دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

قربانی غرب زدگی در سبك زندگی و روش مطلوب زندگی هستیم

قربانی غرب زدگی در سبك زندگی و روش مطلوب زندگی هستیم

عاملی اظهار داشت: سیاست های جمعیت شناسی برای کشورهای درحال توسعه، همیشه سیاست های کنترل جمعیت بوده است، درواقع ما قربانی غرب زدگی در سبک زندگی و روش مطلوب زندگی هستیم.


به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، هشتمین جلسه کمیسیون تخصصی ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به ریاست سعیدرضا عاملی، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی برگزار گردید. سعیدرضا عاملی، در آغاز این جلسه در سخنانی درباره مشارکت مردم در انتخابات ۲۸ خردادماه اظهار نمود: حماسه عظیم مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری که با انتخابات شورای شهر و روستا، در بعضی مناطق نمایندگان مجلس خبرگان و در بعضی مناطق هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراه شد، غرورآفرین بود و بار دیگر مردم، وفاداری خویش را به انقلاب اسلامی، به امام راحل و مقام معظم رهبری به اثبات رساندند و شور و شعف انرژی آفرین مردم، باردیگر احیا شد. دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: به منتخب مردم، حضرت آیت الله رئیسی تبریک می گویم، ان شاءالله با موفقیت کامل این دوره چهارساله را نقش آفرینی کنند و راهبری نظام اجرایی کشور را به عهده بگیرند و همه ما هم مسئولیت داریم هم در حوزه علم و فناوری و هم در حوزه فرهنگ، تمام توان و انرژی مان را برای دولت منتخب بگذاریم. عاملی با اشاره به اینکه مشکل جمعیت برای جامعه ما مساله بزرگی است، اظهار نمود: سیاست های جمعیت شناسی برای کشورهای درحال توسعه، همیشه سیاست های کنترل جمعیت بوده است و ما هم در این سال ها به دنبال کنترل جمعیت بودیم. واقعاً مهلکه ای برای جمعیت کشور ما بوجود آمد که نباید تقصیر را به گردن مثلاً دانشگاه یا نهاد خاصی انداخت. این نگاه فرهنگ غربی رفته رفته مسئولیت پذیری در برابر فرزند را کم کرد و درواقع ما قربانی غرب زدگی در سبک زندگی و روش مطلوب زندگی هستیم. درحالی که متولدان، جوانه ها و روح و نشاط زندگی هستند. وی افزود: مقام معظم رهبری با هوشیاری همیشگی، جمعیت ۱۵۰ میلیون نفری را مطرح نمودند که باید به آن برسیم و گفتند که ما از مساله رشد جمعیت غفلت کردیم. بنابراین سیاست های جمعیتی باید به سمت کیفیت و رشد جمعیت برود و این طرحی که در مجلس با ۱۰ سال تأخیر طرح شد در ارتباط با این مورد بود. این گلایه به مجلس بود که چرا در بحث سیاست های در ارتباط با تعالی جمعیت و خانواده با تأخیر کار را پیش برد. عاملی تصریح کرد: دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی نسبت به مصوبات، وظیفه نظارت، رصد، ارزیابی و پایش دارد و لازم است در زمینه اجرایی سازی مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگ و احراز آنها هم ورود کند که در سند مهندسی فرهنگی هم این مورد تصریح شده است. درمورد رشد جمعیت و تعالی خانواده دو ستاد پیشبینی شده است؛ نخست ستاد اجرایی در دولت به منظور اجرا و دیگری ستاد عالی جمعیت که مسئولیت راهبری، پایش و رصد را به عهده دارد؛ اما چون مجلس نمی تواند تکلیف برای شورایعالی انقلاب فرهنگی ایجاد نماید، طبیعتاً در درون شورایعالی انقلاب باید این مصوبه شکل بگیرد. این ستاد همینطور به استناد همان بندهای در ارتباط با سند مهندسی فرهنگی تصویب می