به همت پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامی؛

كتاب مساله شناسی فرهنگی به بازار كتاب آمد

كتاب مساله شناسی فرهنگی به بازار كتاب آمد

به گزارش جاویدانی کتاب مساله شناسی فرهنگی به قلم سینا کلهر و همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر گردید.


به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، کتاب مسئله شناسی فرهنگی (روش های مسئله شناسی و تحولات اولویت های مسئله ای مردم) به قلم سینا کلهر و همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر گردید.
مؤلف در مقدمه این اثر نوشته است: پیش از اینکه بخواهیم درباره‌ی تعریف مسئله سخن بگوئیم، باید به این پرسش پاسخ دهیم که چرا مسئله و شناخت آن اهمیت دارد؟ شناختن مسئله به چه کار می آید و چه اهمیتی دارد؟
طرح این پرسش از آن جهت اهمیت دارد که برخی درباره‌ی ضرورت مسئله شناسی و همین طور اهمیت آن تردید دارند. این تردید دو دلیل دارد. دلیل اول به چالش ذاتی رویکرد مسئله محور باز می گردد. باتوجه به ماهیت نظام اجتماعی در همه‌ی جوامع همیشه مسائلی وجود دارند. در حقیقت، جامعه بدون مسئله وجود ندارد. رویکرد مسئله شناسی با بزرگ نمایی مسئله ها انرژی و وقت دولت ها و افراد را صرف چیزی می کند که امکان حل آن وجود ندارد. بدین سبب طرح مسئله شناسی ذاتاً با بحران مواجهه است. دلیل دوم اینکه مسئله شناسی نوعی مهارت عملی است و افراد در زندگی روزمره‌ی خود و در جریان طبیعی زندگی بطور ضمنی مسئله ها را می شناسند و درک اجمالی یا تفصیلی از آنها دارند. به عبارت دیگر، افراد برمبنای عقل و بینش عملی خود مسئله را می شناسند و باتوجه به اهمیت آن در زندگی فردی و اجتماعی، عزم خودرا به حل مسئله معطوف می کنند؛ مثلاً افرادی باتوجه به وضعیت مالی، شغلی و درآمدی خود مسائلی دارند که اولویت های زندگی آنها را شکل و کارهای آنها را جهت می دهد.
معنای این سخن آنست که شناخت مسئله نوعی مهارت عملی است و تأمل نظری درباب آن یا ضرورتی ندارد، یا واجد اولویت نیست. در چنین نگاهی، آنچه اهمیت دارد معرفی ابزارها و روش هایی برای آموزش این مهارت به افراد و اصلاح و ارتقای این مهارت هاست. در نتیجه، آنچه ضرورت دارد نوعی دفترچه‌ی راهنمای آموزش مهارت های مسئله شناسی است که افراد با مطالعه‌ی آن بتوانند توانمندی های خودرا تقویت نمایند و مهارت های ضروری برای این مساله را بدست آورند. این دیدگاه در نهایت به تبدیل مسئله شناسی به امر فنی و تکنیکی و تولید برنامه های کاربردی و نرم افزار مسئله شناسی منجر می شود.
بنابراین ضرورت دارد پیش از هرگونه بحثی به این دو ایراد اساسی پاسخ داده شود. درباب موضوع چالش ذاتی رویکرد مسئله شناسی، بااینکه وجود مسائل در همه‌ی جوامع مورد پذیرش است و جامعه بدون مسئله وجود ندارد، مسائل معمولاً سطوحی دارند که آنها را قابل تحمل و بحرانی می کند. در حقیقت، مسئله شناسی به دنبال شناسایی مسائلی است که به وضعیت بحران می رسد یا در آستانه‌ی تبدیل شدن به بحران است. بدین سبب در همه‌ی جوامع به مسائل بحرانی حساسیت وجود دارد و دولت ها و افراد جامعه خواهان حل اینطور مسائل اند.
در خصوص موضوع دوم، یعنی مهارت عملی بودن مسئله شناسی، باید به این نکته اشاره نمود که نسبت دانش عملی و نظری که در تاریخ اندیشه به صورت های مختلف مطرح گردیده است یکی از موضوعات پر مناقشه‌ی مطرح در تاریخ فلسفه است و فلاسفه درباب آن اندیشیده اند. اندیشه های مارتین هایدیگر یکی از کوشش های مشهور نظری درباب نسبت عمل و نظر است و می تواند بینش هایی را درباره‌ی دوگانه‌ی دانش عملی و نظری به دست دهد.
مسئله شناسی امکانی است برای ایجاد انگیزه فعالیت، تشخیص مسائل اصلی از فرعی و جلوگیری از اتلاف منابع و افزایش کارآمدی و اثربخشی و در نتیجه‌ی آن اولویت بندی فعالیت ها و اقدامات. از همین رو، مسئله شناسی زیرساخت اصلی هرگونه فعالیت مؤثر شمرده می شود و نقش محوری و کانونی در کارهای مختلف ایفا می کند.


منبع:

5.0 / 5
743
1399/09/19
17:37:34
تگهای خبر: آموزش , بازار , زندگی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
جاویدانی