هندسه انقلاب رونمایی گردید

هندسه انقلاب رونمایی گردید

جاویدانی: حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان در مراسم رونمایی از كتاب هندسه انقلاب اظهار داشت: همه هدف دین، ولی فقیه، حكومت اسلامی و هر آنچه كه در پرتو خدمت به مردم و نجات مردم است.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر مراسم رونمایی كتاب «هندسه انقلاب» هشتم بهمن ماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمكران، حمیدرضا مقدم فر كارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی، محمدحسین رجبی دوانی استاد دانشگاه و پژوهشگر و مهدی مطهری گردآورنده این اثر در خبرگزاری تسنیم اجرا شد.
حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان در ابتدای این مراسم با اشاره به اینكه هر اقدامی در جهت احیای سخنان حضرت امام(ره) در شرایط حاضر از اعمال صالح و شایسته شمرده می شود، اظهار داشت: شش عنوان پرتكراری كه در سخنان امام(ره) آمده، دقیقاً منطبق با اساس قرآن و مبدأ وحی است. تمام انبیا(ع) در طول زمان یك هدف مشترك داشتند: أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ؛ پرستش خداوند و اجتناب از طاغوت. در این شش عنوان، مبارزه با استكبار، استقلال و سوژه فلسطین از بُعد مبارزه با صهیونیست ها در ذیل اجتناب از طاغوت می گنجد.
وی به سوژه «استقلال» اشاره و افزود: گرچه این مساله به صورت مستقیم بعنوان مبارزه با استكبار و طاغوت نیست، اما حقیقت مسئله استقلال، بسته شدن راه نفوذ دشمنان و مستكبران بر جامعه اسلامی است. آیه شریفه «ولن یجعل الله للكافرین علی المومنین سبیلا» باز بر همین امر تاكید دارد؛ یعنی جریان طاغوت نباید هیچ راه نفوذی از لحاظ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... در جامعه اسلامی داشته باشد. سوژه فلسطین باز از دو وجه حائز اهمیت است؛ نخست مردم و دفاع از مظلوم و دیگری، مبارزه با اشغالگری و صهیونیست. این امور در ذیل «وَاجتَنِبُوا الطّاغوت» قرار می گیرد.
ولی فقیه و حكومت اسلامی برای خدمت به مردم است
تولیت مسجد مقدس جمكران همین طور در ادامه به هدف امام(ره) از به ثمر رسیدن انقلاب اشاره نمود و افزود: اساس هدف امام(ره) و اسلام باز «أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوت» است. همه هدف دین خدمت به مردم و نجات مردم است. همه چیز فدای دین است، حتی امام حسین(ع). اما دین برای چیست؟ مصلحت دین برای چه كسی است؟ برای خدا، پیغمبر یا ولی فقیه و حكومت اسلامی؟. خیر. ولی فقیه، حكومت اسلامی و هر آنچه كه در پرتو اسلام شكل می گیرد، برای خدمت به مردم است و خودشان مجاز به بهره گیری، ولو سر سوزنی از این جایگاه نیستند. امام علی(ع) در روایتی فرمودند كه در ضمن پنج سال حكومت، خشتی روی خشت نگذاشتند و وقتی كه حكومت اسلامی را پذیرفتند، همه مایملك خودرا به دنیا نشان دادند.
وی سبك زندگی امام(ره) را ادامه سبك زندگی ائمه اطهار(ع) دانست و اضافه كرد: امام(ره) وقتی مرجع و حاكم می شود، آنچه را كه داشت در راه خدا داد. ایشان نه نیم نگاهی به اموال مصادره ای داشتند و نه ریالی از وجوهات شرعی در زندگیشان استفاده كردند. این سبك زندگی را امروز در سبك زندگی مقام معظم رهبری باز شاهد می باشیم. چند روز پیش ۱۰۰ هزار تومان را كه بابت نذر به من داده بودند تا به دست رهبر انقلاب برسانم. به ایشان تقدیم كردم و ایشان باز با خوشی قبول كردند؛ برای اینكه تنها ممر هزینه زندگی ایشان نذورات و هدایاست.