شود و وظایف و ترکیبش متعاقباً در همان ستاد به تصویب خواهد رسید. عاملی، ضمن اشاره به دستور دیگر جلسه در خصوص تشکیل مرکز رصد فرهنگی اظهار نمود: اولاً این مرکز برپایه شاخصهای مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی، رصد فرهنگی را انجام می دهد که کار سنگینی روی شاخصهای فرهنگی انجام شده است که امیدواریم بزودی به جمع بندی رسیده و مصوب شود و مبنای کار برای رصد فرهنگی باشد. وی ادامه داد: درباره نهادهایی که کار رصد فرهنگی انجام می دهند، مطالعاتی داشتیم. ۴۰ نهاد پژوهشی در رابطه با فرهنگ و جامعه است که کارهای تکراری زیادی انجام می شود و باعث هزینه های تکراری می شود. مراکز مطالعاتی ما مرجعیت آماری پیدا نکرده است. اگر این مرجعیت شکل بگیرد هم هوشیاری فرهنگی را بوجود آورده و هم از مداخلات بیرون و داخل جلوگیری می کند. اگر یک مرجعیت مطالعات آماری فرهنگی وجود داشته باشد می تواند جلوی آنرا بگیرد. عاملی تصریح کرد: بحثی که در مرکز رصد داریم این است که با ایجاد پایگاهی همه نهادهای فرهنگی و مطالعات اجتماعی کشور در آنجا بتوانند کارهایشان را بارگذاری کنند. نخستین حسنش این است که مجموعه فرهنگی کشور در جریان کارهای همدیگر قرار می گیرند. بسیاری از کارها در همان نهاد مجری می ماند و استفاده ای نمی گردد، حتی برخی اوقات سرمایه گذاری سنگینی هم انجام می شود. ضمن این که جلوی کارهای تکراری را می گیرد و شاید بتواند باعث تقسیم کار در حوزه رصد فرهنگی شود و برخی کارها مرجع پیدا کند که فلان دستگاه مسئولیت این کار را به عهده داشته است. وی ادامه داد: یکی از بحث های مهم صدمه های اجتماعی است، باید به آن سمت برویم که صدمه را کاهش دهیم. اولاً به روز باشیم و بعد هم بتوانیم راهکارهایی پیدا نماییم به جهت اینکه صدمه را کاهش دهیم. ازجمله در زمینه اعتیاد به مواد مخدر، طلاق، مصرف الکل، وضعیت حجاب در جامعه. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: بحث امید و نشاط، اعتماد ملی، سرمایه اجتماعی از دیگر موارد است. این گونه نباشد که دستگاه سیاست گذار و مجری مشغول کاری شوند که اساساً ارتباط واقعی با جامعه برقرار نمی کند و بنابراین ما مرکز رصد را بعنوان مرکز رصد صرف ایجاد نکردیم، بلکه برای تقویت فرهنگ جامعه با نگرش به جامعه اسلامی ایجاد کردیم. عاملی در بخشی از این جلسه ضمن اشاره به اهمیت اجرای سند مهندسی فرهنگی در استان ها اضافه کرد: برپایه سند مهندسی فرهنگی، سند باید برش استانی داشته باشد، اما به لحاظ اجرایی سازی، در برش استانی و تدوین آن، پیشنهاد نهاد جدیدی نشده است و این وظیفه را بر عهده شورای فرهنگ عمومی استان گذاشته اند، ازاین رو احتیاج به اصلاحات و نسخه جدیدی از آئین نامه وجود دارد تا بتواند برش استانی را تأمین کند. در بخشی از این جلسه محمدجواد محمودی، رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست های جمعیتی ستاد فرهنگ شورایعالی انقلاب فرهنگی، در سخنانی با طرح این پرسش که چرا باید در سیاست های جمعیتی تجدیدنظر نماییم، بیان نمود: در بند «ج» قانون اول توسعه اقتصادی، هدف گذاری شده بود که تا سال ۱۳۹۰ به سرانه ۴ فرزند برسیم، درحالی که سال ۱۳۶۵ تعداد ۵/۶ فرزند بود و قرار بود نرخ رشد طبیعی جمعیت از ۳/۲ درصد به ۲/۳ درصد برسد. وی ادامه داد: در سال ۱۳۷۱ به هدف برنامه و تا سال ۱۳۷۹ هم به نرخ جایگزینی رسیدیم که ۲/۱ درصد بود و سال ۱۳۹۰ که پایین ترین میزان تا آن زمان بود به ۱/۷۵ فرزند به ازای هر زن رسیدیم.
