آیت الله فاضل لنكرانی: برخورد منفی با سوژه فضای مجازی مطلوب نمی باشد

آیت الله فاضل لنكرانی: برخورد منفی با سوژه فضای مجازی مطلوب نمی باشد

جاویدانی: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: باید باورمان شود مسدودسازی راه صحیحی نیست هرچند حساسیت و مراقبت هم باید باشد، بزرگان حوزه دائماً نسبت به خطرات و لطمه های فضاهای مجازی تاكید می كنند و شما مسئولان فنّی باید هر چه می توانید فضای مجازی را لطمه شناسی كنید. نمی گویم كلاً فیلترینگ كنید؛ ولی دنبال راهكار باشید تا مثلاً در اینستاگرام به صورت كلی مانع پخش فیلم های مستهجن شوید ولو اینكه آنها امكان دارد راه قوی تری را طی كنند، ولی ما باید همراه آنها جلو برویم.


به گزارش جاویدانی به نقل از ایسنا، آیت الله محمدجواد فاضل لنكرانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شب گذشته، ۴ دی ماه در دیدار با معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات كه در قم برگزار شد، اظهار داشت: امروز با عنایت به پیشرفت های افسارگسیخته تكنولوژی و تكنولوژی های جدید، برخورد منفی با سوژه فضای مجازی و بستن اینترنت یا فیلتر تلگرام اقدام مطلوبی نیست. دنیا در این جهت تكامل پیدا می كند و به حدی خواهد رسید و شاید هم رسیده باشد كه اصلاً قدرت فیلتر كردن نداشته باشیم! آن وقت باید چكار كنیم؟ یا در مورد ماهواره به حدّی برسد كه نیاز به دیش نباشد، آن وقت باید چه فكری كنیم؟ مسدود كردن، راه درستی نیست در عین اینكه مراقبت و حساسیت هم باید باشد، مثل این است كه والدین فرزند خودرا در خانه محبوس كرده و درب خانه را ببندد و بگوید از خانه نباید بیرون بروی! در این صورت همه معادلات فكری و روحی فرزند به هم می خورد و آن روزی هم كه شما درب خانه را باز كرده و بخواهید بیرون برود به درد اجتماع نمی خورد.
آیت الله فاضل لنكرانی اظهار نمود: مهم ترین مسئله ای كه در این جهت ما را موفق می كند این است كه سطح اطلاعات جوانان را خیلی بالا ببریم، خطر فساد را برای جوان ها بگوئیم، صدا و سیما، جراید و مطبوعات، علما، مبلغان، اساتید حوزه و دانشگاه، این خطرات را گوشزد كنند. اسلام هنرش این است كه برای جوانان قوه كنترل كننده گذاشته، ما با زور دستور و بخشنامه نمی توانیم جلوی ورود این جوان را بگیریم ولو اینكه اینها هم تا یك حدّی باید باشد، این حدود و تعزیزات كه در اسلام وجود دارد بعنوان یك عامل بازدارنده است اما عامل اصلی نیست.
وی بیان كرد: عامل اصلی تقویت آن نیروی درونی است كه انسان در خلوتش بداند خدا بر او ناظر است و چشم و گوشش را بر حرام ببندد، و از خودش صیانت كند. عقیده من این است كه خود وزارت ارتباطات باید از مراكز علمی بخواهد، ما چكار نماییم جوان امروز راه صیانت از خودش را یاد بگیرد؛ البته كار آسانی نیست یقین هم داریم اگر به صد جوان هم راه را بگوئیم اینطور نیست كه در هر صد نفر به نتیجه برسد ولی نصفش هم به نتیجه برسد برای ما كافی است؛ پس یافتن راهكار برای پیشگیری از لطمه ها مسئله خیلی مهمی است.
خانواده ها نسبت به فضای مجازی مضطرب هستند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه كرد: از اینكه بیان كردید، زیرساخت هایی جهت استفاده بهینه كودكان از فضای مجازی آماده كرده اید، خیلی خوشحال شدم، امروز خانواده ای نیست كه نسبت به این قضیه مضطرب نباشد. وقتی دیده میگردد این گوشیها دست بچه های ۱۰ ساله است خیلی ناراحت میگردد. یك دفعه كه بزرگترش بپرسد چه چیزی را می بینی؟ دفعه بعد می رود در خلوت آنرا می بیند. انسان هم كه ۲۴ ساعت نمی تواند بالای سرش باشد، به هرحال از این كار شما تقدیر می كنم و این گونه امور را بیشتر كنید. ما الحمدلله جوان های خوش فكر و با استعداد فراوان داریم كه بتوانند راهكار بیابند و برنامه نویسی كرده و محتوای مناسب برای ما درست كنند تا كودكان و دختران و پسران ما را حفظ كنند.
آیت الله فاضل لنكرانی اطلاع رسانی از فعالیت ها و خدمات را مورد تاكید و سفارش قرار داد و اضافه كرد: به نظر من خیلی از مسائل از این سوءنگاه به وجود می آید و ما باید این سوء نظر را اصلاح نماییم و با هم فكری، هم كاری و تدبیر مسائل را جلو ببریم.
خیلی از حوزویان و دانشگاهیان هنوز استفاده بهینه از امكانات فراهم شده در فضای مجازی ندارند
