رمضانی مطرح كرد؛

مسؤولیت هدایت مردم به کتابخوانی با رسانه هاست

مسؤولیت هدایت مردم به کتابخوانی با رسانه هاست

به گزارش جاویدانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران اظهار داشت: اگر به مخاطب بگوییم کتاب بخوان، او وارد وادی سرگردانی می شود چه بخواند. این میان مسؤولیت هدایت مردم به کتابخوانی با رسانه هاست.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، آیین اختتامیه بیست و یکمین دوره جشنواره کتاب و رسانه و معرفی برگزیدگان این رویداد عصر امروز یکشنبه هشتم بهمن در عرصه هنری اجرا شد.
علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات، سیاوش صلواتیان دبیر جشنواره کتاب و رسانه، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد مهدی پور معاون رسانه ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از اصحاب رسانه و اهالی حوزه فرهنگ در این مراسم حضور داشتند.
رمضانی در آغاز این مراسم اظهار داشت: رسانه ها می توانند کمک کنند ظرفیتهای حوزه کتاب بیشتر به مردم شناسانده شوند. این جشنواره در دوره های پیشین طی ۱۹ دوره برگزار شده بود، اما کرونا وقفه ای در توالی آن انداخت، سال قبل درخواست بازبینی در برگزاری جشنواره را داشتیم و با دبیری سیاوش صلواتیان، شکل دیگری از جشنواره برگزار نماییم و تغییرات در بخشنامه و حوزه های مختلف انجام شد.
وی اضافه کرد: جشنواره بیستم با افزوده شدن رویداد ایده پردازی برگزار گردید، در گام بعدی قرار شد در نمایشگاه کتاب سی و چهارم نیز این رویداد توسط دبیرخانه جشنواره اجرا شود و مقرر است در مراسمی بالاترین ها تقدیر شوند.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه اظهار داشت: برای این دوره از جشنواره کتاب و رسانه قرار شد به وجوه رسانه ای که کمتر به آن پرداخته می شود بپردازیم. معرفی بالاترین ویترین کتابفروشی را امسال به جشنواره اضافه کردیم تا بیان نماییم که ویترین به مثابه رسانه است و تأثیر زیادی در جذب مخاطب دارد. خانه کتاب و مجموعه معاونت فرهنگی به این جشنواره توجه دارد چون فکر می نماییم اگر مقرر است کتاب به عرصه عمومی و جامعه وارد شود چیزی بجز رسانه نمی تواند به آن کمک نماید.
رمضانی با ارائه آماری در عرصه نشر، اضافه کرد: ناشران در طول سال حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار عنوان کتاب چاپ اول منتشر می کنند، اگر به مخاطب بگوییم کتاب بخوان او وارد وادی سرگردانی می شود که چه بخواند، در این بین مسؤولیت هدایت مردم به کتابخوانی با رسانه هاست، این که از بین این تعداد کتاب کدام اثر را اول بخواند و کدام اثر را در مرحله های بعدی بخواند. در عرصه کتاب باید نقش رسانه را جدی تر گرفته شود، سال قبل در بعضی حوزه ها در ارسال آثار ضعف داشتیم، امسال انا آثار بیشتری در بعضی موضوعات رسید. در بعضی موضوعات امسال هم برای سالهای بعدی باید اقدامات لازم برای افزایش تعداد آثار صورت گیرد.
رمضانی همین طور اضافه کرد: همکاران ما برای برگزاری این رویداد بخش بالاترین ویترین کتابفروشی ها به ۲۰۰ کتابفروشی مراجعه حضوری کردند و در بعضی استانهای دیگر جشنواره را معرفی کردند.
در ادامه این مراسم سیاوش صلواتیان بیانیه هیأت داوران این رویداد را خواند. همین طور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال پیام ویدئویی به برگزیدگان این رویداد تبریک گفت.
جشنواره کتاب و رسانه سابقه طولانی دارد
مهدی پور نیز در بخش دیگری از این مراسم اظهار داشت: این جشنواره با سابقه طولانی قدیمی ترین جایزه ای است که در عرصه رسانه داریم و مبنای آن تجلیل از خبرنگاران حوزه کتاب بود که به مرور گسترش داشته است تا جایی که بخش قابل توجهی از کنشگران نیز در این رویداد شرکت می کنند.
وی اضافه کرد: هم اکنون ۴۳ رسانه مستقل در عرصه کتاب بعلاوه مجموعه صفحات و بخش های مختص روزنامه ها داریم که به عنوان یک کنشگر در این زمینه فعالیت می نمایند در سالهای قبل نیز شاهد بالندگی بیشتر حوزه کتاب هستیم به ویژه این که این مسأله نشان میدهد مخاطب را نباید در معرض کتاب قرار دهیم و ما به سراغ کتاب ها می رویم.
مهدی پور اظهار داشت: تحولات ناشی از تکنولوژیهای جدید که یکی از با اهمیت ترین آنها توانایی هوش مصنوعی است نیز در عرصه فعالیت ناشران و قوائد جدید صنعت نشر مورد بررسی قرار گرفته است.
اهمیت راهبردی بودن کتاب و رسانه
سیدمحمد هاشمی نیز در آخر این برنامه در سخنانی، اظهار داشت: معاونت امور فرهگی و خانه ادبیات با اهتمام، دلسوزی و برنامه ریزی هم به این جشنواره حدودا غنا بخشیدند و هم دامنه کار را گسترده تر کردند. هر کس در برخورد اول با اسم کتاب و رسانه برخورد می کند متوجه راهبردی بودن و اهمیت آن می شود.
وی اضافه کرد: ما از یک سو کتاب به عنوان اصیل ترین رسانه را داریم و از طرف دیگر یکی از مغفول ترین رسانه های دنیا است با آنکه قاعدتاً مخاطبان آن فرهیختگان هستند، از طرف دیگر با رسانه های روز مواجه هستیم و ذائقه دنیای معاصر به این سمت رفته که این رسانه ها اثرگذاری خودرا داشته باشد.
جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخر اظهار داشت: باید اهتمام شود از همین رسانه های نوین خدمت، ایده و کار گرفت برای تبلیغ و ترویج این رسانه اصیل. دوستان اهتمام کردند طی دو دوره ی جدید با ایده پردازی های خوب از انسان رسانه فرهنگی تا پیشخوان کتابفروشی ها به این جشنواره غنا بخشیدند و باید از این کار قدردانی نمود.


منبع:

1402/11/09
09:59:24
0.0 / 5
269
تگهای خبر: جشنواره , شركت , فرهنگ , فرهنگ و ارشاد اسلامی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
جاویدانی