به گفته محمودی؛ سال ۹۸ طبق آمار رسمی مرکز آمار ایران به ۱/۷ رسیدیم و سال ۹۹ متأسفانه با عنایت به کاهش سریع تعداد زاد و ولد، نرخ باروری ۱/۶ باشد که میزان ناخالص تجدید نسل ۰/۷۸ می شود. یعنی به ازای هر مادر، کمتر از خودش به دنیا می آید و سبب می شود در بلندمدت، تجدید نسل اتفاق نیفتد و اگر باروری زیر ۲/۰۱ باشد، در بلندمدت نرخ رشد جمعیت به صفر برسد و منفی شود. رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست های جمعیتی ستاد فرهنگ شورایعالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در سالهای اخیر با کاهش تعداد زاد و ولد مواجه شدیم که حداکثر زاد و ولد در سال ۹۴ یک میلیون و ۵۷۰ هزار تولد بود و بعد به شدت کاهش زاد و ولد داشتیم و سال ۹۹ به یک میلیون و ۱۱۴ هزار تولد رسید و حدود ۲۹ درصد کاهش نسبت به سال ۹۴ داشتیم و سبب شد نرخ رشد جمعیت کاهش پیدا کند. محمودی بیان نمود: نرخ رشد جمعیت در سال ۹۸ برای نخستین بار زیر یک درصد یعنی ۰/۹۶ درصد رسید که در سال ۹۹ به ۰/۷۳ درصد رسید و اگر کرونا نبود، شاید ۰/۷۹ یا ۰/۷۸ رسیده بود، اگر خالص مهاجرت را از این میزان کم نماییم، فرض نماییم سالی ۱۰۰ هزار نفر به صورت خالص از ایران خارج می شوند، می توانیم بگوییم نرخ رشد جمعیت ما، حدود ۰/۶۵ درصد است. به قول وی؛ اتفاقاتی سبب کاهش باروری شده است که شاخص ازدواج، استفاده از وسایل تنظیم خانواده، سقط عمدی و نازایی پس از زایمان از عوامل مستقیم و شهرنشینی، سواد، اشتغال، تغییر نگرش ها و برنامه دولت ها از عوامل غیرمستقیم است. وی عنوان کرد: تعداد جمعیت ۱۸ تا ۲۳ سال، در سال ۲۰۱۰ با بیشترین تعداد، ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بود که تا سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرده است. سال ۱۳۹۰ بیشترین تعداد ازدواج را داشتیم که میزان ناخالص آن حدود ۱۲ ازدواج به ازای هر هزار نفر است و این میزان را در سال ۱۳۹۸ در پایین ترین میزان با ۵۱۹ هزار ازدواج داشتیم، یعنی ۶/۲۷ به ازای هر هزار نفر است. این مطالعاتی است که توسط سازمان ملل انتشار یافته است و عنوان می کند از سال ۲۰۲۰ با افزایش تعداد ۱۸ تا ۲۳ ساله مواجه می شوید. رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست های جمعیتی ستاد فرهنگ شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه تا ۱۰سال آینده اساسا با افزایش تعداد ازدواج مواجه می شویم و چون برنامه ریزی خاصی نکردیم و طرح جوانی جمعیت هم به نتیجه نرسیده است، باید فکری نماییم، اضافه کرد: در هشت سال ریاست جمهوری آینده، هر کاری برای جوانان صورت گیرد، مؤثر است و پس از آن، فرصت از بین می رود. اگر سال ۲۰۲۰ تعداد ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار ۱۸ تا ۲۳ ساله داریم، در سال ۲۰۵۰ به پنج میلیون نفر می رسد. محمودی با طرح این پرسش که تا چه زمانی فرصت وجود دارد، اظهار داشت: جمعیت زنان ۱۵ تا ۴۹ سال، از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۳۰ افزایش می یابد. این زنان در نرخ باروری هستند و وظیفه دولت آینده است که از این فرصت استفاده نماید. یک پنجره جمعیتی هم برای نیروی کار داریم که با این موارد فرق می کند و نیروی کار تا ۲۰۴۰ باز است اما برای زنان ۱۵ تا ۴۹ سال، ۸ تا ۹ سال بیشتر فرصت نداریم، البته اگر بخواهیم میزان ۱۸ تا ۳۵ سال معمول را در نظر بگیریم فرصت استفاده از پنجره ازدواج