دبیر ستاد اربعین استان خبر داد:

فعالیت 1360 نفر در موكب های اربعین استان مركزی

فعالیت 1360 نفر در موكب های اربعین استان مركزی

جاویدانی: دبیر ستاد اربعین استان مركزی اظهار داشت: در مجموع 1360 نفر در موكب های داخلی و خارجی اربعین استان مركزی به زائران خدمات رسانی می كنند.


به گزارش جاویدانی به نقل از ایسنا، محسن امیدی در نشست خبری كمیته فرهنگی ستاد اربعین، اظهار نمود: با عنایت به پیگیری های انجام شده از جانب استانداری مركزی، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و مدیریت حج و زیارت استان مركزی، امسال برای اولین بار كنسولگری موقت عراق در استان راه اندازی شده كه با عنایت به اینكه فعالیت این دفتر اخیرا در استان شروع شده ولی تابحال 17 هزار و 202 نفر برای صدور روادید ثبت نام كرده اند كه مراحل صدور روادید 14 هزار و 500 نفر كامل شده است. به جز متقاضیان استان مركزی، زائران از استان های لرستان و همدان هم برای دریافت روادید كشور عراق به كنسولگری موقت این استان رجوع میكنند.
دبیر ستاد اربعین استان مركزی بیان كرد: آیین پیاده روی اربعین حسینی هم اكنون شروع شده و همینطور موكب های استان مركزی هم از چند روز پیش بعنوان اولین استان ها در مرز مهران، نجف و كربلا فعالیت خویش را شروع كرده اند.
وی ادامه داد: با عنایت به بخشنامه ای كه از سوی استانداری مركزی اعلام شده تمام دستگاههای اجرایی مكلف به همراهی كامل با ستاد اربعین استان هستند.
امیدی بیان كرد: استان مركزی در قالب 40 موكب به زائرین عرضه خدمات می كند كه امسال پیش بینی شده 28 موكب در خاك عراق و 12 موكب در ایران در شهرهای اراك، ساوه، زرندیه، شازند و همینطور دو موكب هم در شهر مهران در داخل شهر و ترمینال بركت این شهر برپا می گردد.
دبیر ستاد اربعین استان مركزی اظهار نمود: ایستگاه های صلواتی حضرت ابوالفضل (ع)، حضرت رقیه (س)، قمربنی هاشم (ع)، مصباح الهدی، امام علی (ع) از اراك و عشاق الحسین (ع)، متوسلین امام حسین (ع) هر 2 ایستگاه از شهرستان ساوه و امام سجاد (ع) شازند، محبین خاندان (ع) و شهدا از زرندیه و علی ابن امام محمدباقر(ع) دلیجان و حضرت علی اصغر(ع) فراهان در شهر مقدس نجف به زائران حسینی خدمات رسانی می كنند.
وی افزود: ایستگاه های صلواتی الزهرا (س)، محبین الزهرا (س)، مسلم ابن عقیل، منتظران ظهور و محبان ابوالفضل (ع) اراك در عمودهای 818، 257، 285 و 547 مسیر شهرمقدس نجف به كربلا و احباب الرضا(ع) و نهرالطیف محلات در عمودهای 1173 و 809، حضرت ابوالفضل (ع) و شباب الزینب (س) ساوه هم در عمودهای 1222 و 809 به زائران خدمات رسانی می كنند.
امیدی با اشاره به اینكه ایستگاه های صلواتی ساقی عطشان، ساقی عطشان خواهران و بیت الرهرا (س) از شهر خمین، حسن ابن علی (ع) اراك و قمربنی هاشم (ع) شازند هم در كربلای معلی و ایستگاه سیدالشهدا (ع) اداره كل اوقاف و امور خیریه استان مركزی هم در كاظمین سازماندهی شده اند، اظهار داشت: چندین ایستگاه صلواتی در مبادی ورودی به استان از زرندیه و ساوه تا شهدای كارچان در كیلومتر 16 اراك - قم و در مجاورت پلیس راه، شهدای مدافع حرم در قزل پارك اراك، جوادالائمه (ع) در میدان امام حسین (ع) اراك، حضرت موسی ابن جعفر(ع) در بلوار سیدالشهدا (ع) اراك، میقات الرضا (ع) در كیلومتر 30 اتوبان اراك - قم، قاسم ابن الحسن (ع) اراك در میدان امام خمینی این شهر و ایستگاه روح الله هم در شهر مهران به زائران حرم حسینی (ع) خدمات عرضه می كنند.
