مدرس حوزه و دانشگاه:
پیامبر(ص) عظیم ترین تجلی خداوند
لرستان مدرس حوزه و دانشگاه نبی مکرم اسلام را عظیم ترین تجلی خداوند دانست و با تاکید بر این که مسلمانان باید قدر مسلمانی خودرا بدانند، اظهار داشت: مقام های توحیدی پیامبر(ص) در دعای دوم صحیفه سجادیه بیان شده است.
حجت الاسلام اصغر عالی پور در گفت و گو با ایسنا در تشریح دعای دوم صحیفه سجادیه، اظهار نمود: دعای دوم، لطافت و ظرافت بسیاری دارد و از جایگاه بلندی برخوردارست و کسی این نوع دعاها را درک می کند که از بصیرت بالایی برخوردار بوده و با اصل او سنخیت داشته باشد.
وی با اشاره به این که دعا و شکرگزاری برای وجود مبارک پیامبر(ص) ویژه مؤمنان خاص است، اضافه کرد: امام سجاد(ع) در دعای دوم صحیفه سجادیه ضمن پرده برداری از مقام های توحیدی پیامبر(ص) به زحمت های طاقت فرسایی که آن حضرت در راه آیین فطری اسلام متحمل شده اشاره دارد و در آخر به درجات اُخروی آن بزرگوار اشاره نموده است.
عالی پور افزود: امام سجاد(ع) در ابتدای دعای دوم صحیفه سجادیه با این مضمون «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی مَنَّ عَلیْنَا بِمُحَمَّدٍ نَبِیِّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ دُونَ الْأُمَمِ الْمَاضِیَةِ وَ الْقُرُونِ السَّالِفَةِ، بِقُدْرَتِهِ الَّتِی لَا تَعْجِزُ عَنْ شَیْ ءٍ وَ إِنْ عَظُمَ، وَ لَا یَفُوتُهَا شَیْ ءٌ وَ إِنْ لَطُفَ. فَخَتَمَ بِنَا عَلَی جَمِیعِ مَنْ ذَرَأَ، وَ جَعَلَنَا شُهَدَاءَ عَلَی مَنْ جَحَدَ، وَ کَثَّرَنَا بِمَنِّهِ عَلَی مَنْ قَلَّ» می فرماید: «ستایش برای خداست که بر ما منّت نهاد و پیامبر خود، محمد(ص) را به سمت ما فرستاد نه به سمت امت های پیشین و مردمانِ گذشته، با قدرتی که در هیچ کاری، هرچند بزرگ، در نماند و هیچ چیز را، هر چند کوچک، فرو نگذارد. پس ما را واپسین آفریدگان خود قرار داد و بر خدا ناباوران گواه گردانید و به احسان خویش بر آنان که اندک شمار بودند، فزونی بخشید».
مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به این که امت های مختلف پیامبران بزرگی داشتند و ما باید خدا را بسیار شکر نماییم که کامل ترین پیامبر و مخلوق اول و تجلی اعظم، پیامبر ماست، اشاره کرد: همه پیامبرانی که پیش از ایشان آمدند، مقدمه آمدن اوست تا وقتی که بخش انسانی شخص فعال نباشد، نمی تواند نعمت های انسانی را ببیند و تشکر کند.
وی با اشاره به این که فراز دوم این است که چرا من شکرگزار داشتن نعمت رسول خدا(ص) بعنوان عظیم ترین نعمت هستم؟ افزود: بسیاری اوقات انسان دستش را بالا می برد و از خدا تشکر می کند ولی وقتی می پرسیم برای چه خدا را شکر می کنی؟ می گوید: به ما سلامتی و نعمت داده است اما کمتر آدمی به خاطر وجود رسول اکرم(ص) خدا را شکر می کند. درک این مساله آدم های فهمیده می خواهد که نعمت را درست نگاه کند، این شرافت بزرگی است که انسان بزرگ ترین تشکر و حمد خودرا به نعمت عظمای خود اختصاص دهد.
این مدرس حوزه و دانشگاه اشاره کرد: امام سجاد(ع) از فراز دوم به بعد اوصافی از رسول اکرم(ص) می گوید که این اوصاف بسیار دلبری می کند و انسان را هم به وجد می آورد و هم به گریه می اندازد که چه قدر این نعمت دوست داشتنی، عزیز و لطیف است و چه قدر با وجود لطافت بی نهایت، به خاطر ما زجر و زحمت کشیده و اذیت شده است.
وی با اعلان اینکه پیامبر(ص) در سخنی فرموده است که «ما أُوذِیَ نَبِیُّ مِثْلَ ما أُوذیتُ؛ آن گونه که من اذیت شدم هیچ پیغمبری اذیت نشد» و پیامبر این سخن را در حالی می فرماید که برخی از انبیا جنایت های بسیاری را متحمل شدند، بیان کرد: این همه شکنجه به خاطر ما بود، برای همین است که انسان فهمیده، نعمت های الهی را درست نگاه کرده و برای بهترین نعمت های خدا سپاسگزاری می کند.