خیلی کمتر خواهد بود. وی افزود: در بحث نتایج اقتصادی سالخوردگی جمعیت، در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ محاسبه شده است. مثلاً ژاپن به ازای هر ۱۰۰ نفر که کار فعال انجام می دهند، ۷۸ نفر در سن سالخوردگی است. پیشبینی می شود این تعداد در سال ۲۰۵۰ به ۱۲۷ نفر برسند و برای ما در سال ۲۰۵۰، عدد ۶۶ نفر می شود که به شدت روی صندوق بازنشستگی فشار می آورد و دولت ها باید هزینه های یارانه ای پرداخت کنند. رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست های جمعیتی ستاد فرهنگ شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به طرح جوانی جمعیت و پشتیبانی از خانواده، اظهار داشت: ماده (۱) این طرح، بحث هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون است که در بند «الف» آمده است: در جهت تحقق تبصره «۱» بند«۱۵» راهبرد کلان چهارم نقشه مهندسی فرهنگی کشور، به منظور راهبری، برنامه ریزی، ارزیابی کلان و نظارت بر اجرای این قانون، ستاد ملی جمعیت به ریاست رئیس جمهور و مرکب از ارکانی است که در اجرا نقش دارند. وی ادامه داد: در تبصره «ب» بند«۴» آمده است: در اجرای راهبرد کلان سوم و چهارم نقشه مهندسی فرهنگی کشور نظارت، رصد و پایش وضعیت جمعیت و خانواده، دریافت گزارش عملکرد دستگاههای اجرایی و ارزیابی کمی و کیفی آن برپایه شاخصه های نقشه مهندسی فرهنگی اعمال می شود. به قول محمودی؛ این ستاد با عنایت به راهبرد ۳ و۴ نقشه مهندسی فرهنگی کشور، برمبنای مصوبه هیأت امنا در دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی است. اگر با آن جایگاهی که مدنظر است، به تصویب برسد، درباره ترکیب آن، دستگاه هایی که شأن نظارتی و رصدی دارند در ماده(۶) درج شده است. دکتر مهدی نوید ادهم مشاور وزیر آموزش و پرورش هم در این نشست خاطرنشان کرد: اگر مقرر است ماده واحده ستاد جمعیت با تمام اجزا و ابعادش اینجا بررسی شود، وقت بیشتری می خواهد؛ اما اگر کلیتش مورد تأیید است، پیشنهاد خوبی است. نسبت به ترکیب هم یک مساله وجود دارد و آن این که یک مقدار ابعاد فرهنگی کار را میتوان پررنگ تر کرد تا سبقه فرهنگی بیشتری بگیرد. دکتر رستمی مشاور فرهنگی قوه قضائیه هم در این نشست تصریح کرد: چون ترکیب فرهنگی است به جهت اینکه بحث جمعیت است باید وزارت خانه های اجتماعی و اقتصادی هم نقش داشته باشند چون بخش مهم اتفاقات در حوزه بهداشت و اقتصاد می افتد؛ البته فرهنگ مهم می باشد، ولی در این ترکیب به نظرم مغفول مانده است. در بخش دیگر این جلسه دکتر سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات درباره دیگر دستور این جلسه اظهار نمود: آئین نامه کارگروه رصد فرهنگی تنظیم و وظایف و ترکیب آن مشخص و چگونگی کار و جزئیات آن تدوین شده است. تاکید بر این بود تا از مراکزی که رصد فرهنگی در کشور می کنند هم برای حضور در کارگروه دعوت شوند مانند صدا و سیما، دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی، از وزارت کشور بخشی که رصد و سازمان اجتماعی را انجام می دهد، از جهاد دانشگاهی که در کار رصد، سالهای سال است که فعال بوده و دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی که کارهای رصدی برعهده آنهاست و چند مرکز از وزارت ارشاد است. وی ادامه داد: درمورد رصد هم سامانه ای نداریم. داده های رصدی در کشور متفرق و پراکنده هستند، سازمان ها و مراکز گوناگونی در کشور کار رصد انجام