وی با اشاره به اینكه تعامل و همكاری میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با مراكز و مجموعه های علمی و دینی مستمر باشد، اظهار نمود: درست است این مجموعه باید كارهای زیرساختی و فنی و در بخش دوم خدمات را انجام بدهد، امّا با این وجود لازم است بین این وزارتخانه و صاحب نظران مراكز علمی و فرهنگی ارتباط بیشتری باشد، چه بسا خود این ارتباط یك فكر جدیدی را برای شما در تشكیل زیرساخت احداث كند یا صاحب نظران علمی و دینی را وادار كند در تولید محتوا بیشتر به میدان بیایند، همین كه گفتید، در برخی از بخش ها وقتی ترافیك احداث شود هزینه اش بلاعوض میگردد چیزی است كه فرض كنید مثل بنده اصلاً از این مطلب اطلاع نداشتم، اینكه امكانات برای اهل فكر توسعه یابد بدانند و این زیرساخت ها چه ظرفیت هایی دارد و شما چكار می توانید كنید آنها را به تولید محتوا تشویق خواهدنمود و من فكر می كنم شاید خیلی از حوزویان یا حتی خیلی از دانشگاهیان هنوز آن استفاده بهینه را از این امكانات فراهم شده ندارند.
ارتباط با مراكز فرهنگی بیشتر شود
آیت الله فاضل لنكرانی بیان كرد: در درجه اول، ارتباط با مراكز فرهنگی بیشتر باشد. نمی گویم همایش های تشكیلاتی و صوری برگزار كنید، نحوه ارتباط اشكال مختلفی دارد، تبیین همین كارها برای اساتید حوزه و دانشگاه و یا از راه نوشتار به نظرم كار بسیار مهمی است، مطمئن باشید این ارتباط برای شما بسیار مفید واقع خواهد شد چون وقتی محتوا بالا برود، وقتی محتواهای ناسالم تصحیح شود، شما با آرامش بیشتری كارتان را دنبال می كنید. وقتی محتوا بالا برود شما باید زیرساخت ها را بیشتر كنید و توسعه بدهید و آن طرف هم متوجه شود كه باید از این فضا بیشتر و بهتر استفاده نماید.
رئیس مركز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز كرد: در مورد پیام رسان های داخلی هم خیلی خوشحال شدم از این كه آنها را تقویت و تأیید می كنید و این كار بسیار لازمی است، ولی این فكر كه استفاده از پیام رسان های دیگر را به صورت كلی قطع نماییم به نظر صحیح نیست. اگر بررسی شود شاید ضررش بیشتر از نفع آن باشد بهرحال ما امروز از راه این پیام رسان های بین المللی با دنیا ارتباط داریم و در كمترین زمان می توانیم از سیاست، علم و اقتصاد دنیا، از همه چیز دنیا باخبر شویم. بله اگر پیام رسان های داخلی ما ان شاءالله به آن مرحله برسند كه تمام نیازهای یك انسان را در جامعه برآورده كنند به صورت طبیعی كسی سراغ پیام رسان خارجی نخواهد رفت.
استاد حوزه علمیه قم افزود: مثلاً درس های من سال هاست كه در تلگرام قرار می گیرد، آماری كه اخیراً از مسئول این كار گرفتم بیشتر از هفت میلیون بازگشت كننده داشته، من یك طلبه كوچك در گوشه ای از این حوزه هستم، آیا این ارزش نیست كه ما از این طریق توانستیم با هفت میلیون نفر ارتباط برقرار كنیم؟ البته امكان دارد یك نفر هم صد بار یك درس را گوش داده باشد ولی بهرحال هفت میلیون ارتباط است و این در شرایطی است كه درس های ما اجتهادی است و به درد عموم نمی خورد، درس های فقه و اصول و تفسیر است كه تماماً بحث های سنگینی است و مردم نمی توانند از آن استفاده كنند ولی این تعداد كه با ما از كشورهای مختلف تماس می گیرند و این درس ها را گوش می دهند واقعاً یك فرصت بسیار عظیمی است برای اسلام و شیعه و انقلاب و ما باید از این فرصت نهایت استفاده را كرده و صدای اسلام را به دنیا برسانیم.
بر طبق این گزارش به نقل از روابط عمومی مركز فقهی ائمه اطهار، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به اینكه فضای مجازی فرصتی مناسب برای تبلیغ اسلام است، تاكید كرد: امیدوارم ان شاءالله بتوانید دائماً راهكارهای جدید و زیرساخت های معتبرتر و محكم تر و خدمات بهتری ارائه نمایید و از آن طرف هم مراكز علمی خصوصاً حوزه و دانشگاه در تولید محتوا فعال تر باشند. ما مسابقات كتاب خوانی را از همین طریق برگزار كرده ایم. در این مسابقات كتابی كه ۵۰۰ جلد چاپ كرده ایم صد هزار نفر مطالعه كننده دارد، این چه توفیق بزرگی است؟ نمی گردد این فرصت را از دست بدهیم.



5.0 / 5
4543
1397/10/06
13:51:39
تگهای خبر: دانشگاه , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
جاویدانی