اسماعیلی مطرح كرد؛

فضای رسانه ای کشور وارد یک جنگ شناختی شده است

فضای رسانه ای کشور وارد یک جنگ شناختی شده است

به گزارش جاویدانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: فضای رسانه ای کشور وارد یک تقابل قوی و جنگ شناختی شده که با عنایت به فراگیری گسترده شبکه های اجتماعی و مجازی، سواد رسانه ای به یک لزوم تبدیل گشته است.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، محمدمهدی اسماعیلی در سومین نشست ملی هم اندیشی فعالان سواد رسانه ای کشور که روز گذشته یکشنبه ۲۹ آبان برگزار شد، در پیامی تصویری اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی ما در مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، توسعه سواد رسانه ای است.
وی اضافه کرد: در گذشته سواد رسانه ای یک مزیت نسبی و مبحث محدود به یک عده افراد بود. امروز با عنایت به فراگیری گسترده شبکه های اجتماعی و مجازی سواد رسانه ای به یک لزوم تبدیل گشته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در فضای رسانه ای یک نزاع و تقابل قوی و جنگ شناختی رخ داده است، اظهار داشت: در این جنگ طرفین تلاش می کنند حوزه دفاعی و آگاهی، طرف مقابل را مبتلا به اختلال کنند. امروز در جامعه بعضاً با تروریسم رسانه ای مواجه هستیم. با عنایت به تنوع گسترده شبکه های اجتماعی نیازمند ارتقای سواد رسانه ای و مصون بخشی مخاطب هستیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: برگزاری این ۲ رویداد برای اینست که مسیر را با قدرت ادامه دهیم. دوستان برگزارکننده تلاشهای خوبی کردند و من از حضور همه عزیزان تشکر می کنم. امیدوارم با کارهای قوی و متقنی که انجام شده بتوانیم خروجی های خوبی را برای مخاطبان فراهم نماییم.
سواد رسانه ای در ادبیات دینی ما بسیار مورد توجه است
در ادامه حامد حاجی ملامیرزایی رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی هم در «سومین نشست ملی هم اندیشی فعالان سواد رسانه ای کشور» اظهار داشت: شاید پیش از این مبحث سواد رسانه ای امری مستحبی بود، اما پس از ایام کرونا همزمان با این که حضور در فضای مجازی رشد یافت، هم بهره گیری از مزیت های فضای مجازی و هم تهدیدات و مخاطرات، دامنگیر کسانی است که از فضای مجازی استفاده می نمایند.
وی اضافه کرد: سواد رسانه ای می تواند در این حوزه هم دانش و هم مهارت و هم ابزارهای آنرا معرفی نماید تا مخاطرات فضای مجازی را به حداقل برساند.
رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی ضمن اشاره به این که سواد رسانه ای چه در بعد تولید و چه در بعد مصرف، می تواند محل اهمیت و اعتنای بیشتر باشد تصریح کرد: اگر در مجموعه خبری، روابط عمومی و اصحاب نشر و تولید محتوا، دانش و مهارت سواد رسانه ای نداشته باشند، نمی توانند اخبار و محتوایی تولید کنند که بتواند اثربخش باشد و ذهنیت شناختی بر آنها ایجاد نماید. در حوزه مصرف هم آحاد مصرف کنندگان در ارتباط با اخبار و محتوای فضای مجازی که منتشر می شود، از نظر بهره برداری نیازمند همین دانش و مهارت برای بهره گیری بیشتر هستند.
حاجی ملامیرزایی افزود: حوزه سواد رسانه ای فقط یک دانش نوین نیست، بلکه یک الگو و مفهوم نظری مهمی است که در ادبیات دینی هم بسیار مورد توجه قرار گرفته است. وقتی آیات قرآن را مرور می نماییم خداوند در سوره حجرات آیه ۶ می فرماید؛ «ای مؤمنان، هر گاه فاسقی خبری برای شما آورد تحقیق کنید، مبادا از روی نادانی به قومی رنجی رسانید و سخت از کار خود پشیمان گردید.» این آیه یکی از آیاتی است که ارتباط مستقیم با حوزه سواد رسانه ای دارد.
وی اضافه کرد: در ادبیات فقه و اصول باب وسیعی وجود دارد که اخبار و روایت و احادیثی که به دست می رسد، با چه اعتبار و شاخص هایی می تواند ملاک حجیت باشد. در همین آیه هم لزوم تحقیق و بررسی، نسبت به هر گونه اخبار و محتوا می تواند مورد توجه قرار گیرد.
رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی همینطور به خطبه ۱۵۳ حضرت علی ضد السلام اشاره و بیان نمود: اگر محتوای شنیداری و دیداری را در گونه بندی اقسام سواد رسانه ای، ملاک عمل قرار دهیم و در نظر بگیریم، برپایه فرمایشات امام علی (ع)، انسان آگاه و بصیر کسی است که اگر محتوا شنیداری است، هر گفتاری را موقع شنیدن با تدبر و تفکر بپردازد و اگر هم نگاه می کند با بصیرت باشد و عبرت ها و بخش مدیریت دانش حاصل از تجربه ها را مورد توجه قرار دهد.
حاجی ملامیرزایی خاطرنشان کرد: حضرت علی (ع) سه مرحله را در ارتباط با موضوعات سواد رسانه ای بیان می کند؛ بخش اول شنیداری است، بخش دوم محتوای دیداری و مقایسه آن با عبرت ها و سوم صحت سنجی است که فرد را به گزاره های صحیح و تصمیمات دقیق هدایت می کند.
وی اظهار داشت: غرض از این نشست حضور حداکثری گونه بندی فعالیتهای مختلفی است که در عرصه مهم سواد رسانه ای شکل می گیرد تا مشارکت ذینفعان و فعالان این حوزه را داشته باشیم و فاصله حاکمیت و شأن حکمرانی را هدایت و رهبری نماییم و بتوانیم در عرصه جنگ نرم توفیقاتی را شاهد باشیم.
بنا بر این گزارش، «سومین نشست ملی هم اندیشی فعالان سواد رسانه ای کشور» که در باغ زیبای تهران درحال برگزاری است به هم اندیشی، تبادل نظر، عرضه تجربیات و ایده های نوآورانه و خلاقانه و بررسی چالش ها و عرضه راهکارهای حوزه سواد رسانه ای اختصاص دارد.
قرار است چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای دیماه سال جاری با مبحث اخبار جعلی، توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار می گردد.


منبع:

1401/08/30
12:57:24
0.0 / 5
352
تگهای خبر: فرهنگ , فرهنگ و ارشاد اسلامی , قرآن , مجازی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
جاویدانی