عضو مجلس خبرگان رهبری:

قوانین ما باید منشاء الهی وفقهی داشته باشد

قوانین ما باید منشاء الهی وفقهی داشته باشد

قم عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن اشاره به این که فقه اسلامی غنی است و هیچ خلاء ای در شریعت اسلامی وجود ندارد، اظهار داشت: همه قوانین ما باید برخواسته از فقه و شریعت اسلامی بوده و منشاء خدایی و الهی داشته باشد.


آیت الله محسن اراکی در مراسم افتتاحیه دومین مدرسه حقوق پارلمانی با عنوان ظرفیت ها و چالش های استفاده از فقه در تقنین، تصریح کرد: اگر ما خداوند را از صحنه تقنین و قانونگذاری جدا نماییم هیج مبنای عقلانی برای اجبار دستور پیدا نمی گردد.
وی برگزاری مدرسه حقوق پارلمانی را اقدامی بسیار پرارزش و بنیادین در جهت فقهی سازی قانون دانست و اظهار داشت: امید است این تلاش ها بنیانگزار پرورش مجتهدین قانونگذار و استنباط گر مواد قانونی از منابع غنی اسلامی باشد.
وی افزود: رسالت و هدف از تأسیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس این است که قوانینی که در مجلس شورای اسلامی تصویب و تقنین می شود باید خدایی باشد، ازاین رو مرکز در راه اهداف خود نباید محکوم فضاسازی ها شود و یا از این و آن بترسد.
وی افزود: ما باید برای فقه و قانون خود ارزش قائل باشیم و از سخنان این وآن هراس نداشته باشیم، جرائت کار داشته باشیم، اگر فقه اسلامی به خوبی برای دنیا تبیین شود آنها در مقابل آن زانو خواهند زد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: هر کجا برای خارجی ها مبانی های فقهی را تبیین می کردیم، آنها در مقابل حرفی برای گفتن نداشتند، ما برای قانونگذاری نیازی به قانون فرانسه و دانمارک و سایر کشورها نداریم، اساس تقنین خداوند است.
آیت الله اراکی عنوان کرد: متاسفانه چیزی در ذهن ما راه افتاده که که احکام معاملات احکام امضایی است و این حرف غلط و ضد اسلام است، عرفی که ما می گوییم آنرا از ادیان یاد گرفتند، همه احکام اسلامی شامل عبادات و معاملات تاسیسی است و احکام امضایی نداریم.
وی یادورشد: عقلا خیلی عقل داشته باشند باید تابع فرمان خداوند باشند، از زمانی که بشر پا به عرصه وجود گذاشته، بحث هدایت مطرح گردیده است، ما در شریعت جای خالی نداریم که از قانون دیگران استفاده نماییم.
عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن اشاره به این که فقه اسلام قوی و غنی است، اظهار داشت: اگر کسی بگوید کاستی در فقه وجود دارد، با فقه آشنا نیست، امروزه مراکز خوبی تشکیل شده ولی باید به لوازم کار آشنا باشند، طلابی که وارد این رشته ها و عرصه ها می شوند باید پخته از آب درآیند و به مغز فقه پی ببرند.
آیت الله اراکی با اشاره به اینکه فقه اسلام باید متن باشد نه حاشیه، اظهار داشت: کسانی که در عرصه فقهی و تقنینی فعالیت دارند باید نگاه اصلی به فقه داشته باشند و نه این که خدای ناکرده نگاه حاشیه ای به فقه داشته باشیم
وی ضمن اشاره به آیات و روایاتی از قرآن کریم اظهار داشت: خداوند متعال می فرماید، حق ندارید شما حلال و حرام کنید، هر قانونی و تقنینی که بخواهد اجبار آور باشد، اگراز حکم خداوند برنخواسته باشد افترا است، هر کسی که بخواهد بیاید و قانون الزامی تصویب کند، ولی از حکم خدا برنخواسته باشد، اقدام او از هوای نفس برخواسته است.
منشاء قانونگذاری و حقوق
