مدیر كل اوقاف استان یزد:

برخی هجمه ها ضد اوقاف دور از انصاف و مروت است

برخی هجمه ها ضد اوقاف دور از انصاف و مروت است

جاویدانی: یزد مدیر كل اوقاف و امور خیریه استان یزد با تاكید بر این كه اوقاف همیشه برای كمك به معیشت مردم در كنار آنهاست، از اجرای قریب 10 میلیارد تومان نیات خیرانه واقفان طی پنج سال قبل اطلاع داد.


حجت الاسلام «حسین زارع زاده» امروز در نشست خبری امروز با اهالی رسانه با بیان این که امروز کشورمان درگیر یک جنگ اقتصادی می باشد و دشمن با هدف قرار دادن معیشت مردم به دنبال ضربه زدن به نظام و انقلاب است، اظهار نمود: اوقاف همیشه برای کمک به معیشت مردم در کنار مردم بوده و حتی در آینده نزدیک در حوزه تأمین مسکن مردم هم ورود خواهد نمود و این در حالیست که برخی هجمه ها ضد اوقاف دور از انصاف و مروت است به نحوی که برخی عملکرد اوقاف را تنها در تغذیه مردم خلاصه می کنند.
وی با بیان این که طی پنج سال قبل در مجموع ۳۸ میلیارد و ۴۳۸ میلیون تومان اجرای امینانه نیات واقفان از جانب این اداره کل انجام شده است، یکی از مهمترین نیات واقفان را نیت های خیری خواند و اظهار داشت: طی این مدت حدود ۱۰ میلیارد تومان در چارچوب اجرای نیات خیرانه واقفان در برای کمک به اقتصاد و معشت مردم هزینه شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر این طی پنج سال قبل چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای اجرای نیات اجتماعی واقفان هزینه شده ولی بیشترین سهم در اجرای نیات موقوفات مربوط به نیات مذهبی در جهت ترویج معارف دین و اهل بیت(ع) بوده که رقم ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان را به خود مختص کرده است.
زارعزاده با تاکید بر این که اوقاف هیچ اعتباری بر هزینه های فرهنگی ندارد ولی با این وجود در مناسبت های مختلف میزبان برنامه و طرح های مختلف فرهنگی است، اظهار داشت: از شش ماهه دوم سال قبل تابحال ۱۲ هزار و ۲۰۰ بسته ارزاق با اعتبار سه میلیارد و ۶۷ میلیون تومان و ۱۴۶ هزار و ۹۷۲ پرس غذا از محل نیات واقفان بین مردم توزیع شده است. البته این به غیر از توزیع ماسک، گان، مواد ضدعفونی و تغذیه کادر درمانی به میزان 10 هزار پرس غذا در جریان انتشار کرونا بوده است.

وی از مشارکت اوقاف استان در آزادی تابحال 28 زندانی جرائم غیر عمد در استان اطلاع داد و اظهار داشت: سال جاری کمک به آزادی ۱۶ زندانی دیگر هم از محل ظرفیت های موقوفات و کمک امازادگان مدنظر اوقاف و امور خیریه استان است.
مدیر کل اوقاف استان در ادامه به ثبت هز هفت روز یک وقف جدید در استان طی پنج سال قبل اطلاع داد و اظهار داشت: در این زمان ۲۶۵ وقف جدید در سامانه جامع موقوفات استان به ثبت رسیده است.
وی با بیان این که ۷۴ درصد از رقبات استان در حوزه کشاورزی است، اظهار نمود: اگر بخواهیم از توانمندی و ظرفیت این بخش از موقوفات استفاده بهینه ببریم راهی جز ساخت و سازروی این موقوفات با سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی نداریم ولی در این رابطه برپایه سیاست های سازمان اوقاف نمی توان زمین های وقفی را به صورت خام واگذار نماییم چون که هم اکنون هم بعضی از دستگاه های دولتی استان با وجود استقرار در زمین های موقوفه طی 10 سال قبل اجارات خویش را نداده اند و حتی بعضاً شاهدیم که برخی ادارات مبادرت به غصب زمین های موقوفه می کنند.
حجت السلام زارع زاده اظهار داشت: اوقاف و امور خیریه استان اهل تعامل دوطرفه برای کسب درامد جهت اجرای امینانه نیات واقفان است و خوشبختانه بعضی از شهرستان ها در این رابطه تعامل خوبی دارند مانند شهرستان اردکان که در قبال پذیره ساخت 58 واحد مسکونی و تجاری در منطقه جنت آباد به صورت تهاتر مجوزهای لازم را صادر کرده است.
این مسئول در انتها هم به بعضی از سرمایه گذاری های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در بخش های مختلف در جهت کمک به معیشت مردم و اقتصاد جامعه اشاره و بعنوان نمونه توضیحاتی پیرامون سرمایه گذاری اوقاف در حوزه دام سبک پربازده معروف به بز مورسیا که در فاز نخست 10 میلیارد تومان جذب سرمایه داشته و وعده اختصاص 20 میلیارد ریال دیگر در این بخش را کسب کرده است.
زارع زاده در پاسخ به سئوالی در مورد مبحث سرقت از موزه موقوفه کاظمینی هم اظهار داشت: حتی یک برگ سند یا یک اثر از این موزه گم نشده و تمام آنچه تحویل موزه شده الان موجود و قابل اثبات است.
در این جلسه «علیرضا پورسلمان» معاون بهره وری اقتصادی و ترابی معاون فنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد هم توضیحاتی در ارتباط با طرح های اقتصادی و سرمایه گذاری این اداره کل عرضه کردند.




منبع:

5.0 / 5
1054
1399/07/07
23:56:00
تگهای خبر: فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
جاویدانی