پیوند جهان رسانه با میدان مقاومت در روایت کارگردانی از غزه

پیوند جهان رسانه با میدان مقاومت در روایت کارگردانی از غزه

جاویدانی: رمان بیست و دو اثر هاشم نصیری که بتازگی انتشار یافته است. نویسنده در این اثر با روایت سرگذشت یک کارگردان جوان در دل بحران غزه، پیوند میان جهان رسانه و میدان مقاومت را به تصویر می کشد.



خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و ادب - زهرا اسکندری: هاشم نصیری، نویسنده رمان «سی و سه»، در جدیدترین اثر خود با عنوان «بیست و دو» بار دیگر به سراغ موضوع مقاومت فلسطین رفته است. وی در این کتاب با استفاده از همان شخصیت ها و کاراکترهای آشنا، اما در بستری جدید از تحولات سیاسی و امنیتی منطقه، روایتی متفاوت و چندلایه از جنگ بیست ودو روزه ارایه کرده است.
داستان از ۲۵ بهمن ۱۳۸۶ شروع می شود؛ روزهایی بارانی در ضاحیه جنوبی بیروت که سرنوشت جوانی به نام «سعید» را دگرگون می کند. او دانشجوی کارگردانی است که رویای ساخت اولین فیلم سینمایی اش را در سر دارد، اما مسیرش به جایی ختم می شود که میان هنر، عشق و خیانت باید انتخاب نماید.
سعید شخصیتی است که رمان «بیست و دو» حول محور او شکل می گیرد. او عاشق سینماست و در جست وجوی الهام برای ساخت فیلمی متفاوت به پاریس سفر کرده است. در پاریس با دو هم کلاسی اش، «سارا» و «دانیال»، آشنا می شود که هر یک با گذشته و انگیزه ای متفاوت وارد دنیای سینما شده اند.
در ظاهر، سه جوان هستند با آرزوهای مشترک: ساختن فیلم، حضور در جشنواره کن و رسیدن به شهرت. اما در لایه های پنهان تر، هر کدام با مسیری تاریک و مبهم روبه رو می شوند که آنها را از رؤیای هنرمندانه شان دور می کند.
سارا، دختری فلسطینی است که از دل بمباران های غزه گریخته و خویش را به فرانسه رسانده است. رؤیای او، ساخت فیلمی در رابطه با رنج مردمش است، اما بمرور زمان درگیر جاه طلبی و وسوسه های شهرت می شود. دانیال، جوانی ایرانی با گذشته ای مرفه، تحصیل کرده پاریس است و برای ساخت فیلمی پرهزینه، هرگونه همکاری با نهادهای مشکوک را می پذیرد. در میانه این مثلث، سعید قرار دارد؛ جوانی که میان علاقه به سارا و آرزوی فیلمسازی، قدم به مسیری می گذارد که او را تا آستانه یک عملیات تروریستی پیش می برد.
داستان با گرهی تکان دهنده پیش می رود: سعید مأمور می شود تا در کافه ای به نام «زعتر» در ضاحیه لبنان، سردار قاسم سلیمانی را ترور کند. او نمی داند که وارد بازی پیچیده ای شده است؛ بازی ای که طراحان اصلی اش نه عشق و هنر، بلکه سرویسهای اطلاعاتی دشمن اند. او وسوسه شده است که با این ترور سرمایه ای را بدست آورد و از راه آن بتواند رویای فیلم سازیش را ادامه دهد تا هم خویش را به سارا و هم همکلاسی هایش که او را یک بچه کشاورز بر سر زمینهای سوخته می دانستند ثابت کند.
در جریان عملیات، سعید درمی یابد هدف واقعی او نه سردار سلیمانی، بلکه «امید» از نیروهای مقاومت است. این مواجهه غیرمنتظره، شروع دگرگونی درونی سعید می شود. شخصیتی که تا قبل از آن در جست وجوی شهرت و عشق بود، حالا با واقعیت مقاومت و حقیقتی متفاوت روبه رو می شود.