آیت الله اراکی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: قانون و حق هر دو مبتنی بر عنصر اجبار است و اگر اجبار را از آنها بگیریم، دیگر معنایی برای آنها نمی ماند،. وقتی مطلبی را بعنوان حق مطرح می نماییم باید الزامی در آن باشد.
وی بیان داشت: در قانونگذاری های عرفی، منشاء عقلانی درستی برای اجبار نمی توان عرضه داد، هر گاه الزامی وجود داشته باشد باید از دستوری برخیزد و این دستور چگونه می تواند اجبار آور باشد؟، اگر ما خدا را از صحنه تقنین جدا نماییم هیج مبنای عقلانی برای اجبار دستور پیدا نمی گردد.
آیت الله اراکی تصریح کرد: همه انسان ها در یک سطح هستند و کسی نمی تواند به دیگری دستور اجبار دهد، اجبار از حق کیفر ریشه می گیرد، ما معتقدیم، خداوند متعال حق کیفر دارد و نه کسی دیگر، این مورد کمتر در مباحث قانونی مطرح گردیده است.
وی اظهار داشت: عدل بودن یک آموزه، برای استحقاق کیفر کافی نیست، مثلا اگر در خیابان ما ببینیم کسی کار ظالمانه و خلاف عقل انجام می دهد آیا حق کیفر او را داریم؟ کیفرکردن ولو بر یک خلاف بیّن و بسیار روشن باشد حق کیفر نداریم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: اما قران کریم مبانی این حق کیفر را هم توجیه کرده است، همانطور که حق کیفر مخصوص خداوند است حق بخشش از آن ایشان است، اگر کسی بدون ریشه گرفتن از فرمان خدا، دستور خویش را اجبار آور ساخت، دخالت در کار خداوند و شرک به حساب می آید، ازاین رو حق کیفر و بخشش از آن خداوند و طبق دستورات خداوند باید باشد.
آیت الله اراکی بیان داشت: هر قانونی باید منشاء آن حکم خداوند است، حق فرمانروایی این است که در اصطلاح اصولی به حق مولویت خدایی یاد می نماییم. اساس کار ما باید عبد و مولا باشد، تا مولوی نباشد اجبار آور نیست و مولا کسی است که آفریننده باشد.
وی خاطرنشان کرد: ما محصول و نتیجه فرمان خدا هستیم، خداوند حق دارد به ما دستور بدهد، خالقیت خداوند مولویت او را گواهی می دهد، قانون گذار ما باید با این بینش به مجلس شورای اسلامی برود و مراکز تحقیقاتی ما هم همینگونه باشند.
آیت الله اراکی بیان داشت: یکی از خصوصیت های نظام جمهوری اسلامی این است سر در مقابل خداوند و دستور خدا فرود می آورد، این خضوع برای فرمان خداوند، دل ها را رقیق و انسان ها را به هم پیوند خواهد داد و جامعه را پاک و انسان را اوج می دهد.
وی با اشاره به اینکه مردم ایران تسلیم امر خداوند و دارای پیشینه خوبی در اطاعات پذیری از دستورات خداوند و خاندان عصمت وطهارت (ع) دارند، اظهار داشت: ما مردم خوبی داریم، آنها تسلیم فرمان خداوند هستند واین مبحث مبنای تجربی، قرانی، روایی و حدیثی دارد، ما به ایرانی بودن خود افتخار می نماییم ولی نه ایرانی که حاکمان ظالم و خونخوارساختند و پرداختند، بلکه به ایرانی که امام حسینی (ع) و عاشق فاطمه زهرا (س) باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: روایات زیادی در مورد ایرانی ها آمده و در تفاسیر برخی آیات در مورد ایران مباحث زیادی نقل شده، که سبب افتخار است، ولی در این زمان مدیریت کشور، مبنای تصمیم گیری چه بوده است؟ آیا قول خداوند بود وما قوانین اسلامی و شرعی را پیاده می کردیم؟ خروجی کار هیچ تناسبی با آنچه در قران و سنت آمده، ندارد.



1400/03/02
21:52:00
0.0 / 5
815
تگهای خبر: حقوق , قرآن
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
جاویدانی