نماینده ولی‎فقیه در لرستان:

شخص باتقوا مراقبت همیشگی می خواهد

شخص باتقوا مراقبت همیشگی می خواهد

به گزارش جاویدانی، لرستان نماینده ولی‎فقیه در لرستان اظهار داشت: شخص باتقوا مراقبت همیشگی می خواهد.


حجت الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی ضمن اشاره به آیه ۴۴ سوره ابراهیم(ع) با این مضمون «وَأَنذِرِ النَّاسَ یَوْمَ یَأْتِیهِمُ الْعَذَابُ فَیَقُولُ الَّذِینَ ظَلَمُواْ رَبَّنَا أَخِّرْنَا إِلَی أَجَلٍ قَرِیبٍ نُّجِبْ دَعْوَتَکَ وَنَتَّبِعِ الرُّسُلَ أَوَلَمْ تَکُونُواْ أَقْسَمْتُم مِّن قَبْلُ مَا لَکُم مِّن زَوَالٍ»، اظهار نمود: خدای متعال در سوره ابراهیم پنج خصوصیت از خصوصیات انسان های ظالمی که در روز حساب گرفتار می شوند، را ذکر می کند.
وی با اشاره به اینکه یکی از خصوصیات انسان های ظالم اینست که «تَشْخَصُ فِیهِ الْأَبْصَار» است یعنی از شدت ترس و وحشت چشم های آنها خیره می شود و بدون حرکت می ایستد و به یک نقطه دوخته می شوند و توانایی بستن چشم ها را ندارند، اضافه کرد: دومین گرفتاری انسان های ظالم، ستمگر و متجاوز به حقوق همنوعان را «مُقْنِعِی رُءُوسِهِمْ» دانست که از هول و وحشت عذاب نمی توانند عذاب اطرافیان را ببینند، سرها را بلند می کنند و به آسمان نگاه می کنند و این هم فراری از عذاب برای آنان فراهم نمی کند، چنین انسان هایی «لَا یَرْتَدُّ إِلَیْهِمْ طَرْفُهُمْ» هستند یعنی؛ پلک هایشان به هم نمی خورد همچون انسان های مرده که پلک هایشان به هم نمی خورد.
نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه چنین انسان هایی «وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاءٌ» هستند یعنی؛ دل هایشان فرو می ریزد و جان تهی می کنند و قوت و قدرت خویش را از دست می دهند و آنچه می دانند از وجودشان تهی و خالی می شود، افزود: انسان های ظالم در روز حساب سرها را بلند و به آسمان نگاه می کنند چون هر چه می بینند و به اطراف نگاه می کنند همه عذاب دردناک است چونکه توان این که این عذاب را ببیند، ندارند.
این مفسر قرآن کریم افزود: خداوند متعال در ادامه آیه ۴۴ سوره ابراهیم(ع) به نبی مکرم اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) می فرماید: «وَأَنْذِرِ النَّاسَ یَوْمَ یَأْتِیهِمُ الْعَذَابُ؛ بترسان مردم را از روزی که عذاب به سراغ آنها می آید» ظالمین می گویند: «فَیَقُولُ الَّذِینَ ظَلَمُوا رَبَّنَا أَخِّرْنَا إِلَیٰ أَجَلٍ قَرِیبٍ نُجِبْ دَعْوَتَکَ وَنَتَّبِعِ الرُّسُلَ؛ پروردگارا به ما مهلت کوتاهی بده تا پاسخگوی دعوت تو باشیم از رسولانت پیروی نماییم ولی دیگر دیر شده است» سؤال می شود: «أَوَلَمْ تَکُونُوا أَقْسَمْتُمْ مِنْ قَبْلُ مَا لَکُمْ مِنْ زَوَالٍ؛ آیا ما به شما مهلت ندادیم؟ آیا شما نبودید که سوگند یاد کردید که روز حسابی نیست؟ شما بودید که سوگند یاد کردید که هرچه هست فانی و زوال است و آخرتی در میان نیست».