خاطراتی از سبك زندگی امام(ره)
حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان افزود: من بعنوان كسی كه مسئولیت مالی در دفتر امام(ره) داشتم و كسی كه تمام وجوهات از راه من به خدمت ایشان می رسید، می گویم كه در طول ۸-۱۰ سال پس از پیروزی انقلاب میلیاردها تومان هدایا و نذورات برای شخص ایشان ارسال شده بود اما وقتی ایشان از دنیا رفتند، ریالی نمانده بود. سبك زندگی امام(ره)، چه آن زمان كه به لحاظ مالی داشتند و چه زمانی كه نداشتند، تغییر نكرد. ایشان اگر نصف لیوان آب را مصرف می كردند، برگه دستمالی روی لیوان می گذاشتند تا نیمه دیگر را باز استفاده كنند و اسراف نشود. مثال دیگری می زنم، ایشان در اتاقشان سه لامپ داشتند؛ یك لامپ ۱۰۰، یك لامپ مهتابی و یك چراغ خواب. وقتی می خواستند مطالعه كنند، چون چشمشان ضعیف بود، از لامپ ۱۰۰ استفاده می كردند. به محض اینكه مطالعه را كنار می گذاشتند، از مهتابی استفاده می كردند و در هنگام عبادت باز تنها از چراغ خواب استفاده می كردند.
رحیمیان با اشاره به اینكه سبك زندگی امام(ره) در سبك زندگی رهبر انقلاب باز قابل مشاهده می باشد، اظهار داشت: توجه به مردم و رفع مشكلات آنها از بالاترین دغدغه های رهبر انقلاب است. خاطرم هست در یكی از ماه های مبارك رمضان حدود ۳۰۰ خانواده شهدا و جانبازان به دیدار ایشان آمده بودند. رهبر معظم انقلاب از چند ساعت پیش از افطار با این خانواده ها دیدار كردند و آنها را به صورت مجزا مورد تفقد قرار دادند. من كه همراه ایشان بودم، احساس خستگی كردم اما ایشان در طول آن زمان ایستاد تا ۳۰۰ خانواده با ایشان صحبت كردند. پس از مراسم به بنیاد شهید آمدم، چند لحظه بعد ایشان با من تماس گرفتند و فرمدند كه فلان همسر شهید چنین مشكلی دارد و اهتمام كنید كه حل شود. ظاهراً پس از آن دیدار، نامه ها را مطالعه كردند و نتوانستند مشكل را تحمل كنند؛ از این جهت تماس گرفتند تا مشكل برطرف شود. وقتی چند شب بعد در ملاقات مسئولان، سوژه حل شدن مشكل را مطرح كردم، انبساط خاطری در چهره ایشان نمایان شد.
نكاتی درباره هندسه انقلاب اسلامی
در بخش دیگری از این مراسم محمدحسین رجبی دوانی در سخنانی اظهار داشت: تحقیق درباره دیدگاه ها و نظرات رهبر كبیر انقلاب و رهبر معظم انقلاب بسیار ثمین است ـ به خصوص اگر با این دید باشد كه این دو بزرگوار بعنوان نایبان امام عصر(عج) و رهبر و راهبر انقلاب هر آنچه كه بیان می كنند، در جهت هدایت جامعه است ـ هم برای مردم بعنوان امتی كه در پشت سر امام حضور دارند و هم برای مسئولان و مدیران جامعه كه مدیریت را در جهت آرمان ها و ارزش های انقلابی و الهی دنبال كنند.
این استاد دانشگاه با اشاره به كتاب «هندسه انقلاب» اضافه كرد: كتاب حاضر بر اساس فرمایش رهبر انقلاب پیرامون مباحث فكری امام(ره) درباره انقلاب تدوین شده است، ۶موردی كه این كتاب بر اساس آن تدوین شده اصول و مبانی است كه رهبر انقلاب از مبانی فكری امام درباره انقلاب بیان كرده اند، رهبری البته ۷ مورد را بیان كرده بودند كه ۲ مورد آن قابل جمع بوده است. پس این ۶ مورد پرتكرارترین كلید واژه های امام برای هدایت انقلاب و حركت به سمت آرمان های آن بوده است. كتاب حاضر كاری ثمین برای اهل تحقیق است كه می خواهند دیدگاه های امام را بعنوان معمار انقلاب در یابند، خصوصاً برای نسل جدیدی كه انقلاب و امام را درك نكرده است.