این مدرس حوزه و دانشگاه با اعلان اینکه انسانی رشد یافته و مؤمن حقیقی است که وقتی نام پیامبر(ص) می آید و به این نعمت توجه می کند، خودرا ممنون خدا می داند که چنین نعمتی به او داده است، افزود: در این دنیا فقط انسان های معدودی قدر نعمت رسول خدا(ص) را می شناسند، اما وقتی حجاب ها در قیامت برای همه کنار می رود و همه می فهمند که رسول اکرم(ص) چه نعمت عظیمی برای انسان ها بوده است، حسرت ها شروع می شود و می گویند کاش پیش از این که از دنیا می رفتیم قدر او را می شناختیم.
عالی پور اظهار نمود: انسان باید به میزان بزرگی پیامبر(ص) ممنون خدا شود و به همین میزان نیز از خدا خوشش بیاید، محبت خدا در دلش بیاید که عجب خدای دوست داشتنی، مهربان و خوبی داریم که عظیم ترین مخلوق خود و عظیم ترین تجلی خودش را نصیب ما کرد و در روز حسرت است که همه می گویند: «یا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبیلاً؛ ای کاش راهی با پیامبر(ص) در زندگی انتخاب نموده بودم».(فرقان /۲۷)
مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به این که درمورد خاتمیت پیامبر(ص) امام سجاد(ع) در فراز مذکور به دو مسئله بسیار مهم توجه دارند، عنوان کرد: اول این که اسلام، دین خاتم است، یعنی آخرین دینی است که از جانب خداوند بر خلق نازل شده و دوم اینکه هیچ یک از ادیان گذشته خاتم ادیان نبوده اند. بدین سبب هرکس پس از پیامبر اکرم(ص) ادعای نبوت و نزول جبرئیل بر خویشتن کند، دروغگو است، در همین زمان معاصر و زمان حاضر کسانی را داریم که در گوشه و کنار جهان ادعا می کنند که پیامبر هستند و از جانب خداوند مبعوث شده اند، بعضی نیز ادعا می کنند که خودشان همان پیامبر اسلام هستند، بعضی ها گفتند: ما پیامبر اسلام نیستیم، پیامبر جدیدی هستیم و خداوند ما را به پیامبری مبعوث کرده است، به غیر از قرآن که سند است، این سخن حضرت سجاد(ع) نیز یک سند است که پس از رسول خدا(ص) پیامبری نمی آید و ادعای او مردود است.
عالی پور اشاره کرد: مسئله دوم این است که هیچ یک از ادیان گذشته خاتم ادیان نبودند، بدین جهت یهود و نصاری که هریک خودرا صاحب آخرین دین الهی دانسته اند، ادعای نادرستی کرده اند، پس حقایق الهی اسلامی ما که قرآن کریم در بردارنده آنست، ناسخ آن ادیان بوده و ادعای یهود و نصرا در خصوص خاتمیت دین شان، کلامی غلط و برخلاف واقع است. تمام دین از آدم تا خاتم یک حقیقت به نام اسلام است، قرآن از زمانی که آمد، ادیان گذشته را تأیید کرد، یعنی از آدم تا عیسی(ع) را قبول دارد و می گوید: مسلمان ها به همه انبیا ایمان دارند و همه را قبول دارند که پیامبران خدا بودند و دینشان دین اسلام و حق بوده است. اما بعضی ها دین را یهودی و بعضی ها مسیحی کردند و کسان دیگر تحریف ها را ایجاد کردند، اما همه دین اسلام است، در طول زمان از آدم تا خاتم یک اسلام است، یک حقیقت است.
وی اشاره کرد: خداوند متعال دین پیامبر را دین وسط قرار داده و در آیه ۱۴۳ سوره مبارکه بقره، می فرماید: «وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شُهَدَاء عَلَی النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا؛ شما را که امت وسط قرار دادیم شاهد و الگو و نمونه برای امت های دیگر آوردیم»، یعنی به شما یک دین معتدل دادیم که تعادل دارد و در آن افراط و تفریط نیست. نکته دیگری که امام سجاد(ع) به آن اشاره کرده این است که اعمال همه انسان ها تا روز قیامت تحت نظارت کامل امامان(ع) است، یعنی خداوند یک امام معصوم، یک انسان کامل یا پیامبر را شاهد بر انسان ها قرار داده، همان گونه که در آیه ۱۴۳ سوره بقره می فرماید: «.... یَکونَ الرَّسولُ عَلَیکُم شَهیدًا؛ رسول خدا بر همه شما شهید و شاهد است». اما امام زمان(عج) همیشه و هر لحظه شاهد و ناظر بر اعمال ماست که این مطلب دلیل قرآنی دارد، در آیه ۱۲ سوره یاسین داریم که «وَ کُلَّ شَیْ ءٍ أَحْصَیْناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ؛ تمام اشیا عالم بصورت ریاضی و حساب شده در وجود مقدس امام معصوم حضور دارند».
عالی پور افزود: خداوند متعال روح ما را از روح رسول الله(ص) قرار داده، نور ایشان را در همه ما دمیده، پس من در درون خود گوهری دارم که از نور پیامبر است، امام سجاد(ع) فرمودند: «اولنا محمد، آخرنا محمد، اوسطنا محمد، کلنا محمد؛ ما باید بفهمیم که همه ما محمد هستیم، اما متأسفانه قدر خودرا نمی دانیم».
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب