استادیار فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

گفت وگوهای بین الادیانی تلاشی برای فهم کلام خداوند است

گفت وگوهای بین الادیانی تلاشی برای فهم کلام خداوند است

به گزارش جاویدانی، اصفهانی در دهمین دور گفت وگوی دینی ایران و شورای جهانی کلیساها تاکید کرد: گفت وگوهای بین الادیانی تلاشی برای فهم کلام خداوند است.


به گزارش جاویدانی به نقل از ایسنا، مهدی اصفهانی، استادیار فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و رئیس بنیاد مطالعات اسلامی (برلین) در دهمین دور گفت وگوی دینی ایران و شورای جهانی کلیساها با عرضه مقاله خود با مبحث «بیش از 25 سال گفت وگوی بین الادیانی، نگاهی به حال» اظهار داشت: این عنوان اشاره روشنی است به این که گفت وگوهایی که امروز در آن شرکت می کنم، بیشتر از ربع قرن ادامه دارد.
وی ادامه داد: سه چیز را نباید از نظر دور داشت، نخست خداوند که با جمال و جلال خود و با حضور و جاذبه بی انتها خود دل بستگان به خویش را در این دل بستگی نگاه داشته است. دوم، آنان که دل به او بسته اند، حضور او را می یابند و مشتاقند زندگانی سزاوار حضور او را به سر برند و سوم پاس داشتن حریم دیگران که دل در کار خداوند دارند و به شیوه خود، به راه و رسم خود، در فرهنگ و بوم خود پاسدراران حریم محبت خداوند هستند.
اصفهانی اظهار نمود: ما تنها با جهان خود می توانیم بی واسطه ترین دریافت ها را به گفتگو بیاوریم و در کوشش برای درک حال مساهمت نماییم.
وی افزود: حضرت علی ضد السلام می فرمایند: «خداوند در کلام خود متجلی است.» بحث های دامنه دار در رابطه با خلقت در بین مسلمانان که از دهه های اول پیدایش اسلام پدید آمد و به تدریج تمام مسائل رایج الهیات را پوشش داد «کلام» نام گرفت، چونکه در قرآن خلقت تکلم خداوند است.
استادیار فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تاکید کرد: «کلمات الله» عنوانی است برای نامیدن تمام مخلوقات از آن حیث که خدا با آشکار کردن آنها می خواسته چیزی بگوید. در قرآن کریم مکررا از کلمات الله سخن به میان آمده است. اگر تمام دریاها مرکب شوند و تمام درختان قلم، این همه به پایان خواهند رسید پیش از این که کلمات الله به پایان برسند.
وی در عین حال، خاطرنشان کرد: اینکه خداوند در کلام خویش متجلی است بدان معناست که هرکجا خدا متجلی است ما با کلام الهی مواجه ایم. یعنی خدا می خواهد چیزی بگوید. آشکارگی که طلب دیده شدن و گفتاری که طلب فهم شدن دارد.
اصفهانی بیان نمود: گفت وگوهای بین الادیانی تلاشی برای فهم کلام خداوند است. فهم این که از آشکارگی او چه میتوان فهمید. چنانکه گذشت اما، آنچه این گفت وگوها را از یک امر لوکس به یک لزوم بدل می کند وصف خاص انسان است که تنها درحال گشودگی خویش بر اشیاء در حالیکه در جهان خود قرار دارد، نوعی ارتباط بلاواسطه با آنها برقرار می کند.
این پژوهشگر به نقش گفتگو اشاره نمود و اظهار داشت: در هر گفت وگوی اصیل دینی، هر طرف گفتگو لااقل سه چیز را به همراه می آورد. نخست پیوند عمیق خویش با خداوند و شوق به معرفت او را، دوم جهان خود را و سوم صداقت احتیاج به دیگری برای درک خویشتن.
استادیار فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اشاره کرد: قرائت کتاب الهی تلکم با خداوند است و در هر زمان و هر مکان آن کسی که کتاب را می خواند در تجلی الهی نظر می کند و به وجه حق می نگرد و امکان دارد مخاطب خطاب الهی قرار گرفته از قرائت کتاب، خدا را که معنای کتاب است ملاقات کند.
وی افزود: در قرآن کریم وقتی سخن از گفتگو (دیالوگ) میان مسلمانان و پیروان مسیح یا موسی می شود پیامبر(ص) باید ایشان را اهل کتاب بخواند و به کلمه سواء (کلمه ای که میان ما و شما یکسان است) دعوت کند.
اصفهانی همچنین، مطرح کرد: اهل کتاب کسانی هستند که پیوندی عمیق، نوعی اهلیت باطنی، نوعی طلب مستدام نسبت به خداوند که در کتاب آشکار است در جان خود دارند. اگر در زمان حال گفت وگویی سزاوار باشد هنوز همین گفت وگوست که چطور می توان و می باید در بندگی خداوند از بندگی غیر او آزاد بود.
دهمین دور گفت وگوی مرکز گفت وگوی ادیان و فرهنگ ها و شورای جهانی کلیساها با مبحث «بررسی بیشتر از بیست و پنج سال گفت وگو؛ نگاهی به گذشته، حال و چشم انداز آینده» (14 آذرماه) با حضور هیأت عالی رتبه ای از جمهوری اسلامی ایران در سوئیس شروع شد. ریاست این هیأت ایرانی را حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی­ پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری و هماهنگی گفت وگوی ادیان به عهده دارد. در این جلسه، نمایندگان مسیحی از کشورهای رومانی، اندونزی، آمریکا، نروژ، سوئیس و آفریقای جنوبی هم شرکت دارند.




منبع:

1401/09/18
13:11:54
0.0 / 5
373
تگهای خبر: شركت , فرهنگ , قرآن , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
جاویدانی