دادگاه كویت حكم به انتشار رمان نویسنده كویتی داد

پیروزی نویسنده كویتی در اقامه دعوی مقابل وزیر فرهنگ كشورش

پیروزی نویسنده كویتی در اقامه دعوی مقابل وزیر فرهنگ كشورش

جاویدانی: رمان یك نویسنده كویتی بعد از چهار سال و 6 ماه ممنوعیت انتشار، سرانجام از طرف اداره ممیزی و بررسی كتاب وزارت فرهنگ كویت مجاز شناخته شد.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، سعود السنعوسی رمان نویس سرشناس كویتی با اقامه دعوی مقابل وزیر فرهنگ و اداره ممیزی از ممانعت این وزارتخانه از انتشار رمان «موش های مادرم حصه» در كویت شكایت نمود. دادگاه كویت بعد از بررسی شكایت و شنیدن اظهارات نویسنده و وكیل مدافع طی حكمی از آزادی اندیشه و نوگرایی رمان مذكور حمایت و متن آنرا مخالف ارزش های اجتماعی و آداب و رسوم مردمی ندانسته و ممنوعیت انتشار رمان را لغو نمود و از وزارت فرهنگ خواست مجوز لازم را صادر كند.
السنعوسی از نمایندگان پارلمان خواست در مورد قانون مطبوعات تجدید نظر كرده و كمیته بازنگری و ممیزی وزارت فرهنگ و اعلام را تعطیل كنند برای اینكه آثار مختلفی از نویسندگان جوان كویتی به سبب سختگیری مفرط و تشدید ممیزی و سانسور كتاب و بازنگری هنوز منتشر نشده یا در خارج از كویت به چاپ می رسد و زمان سانسور اندیشه منقضی شده است. رمان «موش های مادرم حصه» به نمایشگاه كتاب كویت سال ۲۰۱۸ راه پیدا نكرد و به بهانه اینكه به مسائل فتنه های مذهبی و طایفه ای می پردازد از جانب دولت كویت ممنوع اعلام گردید.
چهارمین رمان سعد السنعوسی، نویسنده كویتی با عنوان «كبوتر خانه» كه همزمان با شروع به كار نمایشگاه اخیر كتاب كویت انتشار یافت، بالاترین فروش را از زمان انتشار در بین كتاب های عربی به خود مختص كرده است. در این رمان خواننده با فضای متفاوتی از دیگر رمان های این نویسنده كویتی روبه رو می شود. قهرمان این داستان شخصی به نام «عرزال بن ارزق» است كه از دوران كودكی از تلخی ها و مرارت های فقدان و تنهایی در سراسر زندگی خود رنج می برد. سعود السنعوسی با رمان پیشین خود با عنوان «ساق بامبو» موفق به كسب ششمین جایزه بین المللی بوكر شد. آثار او بعنوان اولین نویسنده كویتی كه برنده بوكر عربی شده از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. رمان «ساقه بامبو» به زبان فارسی توسط عظیم طهماسبی و مریم اكبری ترجمه و انتشار یافته است.
لازم به اشاره است كه تعداد زیادی از نویسندگان كویتی به سبب عدم صدور مجوز انتشار آثارشان ناچار هستند تالیفات خودرا در بیروت یا قاهره منتشر و به كویت منتقل كنند. تشدید ممیزی و سانسور كتاب به سبب افراط گرایی و فشار گروه های سلفی همواره سبب اعتراض نویسندگان جوان كویتی بوده است به شكلی كه حتی برخی كتب مجاز در كتابفروشی های سعودی مجوز انتشار و فروش در كویت ندارند. هم اكنون تعداد كتب ممنوعه از طرف هیأت ممیزی و بازنگری وزارت فرهنگ و اعلام كویت از چهار هزار عنوان تجاوز كرده است.
این خبر را رایزنی فرهنگی ایران در كویت تهیه كرده و برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر گذاشته است.


منبع:

5.0 / 5
3975
1398/05/02
11:51:59
تگهای خبر: فرهنگ , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
جاویدانی