نامه حجت الاسلام قرائتی به رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

نامه حجت الاسلام قرائتی به رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

به گزارش جاویدانی حجت الاسلام قرائتی طی نامه ای به حجت الاسلام رستمی (رئیس نهاد رهبری در دانشگاه های كشور) به خصوصیت های خاص و بالقوه دانشگاهیان در حوزه علوم دینی اشاره كرده و نكاتی را خاطرنشان كرد.



به گزارش جاویدانی به نقل از ایسنا، به نقل از ستاد اقامه نماز كشور؛ متن نامه به شرح زیراست:

بسم الله الرحمن الرحیم

رئیس محترم نهاد رهبری در دانشگاه های كشور

جناب حجت الاسلام والمسلمین رستمی (دام عزه)

سلام علیكم

پیرو نامه ای كه به مقام معظم رهبری(مدظله العالی) دادم، در خصوص اینكه در دانشگاه ها افرادی از مراكزی، خصوصیت خاصی دارند كه می توان از آنان استفاه هایی كرد، نظیر: دانشجویانی كه از ابتدا گزینش شده اند (مانند جامعه الصادق)، دانشجویانی كه از ابتدا هم گزینش و هم استخدام شده اند (دانشگاه امام حسین ضد السلام سپاه)، دانشجویانی كه هفته ای یكی دو روز درس های حوزوی می خوانند، دانشجویانی كه پس از لیسانس طلبه شده اند، دانشجویانی كه از خانواده های علماء، جانبازان، شهداء، آزادگان و… هستند و گروه هایی دیگری كه توانایی های خاصی دارند و می توان از ظرفیت های آنان بهره برد.

ایشان مبحث را پسندیده و مسئولیت را به جنابعالی موكول كرده اند و چون رونوشتی از دفتر مقام معظم رهبری برای من آمد، فكر كردم باید پیشنهاداتم را لیست وار خدمت شما عرضه بدهم:

۱- باید استمداد از خدا داشته باشیم. از او بخواهیم دل ها به سمت ما گرایش پیدا كند. «فَاجْعَلْ أَفْئِدَهً مِنَ النَّاسِ تَهْوی إِلَیْهِم‏» از او توفیق اقامه نماز داشته باشیم «رَبِّ اجْعَلْنی‏ مُقیمَ الصَّلاهِ» از او بیان و الهام حق بخواهیم. «الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

۲- نگذاریم دوستان در دانشگاه ها به صورت كارمند دربیایند، بلكه زی طلبگی و روحانی بودن در آنان حفظ شود و به جای ساعت كار عشق و اخلاص نسبت به كار دیده شود.

۳- به كار رسمی خود قانع نباشیم، بلكه یا حق كار را انجام دهیم (نظیر آیات حق تقاته، حق تلاوته، حق جهاده) و یا لااقل تمام توان خویش را به كار ببریم. (اتقوا الله ما استطعتم، اعدوا لهم ما استطعتم، فاقروا ما تیسر)

۴- ایمان داشته باشیم كه فرصت روحانیون در دانشگاه ها از ائمه جمعه به مراتب مغتنم تر است چونكه همه ی مخاطبین جوان، باسواد، پرتوان و پرنشاط هستند كه شاید صد نفر از این گروه در نماز جمعه ها نباشند.

شاهد این حرف، قرآن است كه می فرماید: حضرت موسی و خضر از مردم منطقه ای طلب طعام كردند، ولی آنان حتی از دادن نان خالی به این دو پیامبر سرباززدند. «اسْتَطْعَما أَهْلَها فَأَبَوْا أَنْ یُضَیِّفُوهُما» ولی امروز حقوق و امكانات و مزایا و عزت و احترام و همه چیز در اختیار ما هست.

۵- اگر هر صدنفر جوان، یكی مثل جوانی صیاد شیرازی یا شهید رجایی و شهید بابایی داشته باشیم، از میان حدود پنج میلیون دانشجو، پنجاه هزار نفر از این قشر در اختیار ما هستند.

۶- برای آغاز به كار باید این مسیر را طی كنیم:

اول: خود مسئولین نهاد معتقد باشند كه تنها مدارك حوزه و دانشگاه كافی نیست. باید دوره های ویژه برای بیان احكام، عقاید، شیوه تفسیر، شیوه جذب و برخورد، را در دستور كار خود قرار دهند.

دوم: همانگونه كه یك وسیله نقلیه بعد از پنج مرحله به صورت ماشین درمی آید، (كشف معدن آهن، استخراج، ذوب، قطعه سازی، مونثاژ) ما هم باید افرادی را كشف و آنان را استخراج، و با تحت تاثیر قراردادن با استفاده از گفتار و رفتار، ذوب و متحول نماییم و سپس با سبك منطقی آنان را ساخته و این نیروها را به یكدیگر متصل و هم پیوند نماییم تا ان شاء الله در سایه امدادهای الهی بتوانیم آینده را بسازیم.