وی افزود: بیمارستان صحرایی با بیشتر از یك میلیارد ریال دارو در پایانه مرزی مهران از جانب كمیته بهداشت و درمان تشكیل شده و همینطور اعزام تعداد زیادی كامیون و كامیونت، لودر، بولدزر، تانكر آب، ماشین آتش نشانی به مرز مهران در جهت برپایی زائرسرا در این شهر و مسیر نجف به كربلا از اقدامات انجام شده توسط این ستاد است.
دبیر ستاد اربعین استان مركزی تصریح كرد: در مجموع هزار و 360 نفر در موكب های داخلی و خارجی استان مركزی فعالیت دارند و در وعده صبحانه 61 هزار و 500، در وعده ناهار با 56 هزار و 900، در وعده شام با 50 هزار و در بین وعده هم با 121 هزار پرس غذا پذیرای زائران هستند.
حجت الاسلام صفر قربانپور مدیركل تبلیغات اسلامی استان مركزی هم در این نشست اظهار نمود: باید ضوابط قانونی درمورد اقداماتی كه جهت پیاده روی اربعین انجام می شود، لحاظ و هدفمند اجرا شود؛ مراسم گرامیداشت اربعین مصداق زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت است.
وی ادامه داد: رویكرد این ستاد نگاهی تبیینی است و بر این اساس باید اطلاع رسانی گسترده به زائرین و خدمتگزاران به صورت مكتوب و مجازی عرضه شود و باید به گونه ای عمل كرد كه رویكرد فرهنگی این ستاد بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
مدیركل تبلیغات اسلامی استان مركزی با اشاره به اینكه شعار و رویكرد فرهنگی امسال اربعین " الحسین یجمعنا " است، اظهار داشت: این عبارت نشان از آن دارد كه همه مردم و عاشقان اباعبدالله تحت لوای امام حسین (ع) هستند.
وی بیان كرد: نشست هایی در جهت توجیه و تبیین موكب داران در قالب برنامه فرهنگی برگزار می گردد و قرار بر این شده كه هر موكب، ذاكر و روحانی در كنار خود داشته باشد و برنامه های فرهنگی همراه با اقدامات خدماتی عرضه شود. ۲۹ موكب اعزامی در جهت هدایت اقدامات فرهنگی در استان پیش بینی شده و همینطور ۱۰ موكب خدماتی هم در استان فعال می باشند.
قربانپور، اجرای طرح "نائب الشهید " را از دیگر اقدامات این ستاد بیان كرد و اظهار داشت: در این راستا پنج هزار عكس از شهدا جمع آوری شده كه پنجشنبه بیست و ششم مهر ماه در گلزار شهدا از آن رونمایی خواهد شد.
مدیركل تبلیغات اسلامی استان مركزی عنوان كرد: آرایش محیط فرهنگی از دیگر اقدامات این ستاد است كه بعنوان نماد فرهنگی و ارزشی پرچم و سربند در اختیار زائرین قرار می گیرد كه البته نباید فراموش كرد موكب داران ایرانی میهمان هستند و میزبان كشور عراق است. باید اصل تكریم میان عرب و عجم رعایت شود و حرمت اهل عصمت و طهارت زیر سوال نرود و همینطور باید از هرگونه فعالیت جناحی و سیاسی جلوگیری شود.
قربانپور افزود: سفر اربعین با مشاركت و هزینه مردم صورت می گیرد، اربعین نماد عشق به اباعبدالله(ع) است و مبارزه با ظلم ستیزی، وحدت كشورهای اسلامی و ترویج اصل ولایت پذیری از اهداف بلند این سفر است كه در این راستا می طلبد تابعیت خاندان را بعنوان اصل كلی قرار دهیم و سنت های ملی و منطقه ای و وحدت كشورهای اسلامی باید مد نظر قرار داده شود.
وی اظهار داشت: خدمات رسانی ستاد اربعین استان مركزی به زائران حرم حسینی(ع) از 10 روز پیش از اربعین شروع شد و این خدمات تا سه روز پس از اربعین هم ادامه دارد.



5.0 / 5
4402
1397/07/26
17:00:21
تگهای خبر: تبلیغات اسلامی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
جاویدانی