سرنوشت تاریخ در روز وفات پیغمبر(ص)؛

روز شروع امامت امام علی(ع)

روز شروع امامت امام علی(ع)

جاویدانی: 28 صفر سالروز شروع امامت حضرت امیرالمومنین (ع) است. شیعه ضمن این که در این روز به سبب وفات پیامبر (ص) محزون است، باید بیعت خود با امیرالمومنین را تجدید کند و به تامل در سخنان ایشان بپردازد.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: همه منابع تاریخ اسلام (چه منابع مورد قبول شیعیان و چه منابع مورد قبول اهل سنت) متفق القولند که پیغمبر مکرم اسلام (ص) در بازگشت از آخرین سفر حج شان به تاریخ هجدهم ذی الحجه سال دهم هجری در محلی به نام غدیرخم توقف کردند تا دستوری الهی را اجرا کنند.
روایت است که در این روز آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده به این شرح نازل شد: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ» (ای پیامبر آنچه از جانب پروردگارت به سمت تو نازل شده ابلاغ کن و اگر نکنی پیامش را نرسانده‏ ای (و رسالت را به انتها نرسانده ای) و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه می دارد آری خدا گروه کافران را هدایت نمی کند.)
پیامبر مکرم اسلام (ص) بعد از اقامه نماز آیه را ابلاغ فرموده و ضمن گواه گرفتن از مردم بر ولایت خود بر ایشان، ادامه دادند که: «هرکسی را که من ولی و صاحب اختیارش هستم، بعد از من علی بن ابی طالب (ع) ولی و صاحب اختیار اوست و مکان و منزلت او باید مثل مکان و منزلت من نزد شما باشد. آنگاه فرمودند که بارالها هرکسی را که علی (ع) را دوست می دارد دوست دارش باش و هرکسی را که دشمن اوست، دشمن بدار. حضرت (ص) سپس فرمودند که حاضران به غایبان این امر مهم را برسانند.
پس جملگی حاضران و همه صحابه پیامبر (ص) به امیرمومنان علی (ع) تبریک گفتند و با او به عنوان جانشین پیغمبر (ص) با زبان و دست بیعت کردند. زنان نیز بوسیله ظرف آبی که دست حضرت (ع) و دست خودشان در آن قرار می گرفت، به بیعت با امیرالمومنین (ع) پرداختند.
حضور تعدادی از زنان پیامبر (ص) در رخداد غدیر خم
ابوعبدالله محمد بن سعد بن منیع که از عالمان متعصب اهل سنت قرن سوم هجری است در کتاب مشهور خود یعنی «الطبقات الکبری» که به نام خودش یعنی «طبقات ابن سعد» هم شهرت دارد، اشاره کرده که در حجةالوداع بجز عمده صحابیون پیغمبر (ص)، حضرت صدیقه طاهره (س) و تعدادی از همسران پیامبر (ص) همچون بانو عایشه، بانو حفصه و بانو ام السلمه نیز حضور داشتند.
ابن سعد در «طبقات الکبری» اشاره نموده است که پیامبر (ص) در ساعات (یا روزهایی) قبل از وفاتشان دوات و قلمی طلبیدند تا وصیت نامه ای را بنویسند که مانع گمراهی مسلمانان بعد از وفاتشان شود
بنابراین همسران پیامبر (ص) نیز رخداد غدیرخم را از نزدیک دیده و خطبه ایشان (ص) در تعیین جانشین خودشان را که از جانب خداوند ابلاغ گردیده بود، شنیده اند. تعدادی از منابع شیعی همچون «بحارالانوار» روایت کرده اند که بانو عایشه نیز در غدیرخم و هنگام بیعت زنان با علی بن ابیطالب (ع) به عنوان جانشین پیغمبر (ص) بیعت کرد.
راویان رخداد غدیر
واقعه غدیر و معرفی امام علی (ع) به خلافت و جانشینی رسول خدا در آن روز، از چنان عظمتی برخوردارست که آن رویداد تاریخی را ۱۱۰ نفر از صحابی پیامبر (ص) نقل کرده اند. خلفای راشدین سه تن از این روایان هستند.
طلحه، زبیر، عبدالله بن جعفر، عباس بن عبدالمطلب، عبداللّه بن عبّاس، ابوایوب انصاری، ابوذر غفاری، سلمان فارسی، ابوقتاده، ابوهریره، زید بن ارقم، عدی بن حاتم، سهل بن حنیف و حسان بن ثابت از دیگر صحابی پیامبر هستند که حدیث غدیر را روایت کرده اند. از میان بانوان راوی حدیث نیز می توان به: حضرت صدیقه طاهره (س)، ام سلمه، عایشه، ام هانی، فاطمه بنت حمزه و...
پس از صحابه نیز ۸۴ نفر از تابعین، همچون ابو راشد، ابو سلمه، ابو سلیمان و… نیز این حدیث را روایت کرده و بعد از آن نیز عمده علمای شیعه و سنی این حدیث را در قرون گوناگون با اسناد صحیح روایت کرده اند و تعدد علمای اهل سنت در روایت این حدیث نیز نکته قابل ذکری است.
روزهای پایانی عمر پیغمبر مکرم اسلام (ص)
