توسط سازمان سمت؛

كتاب پژوهش كیفی راهنمای طراحی و كاربست منتشر گردید

كتاب پژوهش كیفی راهنمای طراحی و كاربست منتشر گردید

کتاب پژوهش کیفی؛ راهنمای طراحی و کاربست نوشته شاران بی. میریام و الیزابت جی. تیسدل با ترجمه علیرضا کیامنش و مریم دانای طوس به همت سازمان سمت منتشر گردید.


به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، کتاب پژوهش کیفی؛ راهنمای طراحی و کاربست نوشته شاران بی. میریام و الیزابت جی. تیسدل با ترجمه علیرضا کیامنش و مریم دانای طوس توسط سازمان سمت منتشر و راهی بازار نشر شده است این کتاب برای دانشجویان رشته های مشاوره در همه مقاطع و رشته های روان شناسی و علوم تربیتی بعنوان منبع کمک درسی روش تحقیق ترجمه شده وبیانگر تلاش نویسندگان آن برای شرح پژوهش کیفی به شیوه‌ی روایتی و در قالب راهنمای عملی برای بیان تفکرهای جدید درباره‌ی این نوع پژوهش است. کتاب با معرفی خاصیت های عمومی رویکرد پژوهش کیفی، از پژوهش کیفی پایه بعنوان یکی از راهبردهای این رویکرد نام می برد و برای این روش چهار خاصیت عمده معرفی می کند: ۱) بر فرایندِ فهم و درک معنا از دیدگاه شرکت کنندگان تمرکز می شود؛ ۲) ابزار اصلی گردآوری و تحلیل داده ها خود پژوهشگر است. وی بوسیله ارتباط کلامی و غیر کلامی فهم خودرا بسط می دهد، اطلاعات را پردازش می کند، برداشت ها و تفسیرهای خود از یافته ها را برای بازنگری و اطمینان از محصول با شرکت کنندگان در بین می گذارد، و پاسخ های غیرعادی یا پیش بینی نشده را کشف می کند؛ ۳) پژوهشگران از پژوهش کیفی به این علت استفاده می نمایند که نظریه ای وجود ندارد یا نظریه های موجود برای تبیین پدیده مناسب نیستند. بدین سبب خاصیت مهم دیگر پژوهش کیفی پروسه استقرایی یا حرکت از جز به کل است؛ و ۴) از نقل قول های حاصل از مصاحبه با شرکت کنندگان، یادداشت های میدانی و مشاهدات جهت انتقال آنچه در مورد پدیده شناسایی و کشف شده، برای ارائه توصیفی غنی و جامع از آن استفاده می شود.
مطالب کتاب در سه بخش و ۱۰ فصل تنظیم شده است. بخش اول، شامل چهار فصل، ضمن معرفی پژوهش کیفی و شش طرح متداول در این عرصه، پارادایم کیفی را بسط داده، روش های ترکیبی، اقدام پژوهی، انتقادی و پژوهش هنرمحور را بعنوان راهبردهای این پارادایم معرفی می کند. در آخر این بخش، چگونگی طراحی مطالعه و انتخاب نمونه در پژوهش های کیفی به دقت بحث شده است. بخش دوم به شکل گسترده به روش های جمع آوری داده های کیفی می پردازد و در سه فصل روش های مختلف مصاحبه، مشاهده و استخراج داده از اسناد و محصولات تولید شده را معرفی می کند. بخش نهایی به تحلیل و گزارش داده های کیفی اختصاص دارد. در این بخش، چگونگی تحلیل داده های کیفی، مسائل روایی، پایایی و اخلاق در پژوهش کیفی و همین طور شیوه های نوشتن گزارش پژوهش کیفی به صورت جامع معرفی شده است.
در پیشگفتار مؤلفان این اثر آمده است: این ویرایش از کتاب بیان کننده تازه ترین تفکر درباره‌ی پژوهش کیفی و درک آنست. اولین ویرایش این کتاب (۱۹۸۸) بر مطالعه‌ی موردی کیفی متمرکز بود؛ در ویرایشِ دوّم (۱۹۹۸) مطالعه‌ی موردی اهمیت ثانوی داشت. در ویرایش سوم (۲۰۰۹) به مطالعه های موردی کیفی کمتر توجه شد. این ویرایش، یعنی ویرایش چهارم، تا حد زیادی بر پژوهش کیفی تفسیری / ساختارگرایانه تمرکز دارد، که در آن مطالعه‌ی موردی کیفی یک طرح متداول می باشد که همراه با آنچه ما پژوهش کیفی پایه، قوم نگاری، نظریه‌ی داده بنیاد، پژوهش روایتی و پژوهش کیفی پدیدارشناسی می نامیم معرفی شده است. در حقیقت، ما فصل مربوط به انواع پژوهش کیفی را حفظ و به روز کرده ایم برای اینکه تجربه های تدریس و اجرای کارگاه های مختلف مشخص کرد که تفاوت میان این رویکردها برای پژوهشگرانی که در عرصه‌ی پژوهش کیفی مبتدی هستند چندان واضح نیست از ین جهت، فصلی به ایجاد تمایز میان این انواع متداول و نیز واکاوی هم پوشی های آنها اختصاص داده شد.
در پیشگفتار مترجمان این اثر آمده است: تسلط طولانی مدت رویکرد کمی بر تحقیقات علمی به سبب عدم توانایی در حل مسائل موجود در زمینه های مختلف علمی همچون علوم تربیتی و روان شناسی در دهه های آخر قرن بیستم با چالشی جدی مواجه گردید. چالش گران کسانی بودند که یک رویکرد را برای پاسخ گویی و حل انواع گوناگون سؤال ها و مسائل پژوهشی مناسب و کامل نمی دانستند. جدال دو پارادایم که در ادبیات پژوهش از آن با نام «جنگ دو پارادایم» یاد می شود، حاصل تفکر اندیشمندانی بود که ادعا می کردند رویکرد آنان بهتر است. چالش موجود به این نتیجه ختم شد که سؤال ها و مسائل مورد نظر، تعیین کننده‌ی روش پژوهش هستند. به بیان دیگر، برای برخی از سؤال ها و مسائل، بهترین روش پژوهش، کمّی و برای سؤال ها و مسائل دیگر، بهترین روش پژوهش، کیفی است؛ مثلاً، زمانی که با یک مسئله یا پدیده ای روبه رو می شویم که دانش کافی درباره‌ی آن وجود ندارد و یا قصد کشف و دریافت اطلاعات بیشتر و کامل تر درباره‌ی موضوع یا پدیده ای داریم رویکرد کیفی، تنها رویکرد مناسب می باشد. می توان گفت، آنچه در پژوهش مهمست و باید مورد توجه قرار گیرد، برنامه ریزی و اجرای پژوهش به صورتی است که به بهترین وجه به مسائل و سؤال های پژوهش پاسخ دهد.
کتاب پژوهش کیفی؛ راهنمای طراحی و کاربست نوشته شاران بی. میریام و الیزابت جی. تیسدل با ترجمه علیرضا کیامنش و مریم دانای طوس به همت پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) به بهای ۳۰ هزار تومان منتشر گردید.

1399/09/14
20:45:56
5.0 / 5
396
تگهای خبر: بازار , دانشگاه , شركت , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
جاویدانی