوریک، ریشه در آثار محی الدین ابن عربی دارد و شاخه ی شهودی، ریشه در اشعار و آثار عطار، سنایی، مولوی و عبدالرحمن جامی دارد. مولانا در شعری بیان می دارد؛عطار روح است و سنایی دو چشم او / ما از پی سنایی و عطار آمدیم صادقی زاده تصریح کرد: از قرن ششم به بعد صلح با خویشتن و صلح با جهان مطرح می شود. این تفاوت صلح در عرفان با معنای مدرن صلح است که در صلح با دیگری تعریف می شود و در آثار عارفان آن دوره می بینیم که بحث صلح با خویشتن و صلح با جهان مطرح می شود. آنجا که مولانا بیان داشته ؛ من که صلحم دایماً با این پدر / این جهان چون جنتستم درنظر در ادامه احمد پاکتچی رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سخنرانی کرد و اظهار داشت: نمی توان انکار کرد که پیشرفت علوم در دو سده ی اخیر، در عین رفاهی که برای بشر به ارمغان آورده، سبب گسترش دامنه ی جنگ ها و افزایش لطمه های آن شده است؛ پوشیده نیست که آمار کشتگان و آزار دیدگان دو جنگ جهانی و جنگ های دیگر بعد از آن، به صورتی دستاورد پیشرفت علوم است و امروز خطرناک ترین تهدیدها برای انسان، سلاح های پیشرفته ای هستند که از آخرین دانش بشری در فیزیک، شیمی و علوم زیستی بهره می جویند. وی تصریح کرد: با بهره بردن از الگوهای نشانه شناسی فرهنگی، می توان گفت، رشد شگرف علوم طبیعی و مهندسی درحالی که نسبت به علوم انسانی کم توجهی آشکاری صورت گرفته، باعث شده است تا علم در راه کلی خود، بیشتر و بیشتر در امتداد فرهنگ زدایی از زندگی و ذهن انسان ها حرکت نماید و بطور بیش از پیش بر بی معنایی و طبیعی شدگی او دامنه زند؛ طبیعی شدن نه به مفهوم مثبت آن، بلکه به مفهوم کمینه شدن و روی به اضمحلال نهادن فرهنگ که نتیجه ی آن جایگزین شدن قاعده های فرهنگی با قانون جنگل، دوراندیشی با لذت جویی آنی و استدلال با زور و خشونت است. رئیس پژوهشکده ی دانشنامه نگاری در ادامه اشاره کرد: در چنین شرایطی آشکار است که زمینه برای بروز جنگ ها بسیار مستعد می شود و کوچک ترین برانگیزنده ها می تواند به جنگی هولناک بیانجامد. شاخه ی های مختلف علوم انسانی که موضوع مطالعه ی آنها ابعاد مختلف زندگی انسان است، با وجود تنوع بسیار همگی متمرکز بر معنا و امور معنادار برای انسان هستند و توسعه این علوم، زمینه ی توسعه یافتن معناداری و معناگرایی در زندگی انسان ها را فراهم می آورد. این امر خود سبب التیام فرهنگ زدایی های صورت گرفته و تقویت ساختارهای فرهنگی از یک سو و ایجاد زمینه برای روابط بینافرهنگی و گفت و گو میان جوامع انسانی از طرف دیگر می شود که نتیجه آن کاهش روحیه جنگ طلبی و راه جستن به سمت صلح و استفاده از صلح بجای خشونت است.


منبع:

1399/09/02
10:14:43
5.0 / 5
461
تگهای خبر: دانشگاه , زندگی , فرهنگ , مجازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
جاویدانی