می دهند که نمونه هایش را ذکر کردیم از آنها هم دعوت کردیم تا حضور پیدا کنند چون اطلاعات شان در اختیار همدیگر قرار نمی گیرد و از سمت دیگر باید سامانه ای برای تجمیع داده ها فراهم گردد. البته یکی از کارهای ما همین است و در کنار آن سایتی را طراحی کردیم که به آن ملحق خواهد شد. نکته دیگر، تدوین گزارش هاست. کارگروه حدود ۲۰ محور تعیین کرد تا در یکسال به آنها برسیم، ۵ محور را انجام دادیم و ۱۵ کار دیگر درحال بررسی است. امیدوارم این گزارش ها یک تا دو ماه آینده به دست همه اعضا برسد. تقریباً مراحل آخر را طی می کنند. البته موضوعات دیگری هم دوستان دارند که باید در کارگروه مصوب نماییم. غلامی پور از پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات هم در این نشست افزود: یک بخش کار، تولید گزارش های رصد فرهنگی است و در اتاق فکری که تشکیل داده ایم تمام موضوعات و مسائل طرح می شود و در کارگروه اصلی می رود و برای نویسندگان و پژوهشگران بیرونی برون سپاری می نماییم و آنها تولید می کنند. اینجا چند کار انجام می دهیم اول گزارش های ساخته شده را بارگذاری می نماییم که این گزارش ها از طرح مبحث تا تولید، حاصل هم اندیشی بین دستگاهی است. ایسپا، مرکز تحقیقات صدا و سیما، مرکز رصد اجتماعی است و ما تلاش کردیم این مرکز، رصد حوزه فرهنگی بوده تا فرهنگ را پوشش دهد. تعداد دستگاههای که در این مورد دخیل هستند، می توانند به مرور افزایش پیدا کنند. گزارش هایی که در دستگاههای مخالف طی سالهای گذشته در حوزه فرهنگی و هنری ساخته شده است و دیده نشده اند. این گزارش ها خط به خط خوانده می شود و نتیجه اصلی آن به شکل گزارش جداگانه کوتاهی و مشتمل بر اینفوگرافی، نمودار و جدول در وب سایت مان عرضه می شود. وی ادامه داد: این وبسایت کارش این است که داده های بسیاری را که در مؤسسات مختلف در کشور تولید می شود اما پراکنده هستند را مدیریت می کند تا این که یک مدیر، یک استاد یا پژوهشگر وقتی می خواهد پژوهش انجام دهد، به سادگی به اینها دسترسی داشته باشد. علاوه بر داده ها، بخش گزارش ها در بخش فرهنگ هم هست. تلاش می نماییم، گزارش های مختلف را جمع آوری نماییم و آنهایی که خاصیت نمایش روند را دارا هستند مثلاً روند رشد جمعیت، خانواده که مصرف فرهنگی هم دارند را به نمایش بگذاریم. ارزش افزوده مرکز یا کارگروه رصد فرهنگی، از این جمله است. برای نخستین بار است که در کشور یک چنین اتفاقی می افتد و پیمایش ها و داده های پیمایشی و ثبتی یکجا جمع شده تا بتوان از آنها گزارش های توصیفی ترکیبی، روندی و تجمیعی گرفت. ایزدی رئیس مرکز طرح و برنامه و ارزیابی سیما هم در این نشست در سخنانی عنوان کرد: قاعدتاً رصد فرهنگی در کشور باید متوجه رصد واقعی فعالیتهای فرهنگی شود. وقتی اتفاقات در کشور رخ می دهد اینها باید تقسیم بندی شود. اصل مساله این است که ما یکبار این شاخص ها و سنجه ها را دسته بندی نماییم تا وقتی می خواهیم تصمیم بگیریم ببینیم در کجا باشد. حجت الاسلام حجر حسنی سعدی مدیر دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه هم بیان نمود: بنده طی دو سال قبل بررسی هایی داشته ام و آمارهای نهادهای مختلف را رصد و مطالعه کرده ام؛ در بعضی موضوعات خاص در مسائل فرهنگی با انباشت آمارها مواجه هستیم و آن چیزی که خلأ داریم، گزارش های تحلیلی، فراتحلیلی و حتی گزارش های راهبردی نسبت به آن آمارهاست. گاهی اوقات در جلسات