برگزاری جشن میلاد امام رضا(ع) در مرو تركمنستان

برگزاری جشن میلاد امام رضا(ع) در مرو تركمنستان

مراسم جشن سالروز میلاد حضرت امام رضا(ع) به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد و با همکاری سرکنسولگری کشورمان در مرو ترکمنستان برگزار گردید.


به گزارش جاویدانی به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد و با همکاری سرکنسولگری کشورمان در مرو و با همراهی خوب دولت ترکمنستان، مراسم جشن سالروز میلاد حضرت امام رضا(ع) با حضور عاشقان ولایت و بعضی از مقامات این کشور در شهر مرو قدیم، محل اقامتگاه ۲ ساله امام هشتم شیعیان برگزار شد.
این مراسم با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و صلوات خاصه امام رضا(ع) شروع شد و با مدیحه سرایی، پخش کلیپ های حاوی تصاویری از حرم مطهر رضوی و سخنرانی مقامات و شخصیت های برجسته فرهنگی و پذیرایی از حاضران ادامه یافت.
در این مراسم ۲ تن از محققان و چهره های برجسته مؤسسه علمی و تحقیقاتی انستیتو زبان، ادبیات و نسخ خطی آکادمی ملی علوم ترکمنستان به نامهای «محمدگلدی مراد محمداُف» و «قربان گلدی نظراُف» در مورد شخصیت معنوی و فرهنگی حضرت رضا(ع) سخنرانی کردند.
غلام عباس ارباب خالص، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان طی سخنانی در این مراسم اظهار داشت: بر مبنای اسناد تاریخی، حضرت امام رضا(ع) پس از هجرت از مدینه و سفر به سمت خراسان بزرگ، به مدت ۲ سال در شهر مرو اقامت داشتند که حالا این محل بعنوان یک مکان زیارتی مورد توجه شیعیان و علاقه مندان آن حضرت در ترکمنستان قرار دارد.
وی ادامه داد: خوشبختانه از سال ۱۳۸۶ هر سال از جانب سفارت ایران در ترکمنستان و با همکاری دولت این کشور، همزمان با زاد روز امام هشتم(ع)، مراسم جشنی در محل اقامت آن بزرگوار در مرو، برگزار می گردد.
ارباب خالص ضمن اشاره به همکاریهای فرهنگی و مشترکات غنی بین دو کشور ایران و ترکمنستان افزود: با عنایت به سیاست ها و مناسبات خوب جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، امیدواریم این همکاری ها روز به روز گسترده تر، عمیق تر و مبسوط تر شود که جشنواره مذکور یکی از اقدامات سازنده در قالب همکاریهای فرهنگی دو کشور به حساب می آید.
وی با اشاره به اینکه همکاریهای فرهنگی زیرساخت و بسترساز بیشتر همکاری ها در روابط خارجی همچون همکاریهای اقتصادی و سیاسی خواهد بود، مطرح کرد: همکاریهای فرهنگی تسهیل کننده همکاریهای اقتصادی می باشد که مصداق آنرا در توسعه همکاریهای فرهنگی بین استان خراسان رضوی و ترکمنستان که منجر به تعاملات اقتصادی و علمی طرفین شده است، شاهد می باشیم.
ارباب خالص مراتب قدردانی خویش را از دولت ترکمنستان بابت اتخاذ تمهیدات برای برگزاری جشن میلاد امام هشتم شیعیان(ع) اعلام نمود و اضافه کرد: برقراری سفرهای زیارتی بین خراسان رضوی و مرو مورد تاکید است و امیدواریم در آینده نزدیک کاروان های زیارتی و گردشگری از خراسان رضوی به محل اقامتگاه مرو برقرار شود و این مکان مقدس مورد بازدید عاشقان حضرت قرار گیرد.
وی تصریح کرد: امید است بزودی شاهد سفرهای زیارتی اتباع ترکمنی به ایران برای زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) باشیم و از اتباع همسایه خوبمان میزبانی نماییم.




منبع:

0.0 / 5
866
1400/04/04
13:53:18
تگهای خبر: جشنواره , سفر , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
جاویدانی