خانه عنکبوت؛ شبکه ای از خیانت و فریب


در بخش های بعدی رمان، نویسنده با ساختاری معمایی، از شبکه ای موسوم به «خانه عنکبوت» پرده برمی دارد؛ گروهی که سارا و دانیال در پاریس تشکیل داده اند و در خدمت سازمان موساد فعالیت می نمایند. اعضاء این شبکه، جوانانی از طبقات فقیر و ناراضی اند که با وعده پول و شهرت جذب می شوند و به جاسوسی می پردازند. ترور عماد مغنیه از همین طریق و با افشای یک نوجوان از محل قرار گیری او صورت می گیرد.
نصیری در این بخش، با جزئیاتی مستندگونه، نحوه جذب نیروها، طراحی عملیات ها و شیوه نفوذ آنها در منطقه را توصیف می کند. از نگاه او، این شبکه استعاره ای از فریب فرهنگی و رسانه ای است؛ جایی که انسان ها در تارهای دروغ گرفتار می شوند و آزادی خویش را از دست می دهند.

بازگشت به حقیقت


پس از دو سال، سعید که از مسیر خود پشیمان شده، به دنیای مقاومت بازمی گردد. او درمی یابد که همه آن چه در رابطه با حزب الله و نیروهای مقاومت تصور می کرده، ساخته ذهن تبلیغاتی دشمن بوده است.
با هدایت «امید»، «حاج فواد» و «شهید قاسم سلیمانی»، مأموریتی تازه به او سپرده می شود: شرکت در عملیات غواصی، مأموریتی که هدف آن انتقال سلاح به غزه از مسیر زمینی و از دل سرزمین های اشغالی است. این نام از ایده عماد مغنیه گرفته شده؛ فرمانده ای که معتقد بود اسرائیلی ها هیچ گاه تصور نخواهند کرد انتقال تسلیحات از مسیر زمینی صورت می گیرد و دائم در راه دریایی بدنبال شکار آن هستند.
نویسنده در توصیف این ماموریت، فضای داستان را بسمت روایتهای جاسوسی و امنیتی می برد. سعید با هویتی جعلی، خویش را به عنوان پزشک وارد اسرائیل می کند و از راه شخصی به نام «فرانک»، که یکی از عوامل نفوذی مقاومت در ساختار اسرائیل است، به نوار غزه نزدیک می شود.
در همین مسیر، چهره واقعی خیلی از اطرافیان او آشکار می شود. فرانک، مأمور دو جانبه ای است که هم در بین اسرائیلی ها جایگاهی دارد و هم به نیروهای مقاومت خدمت می کند. اما همسر او، نظامی اسرائیلی، و برادرش «مایکل» از افسران موساد هستند؛ کسانیکه نقش برجسته ی در پیگیری ترور فرماندهان مقاومت دارند.
در نقطه اوج داستان، سعید درمی یابد سارا همان دختری که روزی به عشق او زندگی می کرد در واقع یکی از نیروهای باسابقه موساد است. این کشف، او را در مقابل بزرگ ترین تضاد درونی زندگی اش قرار می دهد؛ عشق یا حقیقت؟
از سوی دیگر، مایکل برای حذف نیروهای مقاومت، نقشه ای جدید طراحی می کند و سارا را مأمور کشتن سعید در نوار غزه می سازد. در مقابل، دانیال که از مسیر گذشته خود پشیمان است، تصمیم می گیرد با امید همکاری کند و خانه عنکبوت را افشا کند. اما او نیز دیر متوجه می شود که بازی را باخته است.
روایت نصیری در فصل های پایانی، به درون نوار غزه می رسد؛ جایی که سعید، در میانه جنگ جدیدی مشابه جنگ ۳۳ روزه، در کوشش برای رساندن سلاح به گروههای مقاومت است. او در این راه با نوجوانی به نام «یحیی» آشنا می شود؛ جوانی که نماد نسلی تازه از مقاومت است.
در یکی از صحنه های تاثیر گذار کتاب، سعید درمی یابد سارا خواهر یحیی است و همین آگاهی، لایه ای انسانی و احساسی به داستان می بخشد. سرانجام، بعد از کشته شدن فرانک و دستگیری دانیال، سعید در دل غزه دوربینی به دست می گیرد تا از ویرانه ها و مقاومت مردمش فیلم بسازد. او هیچ وقت تصور نمی کرد نخستین فیلم جدی خویش را بدون هیچ دستیار و نیرویی و در لوکشینی با اتفاقات طبیعی بتواند به ثبت برساند.
اما داستان درست در نقطه ای تمام می شود که سارا خویش را به نوار غزه می رساند تا بلکه بتواند کمکی برای سعید و برادرش یحیی باشد، اما دست او برای هردوی آنان خوانده شده است و همین موجب می شود تا سارا کاری را که نباید را انجام دهد.
رمان با جمله «ادامه دارد» پایان می یابد؛ عبارتی که نشان میدهد نویسنده در نظر دارد روایتش را در اثری دیگر ادامه دهد و سرنوشت سعید، سارا و سایر شخصیت ها را در دل تحولات آینده مقاومت پی بگیرد.
هاشم نصیری با نگارش «بیست و دو» مسیر داستانی خویش را که از رمان «۳۳» شروع کرده بود، ادامه داده است. در این دو اثر، او کوشیده تصویری انسانی و چندوجهی از مبارزان مقاومت عرضه نماید و درعین حال به پیچیدگی های روانی و اخلاقی شخصیت هایی بپردازد که میان ایمان، شک و منافع شخصی در نوسان اند.
برخلاف خیلی از آثار در این زمینه که روایت را فقط از زاویه دید نیروهای مقاومت دنبال می کنند، نصیری با انتخاب راویانی از دل جامعه غربی و از میان دانشجویان هنر، کوشیده است شکاف فرهنگی میان دو جهان را به تصویر بکشد؛ شکافی که در نهایت در بستر جنگ غزه به هم می رسد.