شاهرخی با اشاره به اینکه خدای متعال در آیه ۴۵ سوره ابراهیم(ع) با این مضمون «وَسَکَنتُمْ فِی مَسَاکِنِ الَّذِینَ ظَلَمُواْ أَنفُسَهُمْ وَتَبَیَّنَ لَکُمْ کَیْفَ فَعَلْنَا بِهِمْ وَضَرَبْنَا لَکُمُ الأَمْثَالَ» فرموده است: شما با ظالمان مبارزه کردید ولی وقتی که بر سر کار آمدید در همان سکونت گاهی اقامت کردید که آنها بودند و بر شما هم آشکار کردیم که با ظالمین گذشته چه کردیم و به شما نشان دادیم و ما داستان قوم عاد، ثمود، نوح و لوط را برای شما گفتیم ولی شما همان راه ظلم و ستم را پیش گرفتید».
وی ضمن اشاره به این که حالا در این که «وَأَنْذِرِ النَّاسَ یَوْمَ یَأْتِیهِمُ الْعَذَابُ؛ ای پیامبرمردم را بترسان از روزی که عذاب می بینند» روز عذاب کی هست؟ اظهار نمود: بعضی می گویند روز عذاب همان عذاب دنیوی است؛ بعضی می گویند عذاب لحظه مرگ است که انسان در آن زمان توفیق توبه پیدا نمی کند؛ برخی هم می گویند عذاب قیامت است این در شرایطی است که کسی همچون زمخشری در کتاب تفسیر کشاف می گوید: روز عذاب شامل همه است یعنی هم در ارتباط با عذاب دنیوی، لحظه مرگ و روز قیامت است.
امام جمعه خرم‎آباد با اشاره به اینکه نبی مکرم اسلام(ص) شخص باتقوا را به کسی که در میدان جهاد است تشبیه می‎کند یک جهادگر و رزمنده یک ابزاری دارد برای حمله و یک سپری دارد برای دفاع، شخص باتقوا مانند یک رزمنده در اجتماع حضور دارد و کنشگر اجتماعی است.
وی با اشاره به اینکه یک انسان باتقوا، کسی است که فعال اجتماعی است ولی در مقابل خواستنی های حرام یک سپر و محافظی دارد به نام تقوا، خاطرنشان کرد: یک کنشگر اجتماعی، فعال فرهنگی و اقتصادی در صحنه اجتماع با مسائل گوناگونی روبرو است، خواستنی های حرام و غیرقانونی در مقابل او هستند اما سپری به نام تقوا دارد که او را حفظ می نماید.
امام جمعه خرم آباد با تاکید بر این که انسان باید در فضای مجازی و حقیقی در صحنه اجتماع فعال باشد، ولی بر محور تقوا بگوید و بنویسد، اضافه کرد: اگر این چنین بود در رویدادهای اجتماعی شاهد تلخ زبانی ها نیستیم، شاهد بداخلاقی ها نیستیم، تقواست که بعنوان سرمایه اجتماعی زبان انسان را حفظ می نماید در عین این که حق می گوید با منطق و استدلال و اخلاق و به دور از بد زبانی، تلخ گویی و زشت گویی صحبت می کند.
وی با اشاره به اینکه شخص باتقوا مراقبت همیشگی می خواهد، هم فعال اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است هم در گروههای جهادی و جوانان فعالیت می کند ولی در عین حال سرمایه بی بدیل تقوا را با خود دارد، افزود: وقتی انسان به مقام مخلصون رسید که ظاهر و باطنش هم پاک شد «والمُخلِصونَ فی خَطَرٍ عَظیمٍ؛ در خطر عظیم هست».



1401/07/14
12:18:33
0.0 / 5
290
تگهای خبر: حقوق , فرهنگ , قرآن , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
جاویدانی