وی اضافه كرد: در این سال ها بعضی از دست اندركاران جامعه از طریق و منش امام فاصله گرفته اند، بدین سبب لزوم انتشار چنین كتابی بیشتر احساس می شود. رهبر انقلاب دو سال پیش در ۱۴ خرداد همزمان با سالگرد رحلت رهبركبیر انقلاب اسلامی مطرح نمودند كه عده ای درصدد تخریب راه امام(ره) و شخصیت امام هستند، این آگهی مهمی بود نسبت به آنچه كه توسط افرادی كه در انقلاب بوده و از انقلاب زاویه گرفته بودند، انجام می شد. رهبر انقلاب باز احساس خطر كرده و آنرا مطرح نمودند. با عنایت به اینكه برخی استحاله شده ها و انقلابیون دیروزی شاید به ظاهر تصویری از امام ارائه نمایند كه امام متعلق به گذشته بوده و دوران امام به سر آمده و اوضاع دگرگون شده است، انتشار چنین كتابهایی لزوم دارد. چندی قبل یكی از این افراد استحاله شده می گفت، امام را دیگر باید در موزه ها جستجو كرد. پس جا دارد كه افكار، دیدگاه ها و آرمان های امام برای نسل هایی كه آن مرد بزرگ الهی را درك نكردند، مطرح شود.
رجبی دوانی با بیان این مطلب كه رهبر انقلاب بیشتر و بهتر از همه در این راه گام برداشته و اصول امام را سرلوحه حركت خود قرار داده اند، اظهار داشت: رهبر انقلاب در این ارتباط بر دیگران باز تاكید بسیار داشته اند، این كتاب برای تحقیق بسیار راهگشاست، اما می توانست كاربرد بیشتری داشته باشد و مخاطبان عام و گسترده را در بر بگیرد، در كنار همه مزایای گسترده ای كه این كتاب دارد، چند نقص باز وجود دارد كه بد نیست به آنها اشاره نماییم.
وی با اشاره به برخی نقص های این كتاب اظهار داشت: اول اینكه تعریفی از هندسه انقلاب ذكر نشده است و فقط در مقدمه اكتفا شده به اینكه رهبر انقلاب این موارد را بعنوان هندسه انقلاب اسلامی نام برده اند، اینكه هندسه در لغت چه معنایی دارد، در اصطلاح چیست؟ چونكه وقتی گفته می شود هندسه ذهن انسان فوری به یاد یكی از علوم ریاضی می افتد و این سوال پیش می آید كه ارتباط آن با انقلاب اسلامی چیست؟ منظور حضرت آقا از هندسه انقلاب چه بوده است؟ این ها باید در بحث های مقدماتی تبیین می شد كه نشده است.
رحبی دوانی با اشاره به نقص دوم باز اظهار داشت: مورد دیگر این است كه واژه های پر تكرار ذكر شده است، مشخص و معلوم است كه هر چه واژه پر تكرارتر باشد، در منظر فكری حضرت امام این مسئله اهمیت بیشتری داشته است، اما فی نفسه اینكه واژه پرتكرار عنوان هركدام از این سر فصل ها قرار بگیرد، نمی تواند ارزش باشد. جا داشت كه توضیحاتی داده می شد كه این واژه پرتكرار به جهت اهمیت خاصی است كه در دیدگاه امام داشته است، مثلا در واژه «مردم» می شد ذكر نماییم كه مردم از نظر امام اصل و اساس هستند، امام بیانات مشهوری چون میزان رأی مردم است و حكومت در خدمت مردم داشته اند، حتی امام خودرا خدمتگذار مردم می داند، اگر در مقدمه این كلیدواژه تعریف می شد و نمونه ها و مثال های از كلام حضرت امام آورده می شد، می توانست بیشتر مخاطبان را جذب نماید.
اضلاع هندسه انقلاب معلق در هوا نیستند​
در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین مهدی مطهری نویسنده كتاب هندسه انقلاب در سخنانی اظهار داشت: پس از انقلاب یكی از مسائل مهم این است كه اركان و اصول اساسی كه انقلاب را شكل داده و برای حفظ آن نیاز است چیست؟ در این سال ها هر كس نظری می داد تا اینكه رهبر انقلاب ورود كردند و این ۶ مولفه را مطرح نمودند، ما در بدو تدوین كتاب، احتمال دادیم شاید رهبری این مولفه ها را را بعنوان نمونه ای از كلید واژه های پرتكرار امام خمینی (ره) گفته باشد، پس رفتیم منابعی كه در دسترس بود را بررسی كردیم.
