در تازه ترین كتاب سمت مطرح شده است؛
ساختمان مدارس را چطور بسازیم که بیشترین کارآیی را داشته باشند؟
به گزارش جاویدانی کتاب معماری مدارس پایدار اثر لیزا گلفاند با همکااری اریک کوری فرید و حمیدرضا عظمتی و سمیه پورباقر توسط سازمان سمت منتشر گردید.
به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، کتاب «معماری مدارس پایدار» اثر لیزا گلفاند با همکااری اریک کوری فرید را حمیدرضا عظمتی و سمیه پورباقر ترجمه کرده اند. این کتاب توسط سازمان سمت در ۴۱۶ صفحه با شمارگان ۳۰۰ نسخه و قیمت ۴۷ هزار تومان انتشار یافته است.
لیزا گلفاند، همچون کارشناسان برجسته در طراحی و ساخت مدارس سبز و مدیر عامل شرکت معماران گلفاند در سانفرانسیسکو است. وی با بیشتر از سه دهه تجربه، در کمیته فنی همکاری کالیفرنیا برای مدارس با کارایی بالا (CHPS) خدمت کرده است. شرکت برنده خیلی از جوایز طراحی های پایدار بوده است و جزء پیشگامان روش های ابتکاری اجرایی در گستره معماری پایدار می باشد. همکار وی اریک کوری فرید، هم مدیر مؤسسه معمار ارگانیک است که در سانفرانسیسکو و پالم اسپرینگز کالیفرنیا فعال است. وی بعنوان یک متخصص پایداری در سطح ملی، شناخته شده است و تألیفاتی در این حوزه دارد که انتشارات وایلی آنها را منتشر نموده است.
در مقدمه مترجمان این اثر آمده است: «کتاب حاضر مجموعه کاملی از طراحی، ساخت و اداره یک مدرسه پایدار، بعنوان راهنمایی جامع و عملی، قابل استفاده می باشد، همینطور عرضه نمونه های واقعی مورد بررسی در آن، مبین و معرف مثال های عملی مدارس پایدار می باشد که ساخته شده و درحال نگهداری و بهره برداریند، ازاین رو بعنوان الگویی برای ساخت مدارس پایدار قابل استنادند. ارتقای کیفیت فضاهای آموزشی با تاکید بر اصول مدارس پایدار، نه تنها کاری دشوار و بعید نیست، بلکه شاهدان آن نوید دهنده موفقیت گام نهادن در این مسیرند.»
مترجمان در جایی دیگر از مقدمه آورده اند: «این کتاب به شکلی تنظیم شده است که همگی مراحل معماری مدارس پایدار را پوشش می دهد. در ابتدا به لزوم و فواید برگزاری مدارس پایدار پرداخته شده، سپس گام های مورد نیاز برای گرد هم آوردن اعضای انجمن مدرسه و گروه طراحان، مربیان و پیمانکاران برای شروع کار ساخت مدرسه معرفی می گردند، بعد از آن به بررسی اندیشههای اولیهای که مدارس را شکل می دهند، سامانه هایی که در اداره آنها نقش دارند و مصالحی که در ساختنشان به کار می روند، پرداخته می شود. در فصل های در ارتباط با مزایده و ساخت وساز، چگونگی تشکیل گروه سازنده مدرسه و همینطور شیوه مدیریت منابع انرژی هم در فرآیند ساخت و اثرات محیطی آنها مطرح می شود.»
نویسندگان در دیباچه هدف کتاب را چنین بیان کرده اند: «هدف این کتاب این است تا در نقشه کشی، طراحی، ساخت و اداره یک مدرسه پایدار به شما کمک نماید، این کار شدنی است. چنین کاری در مکان هایی بعید انجام شده است و باید در خیلی از دیگر مکان ها هم صورت گیرد.
هدف دیگر کتاب، این است که به شما نشان دهد چگونه چنین کاری شدنی است. با عنایت به باری که شیوه زندگی امروز بشر برای منابع موجود در سیاره زمین و همینطور دیگر مخلوقات ساکن در آن بوجود آورده است، ما باید در خیلی از فعالیتهای کنونی مان، تجدیدنظر نماییم و فرزندانمان را هم طوری تربیت نماییم که درباره این فعالیت ها بیشتر فکر کنند. خود مدارس، فعالیتهای مهمی را دربر می گیرند. اگر مدارس کاری هم انجام ندهند، کاهش مصرف انرژی و اثرات زیست محیطی آنها گامی مثبت بشمار می رود. افزون بر این، مدرسه جایی است که فرزندانمان در آن برای نخستین بار با جامعه شان روبه رو می شوند و به همان اندازه که در آن به حرف هایمان گوش می دهند، اعمالمان را هم زیر نظر می گیرند. هر آنچه ما در طراحی مدارس به نمایش می گذاریم، در آینده به شکلی تصاعدی در جامعه توسعه.»
در جایی دیگر معیار موفقیت مدارس پایدار را به این صورت بیان کرده اند: «معیار موفقیت یک مدرسه پایدار از نظر ما کیفیت محیط آموزشی است. محیط یک مدرسه پایدار باید نور کافی داشته باشد؛ هوای تازه در آن جریان داشته باشد و همینطور باید شاد و راحت باشد. همان گونه که طبیعت برای ما جای کافی دارد، پردیس یک مدرسه پایدار هم باید جای کافی برای طبیعت داشته باشد. یک مدرسه پایدار در زندگی خانواده های کودکان مرکزیت دارد و مکانی ممتاز و آرام برای رشد و پیشرفت کودکان است. ما به تیم های طراحی که چنین محیطی را با موفقیت در مدارس عمومی، ساختمان های قدیمی، شهرها و بر روی کوه های مرتفع بوجود آورده اند، ادای احترام می نماییم و نمونه کارهای آنان را در این کتاب عرضه می کنیم؛ با این امید که روزی فرا برسد که تمامی مدارسی که ساخته می شوند مدارس پایدار باشند.»
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب