توسط نشر افكار

كمدیا دل، آرته منتشر گردید

كمدیا دل، آرته منتشر گردید

جاویدانی: نشر افکار ویرایش تازه ای از کتاب کمدیا دلّ/ آرته (The Commedia dell؛ Arte) اثر جاکومو اورِلیا  (Giacomo Oreglia) با ترجمه ناتالی چوبینه را منتشر نمود.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، ویرایش جدیدی از کتاب «کمدیا دلّ/ آرته» (The Commedia dell' Arte) اثر جاکومو اورِلیا (Giacomo Oreglia) با ترجمه ناتالی چوبینه توسط نشر افکار در ۲۷۶ صفحه و بهای ۹۵ هزار تومان منتشر گردید. چاپ قبلی این اثر در دهه هشتاد انتشار یافته بود و ویرایش اخیر مقدمه مفصل و ملحقاتی از مترجم شامل وقایع نگاری کمدیا دل/آرته در بر دارد.
بنا به نوشته پشت جلد کتاب: «کمدیا دلّ/ آرته از حدود میانه سده شانزدهم پا گرفت، و موفقیت آن در اروپا و خصوصاً فرانسه و ایتالیا، کشور خاست گاه اش، تقریبأ تا نیمه دوم سده ی هجدهم پای دار ماند. این قالب اصیلِ هنرِ تماشا هنگامی دلّ/ آرته نام گرفت که بازی گران حرفه ای تصمیم گرفتند با تشکیل گروه های نمایشیِ ثابت به درباری ها و دیگر کسانی که از سر تفنن نمایش بازی می کردند نشان بدهند هنر نمایش یعنی چه. قالب هنریِ آنها در ابتدا کمِدیا ایمپروویزا (کمدی بداهه) و یا کمدیا آ سُجِّتو (کمدی از نظر موضوع) نام گرفت، بعد کمدیا آ براچّا (کمدی در آستین) خوانده شد، چون کمدی بازهای آن برمبنای یک شناریو یا کانوواچّو (به مدلول «بوم نقاشی») شوخی های بداهه را به اصطلاح از آستین شان درمی آوردند؛ بعدها به آن «کمدی صورتک ها» هم گفتند، چون بیش تر شخصیت های آن با صورتک بر صحنه ظاهر می شدند و با این کار تیپ ثابت (ماسکِرا) می آفریدند. اما سرانجام اینگونه یا ژانر هنری به «کمدی ایتالیایی» (یا همان کمدی) معروف شد. چون تقریباً سراپا به دست کمدی بازهای ایتالیایی آفریده شده و تکامل یافته بود.»
این کتاب در «مجموعه درباره تئاتر» نشر افکار زیر نظر حسن ملکی انتشار یافته که اخیراً کتاب «کمدی در تئاتر» اثر لئونارد جیمز پاتس را هم با ترجمه ناتالی چوبینه منتشر نموده بود.


منبع:

0.0 / 5
903
1400/02/26
19:29:07
تگهای خبر: كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
جاویدانی