با وجود آنکه پیغمبر مکرم اسلام (ص) برای دوران بعد از خود بر ضرورت زمامداری جامعه اسلامی توسط حضرت امیرالمومنین (ع) تاکید کرد، اما از همان روزهای پایانی عمر شریف ایشان (ص) زمزمه هایی در خصوص مخالفت بلند شد. ابن سعد در «طبقات الکبری» اشاره نموده است که پیامبر (ص) در ساعات (یا روزهایی) قبل از وفاتشان دوات و قلمی طلبیدند تا وصیت نامه ای را بنویسند که مانع گمراهی مسلمانان بعد از وفاتشان شود. چنین نقلی در مجلد اول «صحیح بخاری» و دیگر منابع حدیثی اهل سنت هم آمده است. اما یکی از اصحاب مانع اینکار شد.
پیغمبر مکرم اسلام پیش تر نیز از سرنوشت جامعه بعد از خودشان آگاهی داده بودند. تاریخ اسلام ثابت می کند که چنددسته گی در امت واحده پیامبر (ص) مهم ترین معضل و مشکلی بود که بعد از وفات آن وجود شریف رخ داد. بدین سبب می توان تشخیص داد که قلم و دوات طلبیدن برای نگارش وصیتی بود که مانع از چنددستگی در امت واحده می شد.
به شهادت خیلی از منابع مورد وثوق اهل سنت و شیعه همچون «تاریخ یعقوبی»، «تاریخ دمشق»، «المغازی» و… پیامبر مکرم اسلام در بیست و ششمین روز از ماه صفر سال یازدهم هجری سپاهی را به امیری اسامه بن زید تشکیل دادند و به عموم صحابه (بجز امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب و تنی چند دیگر) امر فرمودند که که ذیل این سپاه همراه شوند و برای جنگ با رومیان از مدینه بروند و در ادامه نیز خاطیان از این فرمان را لعن فرمودند.
۲۸ صفر سالروز شروع امامت حضرت امیرالمومنین (ع) است. شیعه در این روز ضمن آنکه به علت وفات پیامبر (ص) محزون است، باید بیعت خود با امیرالمومنین (ع) را نیز تجدید کند و به تأمل در هندسه فکری و سیره ایشان بپردازد
با تمام این اوصاف اما زمانی که پیغمبر مکرم اسلام (ص) به روز ۲۸ صفر سال یازدهم هجری از دنیای فانی رحلت فرمود، تعدادی از صحابه بجای آنکه علی بن ابی طالب (ع) را در امر غسل و تدفین پیغمبر (ص) یاری کنند، تصمیم گرفتند تا خلاف بیعتی که در روز غدیرخم کرده بودند، جانشینی برای رسول خدا تعیین کنند. در قرون بعد تعدادی از علما تصمیم گرفتند تا به علت این باور که همه صحابه پیغمبر (ص) عاری از خطا هستند، دلیلی بر این بیعت شکنی بتراشند و کلمه «مولی» را به مدلول محبوب و… تأویل کردند و این حدیث را ناظر به ضرورت دوست داشتن امیرالمومنین (ع) دانستند.
این در صورتی است که این علما بطور طبیعی و عقلانی باید به این نکته می رسیدند که دوست داشتن پسرعموی پیامبر، یعنی همان شخصیتی که در خانه پیغمبر (ص) بزرگ شد و قبل از همه صحابه دعوت پیامبر به اسلام را پذیرفت و شخص پیغمبر (ص) با او عقد اخوت بست و بعدها نیز او را به دامادی خود پذیرفت و همین شخصیت همیشه همراه پیامبر بود و در عمده جنگ های سخت صدراسلام دلیرترین سلحشور سپاه پیغمبر (ص) بود و… یک امر اخلاقی لازم است و آنها اگر ایمان واقعی به پیغمبرشان دارند باید بدون هیچ دستوری چنین شخصیتی را دوست داشته باشند. بماند این که حوادث بعد از وفات پیغمبر (ص) نشان داد که حتی مولی به مدلول دوست داشتن و محبوب بودن نیز توسط بسیاری رعایت نشد.
۲۸ صفر سالروز امامت امیرالمومنین
۲۸ ماه صفر سالروز وفات حضرت رسول اکرم محمد مصطفی (ص) است. پیغمبر مکرم اسلام (ص) بعد از آنکه تاریخ بشریت را از مرحله اساطیری به مرحله عقلانیت وارد کرد، به دیدار معبود شتافت. بر همگان مسلم است که ایشان به امر پروردگار زعامت جامعه بعد از خودرا به پسرعمویش حضرت علی بن ابیطالب (ع) سپرد. بدین سبب ۲۸ صفر سالروز شروع امامت حضرت امیرالمومنین (ع) است. شیعه در این روز ضمن آنکه به علت وفات پیامبر (ص) محزون است، باید بیعت خود با امیرالمومنین (ع) را نیز تجدید کند و به تأمل در هندسه فکری و سیره ایشان بپردازد. علامه مجلسی در بحارالانوار احادیثی را گردآوری کرده که بر استحباب زیارت بارگاه حضرت امیر (ع) در این روز تاکید دارند. می توان کلمات حضرت (ع) در نهج البلاغه را، این روز مطالعه کرد و در فهم آن کوشید. باشد که با این کار راه و روش حضرت (ع) بر همه شیعیان بیش از پیش روشن شود.


منبع:

1401/07/03
23:19:36
0.0 / 5
213
تگهای خبر: سفر , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
جاویدانی