سیستم قضایی خاص در اتیوپی؛

سرا – هالابا  ابزاری برای یافتن عدالت

سرا – هالابا  ابزاری برای یافتن عدالت

به گزارش جاویدانی مردم هالابا  دارای سیستم قضایی خاص خود به نام Sera هستند كه به معنای اصول، قانون و مقررات است و در جامعه آنها كلیه مسائل فرهنگی، اجتماعی و شرایط زندگی توسط این سیستم هدایت می شود.



خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ: رایزنی فرهنگی ایران در اتیوپی
مردم هالابا دارای سیستم قضایی خاص خود به نام Sera هستند که به معنای اصول، قانون و مقررات است و در جامعه آنها کلیه مسائل فرهنگی، اجتماعی و شرایط زندگی توسط این سیستم هدایت میشود. برای ترویج این سنت، مردم هر سال در ماه ژانویه با پوشیدن لباس های رنگارنگ Sera را جشن گرفته و بعد از آن کشاورزان برداشت محصول را انجام می دهند.
از اطلاعات به دست آمده از اداره فرهنگ و گردشگری منطقه هالابا، روزSera تعطیل بوده و فرصتی است که در جامعه سبب ایجاد وحدت، همبستگی و یکپارچگی شده و خویش را به شکلی سازمان یافته نشان دهد. این سیستم بعنوان وسیله ای برای تقویت پیوندهای اجتماعی در میان مردم از راه عرضه خدمات عادلانه حکمیت بین مردم در اختلافات بوده و گروه ها و اشخاص در هنگام بروز درگیری ها و اختلافات بر مبنای اصول آیینی آن عمل می کنند و این سبب حل شدن مشکلات فیمابین می شود و همه به این سیستم اعتماد داشته و بر مبنای احکام آن عمل می کنند.
در این سیستم اگر شخصی مرتکب جرمی شود و اگر پرونده برای حل و فصل به دادرس هالابا عرضه شود، واقعیت ها بدون اکراه به طرفین عرضه می شود. ازاین رو، در این راه آنها در جستجوی عدالت برای فرد صدمه دیده وقت، هزینه و انرژی خویش را تلف نمی کنند و این سبب شده تا اتهامات دروغین نسبت به یکدیگر کاهش پیدا کند.
اخیراً توریستهای داخلی و خارجی به منطقه هالابا سرازیر شده اند و جدا از شرکت در جشنواره ها، توریستهایی که به این منطقه سفر می کنند از مناطق بسیار دیدنی مانند چشمه آب آرتو، کوه گلجو، سوراخ سیفاچا، جنگل طبیعی، دریاچه شلا و مسجد کولیتو دیدن می کنند. سلطان حسین، رئیس دفتر فرهنگ و گردشگری منطقه می گوید: از سال 2003، این منطقه میزبان سمپوزیوم های مختلف زبان و فرهنگ بوده و این سبب شده تا سیستم Sera باردیگر احیا شود. ازاین رو از همین اواخر، این سنت در سطح کبله، زونال و سطح ایالتی برگزار می گردد و جشن این روز هم بعنوان «سال جدید مردم هالابا» اعلام می شود. این سیستم ساختارهای اداری خاص خویش را داشته و وظایف و مسئولیت ها هم در آن تعریف می شوند.
بر این اساس، این سیستم دارای یک مجمع عمومی خاص به نام HalabiOgete یا Ogete است و رئیس شورای عمومی Wama نامیده می شود که به مفهوم پادشاه است.
سطح اولBokiOgete (Yebeteseb است و بر همه اعضای خانواده تا چهار یا پنج نسل نظارت می کند.
سطح دوم Mini Ogete Yebetezemed Shengo نامیده می شود که درگیری در تمام اعضای خانواده تا هفت یا هشت نسل نظارت دارد.
DeboOgete Yegosa Shengo یک سطح اداری میانی در سیستم حل و فصل تعارضات سنتی در هالابه است و وظیفه آن حل اختلاف میان قبایل را به عهده می گیرد.
HalabiOgete Ye Halaba Shengo رتبه نهایی قدرت است و این اختیار را دارد که در صورت وقع درگیری میان همه مردم هالابه به آن ورود کرده و آن را حل کند.
در مورد این سیستم لازم به توضیح است که به غیر از خدمت بعنوان سیستم قضایی، جامعه را به یاری افراد نیازمند و بی بضاعت هم تشویق می کند.


منبع:

5.0 / 5
2377
1399/04/01
00:21:31
تگهای خبر: احیا , جشنواره , خدمات , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
جاویدانی