وی افزود: به صورت مشخص كتابی كه تحلیل محتوای بیانات امام بود را بررسی كردیم، از نرم افزارهایی برای دستیابی به جامعه آماری بهره برده و بیانات رهبركبیر انقلاب را تحلیل محتوا كردیم. نكته جالب این بود كه پرتكرارترین كلماتی كه رهبر كبیر انقلاب در بیاناتشان بهره برده بودند، همان كلماتی بود كه رهبری به آن اشاره كرده بودند. پس متوجه شدیم كه رهبر انقلاب با عنایت این كلمات را انتخاب نموده اند، همین طور به لحاظ محتوایی باز بررسی كردیم، مثلا واژه ولایت فقیه را كه مبنای حكومت و ایدئولوژی امام بود، بررسی كردیم و متوجه شدیم كه بااینكه تكرار این واژه در فرمایشات امام اندك است، اما در ذیل توضیحات بعضی از كلیدواژه های پرتكرار یاد شده رهبری قرار گرفته است.
مطهری اشاره كرد: این بسیار مهم می باشد كه رهبری مكتبی را نمایش و یكسری اصول و مولفه ها را مطرح می كند و جانشین او پس از سه دهه مولفه هایی را مطرح می كند و مخاطبان را به آغازگر راهی كه آن مولفه ها را بیان كرده است، رهنمون می سازند در این بحبوحه كه بعضی می گویند، اگر امام بود این را می گفت، یا در جلسه ای كه من و امام بودیم این حرف را زد، رهبر انقلاب با تسلط بر این مبانی با شجاعت تمام آمدند و گفتند این مبانی مبانی فكری انقلاب اسلامی است.
وی اشاره كرد: اضلاع هندسه انقلاب معلق در هوا نیستند، دو پایه و دو ستون مستحكم اضلاع را روی خود نگه داشته است، این دو ستون، اسلام و مردم هستند، رهبر انقلاب فرمودند كه اگر این دو نبودند شاه سلطان حسین ها می آمدند و مملكت را به یغما می بردند اما این دو رمز جاودانگی این هندسه است. وقتی اسلام و مردم در این انقلاب حفظ شوند، حفظ و استواری انقلاب تضمین شده است.
نویسنده كتاب هندسه انقلاب اظهار داشت: سپس انقلاب خواصی آمدند تا این اضلاع را از هندسه انقلاب جدا كنند كه موفق نشدند، اگر می خواهیم كه این انقلاب استمرار داشته باشد، باید مدام بررسی نماییم كه آرمان های امام كجا رعایت می شود و كجا رعایت نمی گردد.
وی با اشاره به برخی فرمایشات امام خمینی كه در كناب هندسه انقلاب باز به آن اشاره شده است، اظهار داشت: امام فرمودند كه هرچه ملت شهید دهد مصمم تر و خستگی ناپذیرتر می شود، در روزگار فعلی عده ای، تفكری می گوید كه مردم از جنگ و شهادت می ترسند، نسل جدید اینگونه نیست كه در جنگ شركت كند، باید پرسید كه نماینده نسل جدید كیست؟ به فرمایش رهبر انقلاب شهید حججی نماینده نسل جدید است، امام در جای دیگری گفته اند، مردمی بودن نظام و حضور مردم در صحنه ضامن حفظ نظام است اما بعضی می گویند، حفظ نظام و حل مشكل در گرو ارتباط با غرب است، رهبر كبیر انقلاب همین طور بارها گفته اند خودكفائی و عدم وابستگی به بیگانه شرط اول انقلاب است، در مقابل عده ای رشد و توسعه را لنگ توافقات بین المللی می دانند.
مطهری درانتها اظهار داشت: اما امروز عده ای می گویند ما مخالف فیلترینگ هستیم و هر بحث و اقدامی در فضای مجازی و ارتباط علوم با یكدیگر را به بحث فیلترینگ متصل می كنند، امام در فرمایشاتشان با تاكید بر مبارزه با استكبار می گویند دفن اسلام تا آخر دنیا نتیجه سازش روز با آمریكا است.

5.0 / 5
4369
1397/11/08
16:29:32
تگهای خبر: احیا , دانشگاه , فرهنگ , قرآن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
جاویدانی