مسابقه ای برای طراحی لباس های ویژه محرم

مسابقه ای برای طراحی لباس های ویژه محرم

جاویدانی: طراحی تصویرگری مسابقه زنده لباس عاشورایی از بامداد روز دوشنبه با حضور ۶۰ شركت كننده در نوبت بامداد و ۶۰ شركت كننده در نوبت عصر در حال برگزاری است.


به گزارش جاویدانی به نقل از ایسنا، لیدا فتحی- استاد دانشگاه و داور طراحی تصویرگری مسابقه زنده لباس عاشورایی- پیش از شروع مسابقه بیان كرد: هر هنرمندی كه درباره عاشورا طرح می زند باید نسبت به این واقعه شناخت داشته باشد. شروع واقعه عاشورا از طواف امام حسین (ع) دور كعبه شروع می گردد. زمانی كه یزید برای امام پیغام می فرستد كه به او بپیوندد اما امام نمی پذیرد و اشاره می كند اگر اسلامی كه درباره آن صحبت می گردد این است، ترجیح می دهم خلاف جهت مسیر را طواف كنم.
او افزود: پس از آنكه یزید متوجه این مورد می گردد كشتن امام را واجب می داند و امام برای آنكه خونی در مكه ریخته نشود، حج را ترك می كند و به سمت كربلا می رود. اصل عاشورا طواف كعبه است كه امام حسین خلاف جهت آن را انجام داد. از طرفی واقعه عاشورا فقط به روزهای تاسوعا و عاشورا ختم نمی گردد، بلكه این جریان كه پیروزی حق بر باطل است از زمان هابیل و قابیل و جریان قربانی كردن حضرت اسماعیل توسط حضرت ابراهیم شروع شده بود.
این مدرس دانشگاه افزود: حالا باید ذهن تان را درگیر این سوال كنید كه چرا امام حسین (ع) ۶۵ سال از زندگی پررنگش دیده نشد و تنها ما او را در ۲۴ ساعت و روزهای تاسوعا و عاشورا می شناسیم؟
فتحی همینطور با اشاره به اینكه لباس برای هر انسانی حرف، خانه و كلام اوست، اضافه كرد: باید درون خودتان را آنقدر خوب بشناسید كه لباس بیرونتان را در شأن آن طراحی كنید. از طرفی هیات های عاشورایی نماد نبرد هستند. عَلَم حكم پادشاه و افرادی كه پشت آن حركت می كنند نشان دهنده سپاهی است كه همواره آماده نبرد هستند.
داور طراحی تصویرگری مسابقه زنده لباس عاشورایی افزود: نمادهایی مثل علم و كتل نماد مهر و میترائیسم و مسیحیان كاتولیك است كه از زمان صفویه برای برگزاری مراسم عزاداری شیعه به عاریت گرفته شده است و چون از لحاظ فرهنگی ریشه دار شده اند ما هم ناگزیریم از آنها كمك بگیریم.

لباس سیاه نماد عباسیان بوده است
او افزود: طبق فرمایش حضرت علی (ع) رنگ لباس مشكی مكروه است و معصومین به پوشیدن لباس هایی به رنگ های سبز، زرد و قرمز معروف بوده اند. لباس سیاه نماد عباسیان بوده و سیاه جامگان ایرانی برای آنكه بگویند عزادار مولایشان هستند از این رنگ بعنوان نمادعزاداری استفاده می نمایند اما مومنان در دوره ۱۴ معصوم لباس سیاه نداشتند.
فتحی همینطور به روضه اشاره نمود و اظهار داشت: روضه از رضوان به مفهوم باغ بهشت می آید. روضه ی شهدا هم به معنای تصویر كردن بوستان شهادت و بهشت است. اگر به اسناد رجوع كنید متوجه می شوید كه شهدا برای شهادت سبقت می گرفتند و در نهایت شادی برای این اتفاق به وجد می آمدند. واقعه عاشورا واقعه عزا نیست، بلكه اوج شادی برای رساندن به خداست.
شهرتاش رزمجو- مدیر گروه دانشگاه علمی كاربردی مركز جهاد دانشگاهی تهران ۴ - نیز بعنوان سخنران دیگر این مراسم به شركت كنندگان دراین مسابقه زنده اعلام نمود: بهتر است مانكن هایی كه می كشید مناسب با مراسم عاشورایی باشد و شئونات اسلامی را در آن رعایت كرد. تكنیك ها در این مسابقه آزاد است و می توان از هر ابزاری بهره برد.
او درباره جوایز هم اعلام نمود: در دو نوبت بامداد و بعدازظهر ۱۲۰ نفر در این مسابقه شركت می كنند كه ۶۰ نفر از آنها در نوبت بامداد و تا ساعت ۱۳ وقت دارند طرح هایشان را ارائه نمایند. ۶۰ نفر بعدی هم در نوبت عصر كارشان را شروع می كنند. ۲۰ نفر از طرح ها انتخاب و برای دور دوم مسابقه كه در جشنواره طراحی لباس عاشورایی برگزار می گردد شركت می كند. در كل سه نفر برگزیده می شوند كه نفر اول مبلغ یك میلیون تومان، نفر دوم مبلغ ۵۰۰ هزار تومان و نفر سوم ۳۰۰ هزار تومان دریافت می كنند. برای كلیه ی برگزیدگان هم ۵۰ درصد تخفیف شهریه شركت در كارگاه های طراحی لباس دانشگاه را درنظر گرفته ایم.
زهره محمدی فر- رئیس مركز دانشگاه علمی كاربردی و مركز جهاد دانشگاهی تهران ۴ - نیز بیان كرد: مجوز نخستین دوره كاردانی طراحی لباس در این مركز گرفته شد و پس از آن توانستیم قدم های بزرگی برای آن برداریم. دوره های این مركز ویژه خواهران است كه در واقع یكی از مراكز جهاد دانشگاهی به حساب می آید. در كل جهاد دانشگاهی در حوزه های مختلف قدم های بزرگی برداشته است.
او اظهار نمود: ۴۲ شعبه از مراكز جهاد در زمینه آموزش های بلندمدت در كشور فعالیت می نمایند و ما تلاش كردیم با تمام توان در زمینه توانمندسازی نیروهای انسانی به شكلی كه زمینه اشتغال پس از تحصیل را داشته باشند فعال باشیم و از هرگونه فعالیت خواهران استقبال می نماییم.
طراحی تصویرگری مسابقه زنده لباس عاشورایی بامداد امروز (۱۲ شهریورماه) در مركز علمی كاربردی جهاد دانشگاهی تهران ۴ برگزار گردید. این برنامه با حمایت كارگروه ساماندهی مد لباس، موسسه نوآوران شهرتاش و مركز دانشگاه علمی كاربردی و مركز جهاد دانشگاهی ایران ۴ انجام شده است تا لباس مناسب با مراسم سوگواری ماه محرم و صفر طرحی شود و شركت كنندگان در طراحی ها از اِلمان های عاشورایی استفاده نماید. این مسابقه پنج داور دارد و تولید كنندگان می توانند طرح های انجام شده را به تولید انبوه برسانند.



5.0 / 5
4462
1397/06/12
21:01:41
تگهای خبر: جشنواره , دانشگاه , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
جاویدانی