اسلام شناس یهودی در گفت وگو با نشریه ای فرانسوی مطرح كرد:

قرآن فرمان كشتن یهودیان را نداده است

قرآن فرمان كشتن یهودیان را نداده است

جاویدانی: كتاب یهودیان در قرآن نوشته مئیر بار آشر، رئیس دپارتمان زبان و ادبیات عربی دانشگاه اورشلیم در فرانسه منتشر گردید. نویسنده در گفت وگویی اعلام نموده كه در قرآن فرمان كشتن یهودیان داده نشده است.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، «مئیر بار آشر» اسلام شناس اسرائیلی اخیراً كتابی با عنوان «یهودیان در قرآن» را در انتشارات آلبن میشل در فرانسه منتشر نموده است. مئیر بار أشر، رئیس دپارتمان زبان و ادبیات عربی دانشگاه اورشلیم (بیت المقدس) است كه مدت ها مدیریت مؤسسه «بن زیوی» فعال در زمینه مطالعه جامعه یهودیان در كشورهای شرقی را بر عهده داشت.
هفته نامه لوپوئن به همین بهانه مصاحبه ای با وی انجام داده است. در قسمتی از این گفت و گو از مئیر بار آشر پرسیده اند كه چرا مسلمانان تا بدین حد نسبت به یهودیان رفتاری متخاصمانه دارند؟ كه وی در پاسخ اظهار داشت: حتی پیش از تأسیس حكومت اسرائیل باز اسلام با یهودیان مشكل داشته است. در آیه ۲۹ سوره ۹ قرآن كریم آمده است كه باید با یهودیان همانند سایر غیر مسلمانان جنگید تا با [كمال] خواری به دست ‏خود جزیه دهند… حتی حدیثی می گوید كه در روز محشر یهودیان باید در پشت درختان و صخره ها خودرا پنهان سازند.
وی اضافه كرد: این خصومت آشكار می تواند ریشه در در درگیری های (حضرت) محمد (ص) با قبایل یهودی یثرب داشته باشد اما به نظر من دلیلهای آن عمیق تر است. در واقع یهودیان اصلی ترین دشمنان اعتقادی مسلمانان محسوب می شوند، چونكه آنها اولین افرادی هستند كه حقیقت دین توحیدی را دریافتند. هدف اسلام باز شكستن این برتری است.
بار آشر افزود: البته در تفكر یهودی، یهودیان قوم برگزیده هستند اما از نظر قرآن آنها پیام الهی را تحریف كرده اند و بنا بر این و دلیلهای دیگر آنها از این برگزیدگی كنار گذاشته شده اند. از همین رو قرآن برای رها شدن از این برتری یهودیان، ابراهیم (ع) را بنیانگذار دین توحیدی معرفی می كند و او را اولین كسی می داند كه اولین بت ها را شكست و اولین معبد توحیدی را (در مكه كه مسلمانان بدان وابسته اند) بنا نهاد. از همین رو بااینكه این درست است كه اسلام سپس مسیحیت و یهودیت آمده است اما با این روش كه اسلام خودرا به (حضرت) ابراهیم (ع) متصل می كند، مقدم بر این دو دین می شود.
وی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره اینكه اسلام چه مسائلی را از یهودیان گرفته اظهار داشت: ابتدا جهت نماز (قبله) مسلمانان مكه بود بعداً به اورشلیم (بیت المقدس) تغییر یافت اما بعد از آنكه روابط مسلمانان با یهودیان رو به وخامت گذاشت، مجدداً قبله مسلمانان به مكه تغییر یافت. سوای این مساله حرام و حلال غذایی، قوانین روزه و … به آئین یهود بسیار نزدیك است. وانگهی پیش از آنكه مسلمانان در ماه رمضان روزه بگیرند، روز عاشورا را كه روز دهم ماه محرم بود، باز روزه می گرفتند كه نزدیك به همان روز یوم كیپور یهودیان است. این روز معادل روز دهم ماه تیشری (نخستین ماه از سال عبری – م) است.
این استاد دانشگاه بیت المقدس افزود: شباهت های زیادی بین تورات و عهد جدید و قرآن وجود دارد و به طرز محسوسی تأثیر آنها بر قرآن دیده می شود. در همین حال باید دانست كه قرآن هیچ گاه بطور مستقیم از آنها یاد نمی كند بلكه بخش هایی از این كتب مقدس را به كار می برد؛ برای اینكه بر خلاف مسیحیت كه نقش كتاب (تورات) را به رغم تفسیر متفاوت می پذیرد، مسلمانان اعتقاد دارند كه بااینكه تورات كتاب آسمانی است اما دستخوش تحریف شده و از همین رو نمی توان عبارت آنرا عیناً مورد استفاده قرار داد.
اسلام شناس اسرائیلی در پاسخ به این سوال كه آیا یهودیان در نگاه سنی ها و شیعیان وضعیت مشابهی دارند یا خیر؟ می گوید: در مقایسه با سنی ها شیعیان با یهودیان مناسبات پیچیده تری دارند. نزد شیعیان سنتی است كه برمبنای آن آنها فكر می كنند كه اسرائیلی واقعی شیعیان هستند. در واقع آنها باز مانند یهودیان فكر می كنند در مقایسه با سایر مذاهب و حتی سایر مسلمانان قوم برگزیده هستند.
وی همین طور در پاسخ به این سوال كه آیا در قرآن صحبتی از كشتن یهودیان شده است یا خیر؟ باز اشاره كرد: بعضی از آیات قرآنی از خشونت مقابل غیر مسلمانان صحبت می كند اما نمی توان اظهار داشت كه قرآن فرمان كشتن یهودیان را می دهد.
این خبر را رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه تهیه كرده و برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.

1398/01/28
13:59:47
5.0 / 5
3913
تگهای خبر: دانشگاه , فرهنگ , قرآن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
جاویدانی