می رویم آمارها را بیان می کنند و آن کسی که آمارها را درآورده، یکجانبه نگاه می کند، یک سری تحلیل برپایه گزارش می دهد که کارشناسی نیست. وی ادامه داد: عنایتی داشته باشید که اگر یک چنین مرکز رصدی کار انجام دهد، رویکرد بسیار خوبی است که باید تشکر کنم، اما باید نگاه تحلیلی و فراتحلیلی را روی آمارها داشته باشد و گزارش این تیپی برای نهادها تولید نماید. صرف بیان یک سری آمارها، یک مقداری کار را گرفتار مشکل می کند. حسنی اظهار داشت: نکته دیگر مهارت بهره مندی مسؤلان از آمارهاست. چگونه این مهارت خویش را نشان می دهد؟ چون در برنامه سالیانه راهبردی که مدیران دستگاه ها می نویسند، این آمارها دیده نمی گردد این عدم اتصال آمارها و خروجی های دستگاه ها نشان داده است که مهارت بهره مندی از آمارها را ندارند و باید فکری شود. دکتر رستمی هم در ادامه عنوان کرد: مرکز رصد باید مدل مرجع یا الگویی برای رصد باشد که در سایت عرضه شود و نقشه ای که در لایه های مختلف، موضوعات را رصد می کند و تکلیف توانمندی ها، سرمایه ها، عملکردها، نتایج؛ پیامدها در آن نقشه در یک پیوستگی روشن باشد که به نظرم اگر وجود دارد به اصطلاح در سایت، همزمان به مخاطب عرضه نمی گردد. وی ادامه داد: باید ساز و کاری برای اعتباربخشی توزیع شده نخبگانی در درون سایت وجود داشته باشد. نکته سوم هم این است که بیشتر گزارش ها گذشته نگر هستند و در حالت و رصدهای وضعیت فعلی از آن بشود استفاده کرد، روندها و پیشبینی هایی که برای آینده وجود دارد، باید هدایت شود تا دستگاه ها به سمت بررسی روندها و ترندهایی که در آینده وجود دارد، حرکت کنند. ناظمی اردکانی دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاههای فرهنگی اردکانی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که مرکز رصد کشور با رویکرد فرهنگی باید به کار خود ادامه دهد. این کار مهمی است که باید مجموعه فعالیت ها را با رویکرد فرهنگی رصد نماییم چون بحث پیوست فرهنگی هم برعهده شورایعالی قرار گرفته است و نسبت این مرکز رصد با مرکز آمار باید مشخص کرد چون مرکز آمار تلاش می کند داده های لازم را فراهم آورد. معظمی گودرزی مدیرکل اجرایی سازی اسناد فرهنگی دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی هم در این نشست طی سخنانی درباره دیگر دستور این جلسه تحت عنوان ماده واحده اصلاح آئین نامه شورای فرهنگی عمومی استان بیان داشت: معتقدیم باید آئین نامه اصلاحی را که به توافق رسیدیم ملاک عمل قرار دهیم. اینجا دو دسته مسائل مطرح گردیده است برخی اصلاحات حذف بخش هایی از آئین نامه قبلی است و برخی اصلاحات هم افزودن موارد جدید در آئین نامه است که باید دقیق بررسی شود تا ناهماهنگی میان آنها نباشد. مثلاً می گوید حکم رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان را رئیس شورای فرهنگ عمومی استان صادر می کند اما بحث صدور حکم عضویت اعضای شورای فرهنگ عمومی استان که مهم تر از شهرستان است توسط رئیس شورای فرهنگ عمومی باید صادر شود، در همان سند قبلی است و به آن سند، احاله شده است. در این نشست ماده واحده ای برای ایجاد ستاد عالی جمعیت به تصویب رسید. همینطور اصلاح آئین نامه شورای فرهنگی عمومی استان ها با اصلاحاتی مورد تصویب قرار گرفت.

1400/04/01
10:57:51
0.0 / 5
309
تگهای خبر: آموزش , احیا , دانشگاه , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
جاویدانی