سوم: برنامه ریزی باید به گونه ای باشد كه اگر مثلاً دانشجویانی كه به فكر علوم حوزوی افتاده اند، بعد از چندی منصرف یا خسته شدند، همان مدت كوتاه عقاید مستند، و اطلاعات ضروری خویش را به دست آورده باشند. به خصوص دانشجویان دختر كه به خاطر ازدواج اكثراً دست از حوزه می كشند. و بنابراین باید برنامه ریزی برای آنان با نگاه كوتاه مدت باشد. (آری حساب خیمه های عرفات كه برای چند ساعت است، از حساب هتل های بزرگ و دائمی مكه جداست.)

۷- باید برای هر رشته معارفی متناسب با آن رشته تعریف شود. سیمای حقوق برای دانشكده حقوق، سیمای سیاست برای دانشكده علوم سیاسی و سیمای جبهه و جنگ برای دانشجویان قوای مسلح.

۸- محتوای معارفی دانشگاه باید مثلث گونه باشد. ضلعی به قرآن و روایات و نگاهی به نكات تفسیری و ضلعی برای تهذیب اخلاق و ضلعی دست مایه سخنرانی و تبلیغات باشد تا نیاز به سه جلسه تهذیب و تحقیق و تفسیر جداگانه نباشد.

۹- قرآن باید محور باشد. تا محتوای عرضه شده هم منطقی، هم ابدی، و هم در دسترس همگان باشد و نیاز به سند و گروه ویژه سنی و شیعه نباشد.

۱۰- در دانشگاه ها باید صندوق هایی نصب شود تا جوانان مشكلات خویش را یادداشت و در آن بریزند تا نویسندگان كتب معارف بر مبنای آن نیازها و مشكلات محتوای كتب درسی را تهیه و تألیف كنند.

۱۱- باید نهضت تلخیص راه بیافتد تا به جای مطالعه ده ها جلد كتاب های پاسخ به سوالات، یك كتاب كوچك پرمحتوا تهیه و همان را بخوانند.

۱۲- برای راه های جذب نسل نو باید كتابی كه نوشته شده است، در اختیار همه روحانیون قرار گیرد. همانگونه كه برای تولید انگیزه هم جزوه دیگری و برای شیوه های دعوت به نماز جزوه سومی را روحانیون حتماً مطالعه كنند.

۱۳- از بحث هایی كه هیچ نتیجه عملی ندارد، صرف نظر نماییم. مثلاً در قرآن راجع به مدیریت صنعتی ذوالقرنین حدود سی نكته ناب مطرح است ولی ما بحث می نماییم كه آیا ذوالقرنین اسكندر بود یا كوروش؟ سدی كه ساخت همان دیوار چین است یا جای دیگری است؟ یا ضمیر «عبس و تولی» به چه كسی بازمی گردد؟ در حالیكه هدف قرآن مسأله بازگشت ضمیر نیست. بلكه هدف انتقاد از برخورد دوگانه است كه چرا نسبت به فقیر عبوس و نسبت به پولدار بانشاط برخورد شد.

۱۴- نهاد رهبری باید یك معاونت برای تعطیلات داشته باشد، تا از فرصت تابستان طبق آیه «رِحْلَهَ الشِّتاءِ وَ الصَّیْف‏» استفاده نماید و دانشجویان را جداگانه و بدون اختلاط به مناطق دیگری ببرد، و آموزش های مناسب را بدهد.

۱۵- از سهم تجربه غافل نشویم و تنها به مدرك نگاه نكنیم.

۱۶- طلابی كه ائمه جماعات هستند، هر ماهی یكی دوبار دور هم جمع شوند و تجربیات خویش را به یكدیگر انتقال دهند و در مقابل یكدیگر دقایقی سخترانی كنند و مورد نقد و بررسی قرار گیرند.

۱۷- از آنجائیكه مهم ترین مسأله جوانان همسر است، و ازدواج كار نیك است و قرآن می فرماید: «تعاونوا علی البر» نهاد رهبری در این مسأله چاره اندیشی مناسب داشته باشد.

۱۸- روحانیون نهاد با اساتید محبوب و دانشمند اگر شریك شوند، كار موفق تر خواهد بود. همانگونه كه حضرت موسی از خدا خواست هارون را در كار تبلیغ شریكش قرار دهد. «اشركه فی امری»

۱۹- از تبلیغ چهره به چهره غافل نشویم كه گاهی از تبلیغ عمومی مفیدتر و مؤثرتر است. و بنابراین قرآن در كنار «یا ایها الناس» و «یا ایها الذین آمنوا» كلماتی نظیر «یا بنی»، «یا ابت»، «قل لنسائك و بناتك» بهره برده است.

۲۰- در انتها اگر بخواهیم از پوكی بیرون بیاییم و یك هویت داشته باشیم، راهی جز اقامه قرآن نداریم وگرنه تمام تلاش های ما عاقبت پوك خواهد بود. به علت آیه «قُلْ یا أَهْلَ الْكِتابِ لَسْتُمْ عَلی‏ شَیْ‏ءٍ حَتَّی تُقیمُوا التَّوْراهَ وَ الْإِنْجیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ»

برای این مسایل، حرف ها، تجربه ها، جزوه ها دارم كه اگر خواستید همه را در اختیار می گذارم.




5.0 / 5
4240
1397/10/01
23:34:09
تگهای خبر: دانشگاه , قرآن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
جاویدانی