در بخشی از کتاب می خوانیم:


از کودکی رویای سینما و کارگردانی را در سرت پرورانده ای. در اول جوانی و در اوج نداری، خودت را از زمینهای کشاورزی جنوب لبنان به فرانسه کشانده ای و با پیش خدمتی در رستوران های مجلل پاریس، توانسته ای لیسانس کارگردانی ات را بگیری.
حالا تو مانده ای و تنها قدم باقیمانده تا تعبیر رویای کودکی ات. اما هرچه فکر می کنی یک جای کار می لنگد. هم می لنگد، هم دشوار می باشد که برای ساختن نخستین فیلم بلند سینمایی ات مجبور باشی قاسم سلیمانی و نیروهایش را ترور کنی. شاید راه دیگری وجود داشته باشد. شاید هم این تنها راهت باشد.
کتاب «۲۲» نوشته هاشم نصیری در ۲۲۰ صفحه و با شمارگان ۲۰۰ نسخه به بهای ۳۳۰ هزارتومان از جانب انتشارات کتابستان معرفت انتشار یافته است.
بطور خلاصه، او درمی یابد که همه آنچه در ارتباط با حزب الله و نیروهای مقاومت تصور می کرده، ساخته ذهن تبلیغاتی دشمن بوده است. شاید هم این تنها راهت باشد. کتاب ۲۲ نوشته هاشم نصیری در ۲۲۰ صفحه و با شمارگان ۲۰۰ نسخه به بهای ۳۳۰ هزارتومان از جانب انتشارات کتابستان معرفت انتشار یافته است.

منبع:

0.0 / 5
6
1404/07/27
12:07:37
تگهای خبر: جشنواره , زندگی , سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
تازه های جاویدانی

جاویدانی