انتشار چشم انداز اولین نشریه تخصصی بازیهای دیجیتال
جاویدانی: چشم انداز اولین نشریه تخصصی بازیهای دیجیتال در بخش های مختلفی همچون بازی نمای جهان و تجربه خوانی بازی منتشر گردید.
به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، «چشم انداز» اولین نشریه تخصصی بازیهای دیجیتال در بخش های مختلفی همچون بخش پیشخوان با مقاله ای از فرزانه شریفی سردبیر نشریه، بخش پیشرو، بخش بازی نمای جهان (جایگاه بازیهای دیجیتال در صنایع خلاق: پیوند فناوری، فرهنگ و اقتصاد)، بخش تجربه خوانی بازی (جدی الفباشی بازی خوانی)، بخش خلاق باش (صنایع خلاق، نقطه ای برای شروع)، بخش بازی نما (چگونه صنعت بازی می تواند پیشران صنایع فرهنگی و خلاق شود؟)، بخش بازی نمای ایران (صنایع خلاق و بازیهای ویدئویی در ایران) و بخش مقاله گیمینگ (بازهای ویدئویی، موتور محرک صنایع خلاق) منتشر گردید.
چشم انداز بدنبال ایجاد پلی میان سه ضلع اصلی زیست بوم بازیهای دیجتال است؛ محققان و دانشگاهیان، بازی سازان و توسعه دهندگان و سیاست گذاران و فعالان فرهنگی. این نشریه بستری برای هم افزایی فکری، انتقال تجربه و تحلیل روندهای جهانی و بومی صنعت بازی فراهم می آورد.
محتوای نخستین شماره نشریه چشم انداز که توسط اعضاء هیات تحریریه و بازی پژوهان به سردبیری فرزانه شریفی تهیه شده است، شامل بخشهایی متنوعی است که به بررسی جایگاه بازیهای دیجیتال در صنایع خلاق، تجربه خوانی بازیهای جدی، نقش بازی به عنوان پیشران فرهنگی و مصاحبه با فعالان این صنعت می پردازد.
انتشار این نشریه در جواب خلأ موجود در عرصه رسانه ای، مطالعات علمی و تحلیلی بازیهای دیجیتال در کشور توسط ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق است.
برخی از مطالب این نشریه شامل بازی نمای جهان: پیوند فناوری، فرهنگ و اقتصاد در صنعت بازی، تجربه خوانی بازی جدی الفباشی، بررسی ظرفیتهای صنایع خلاق برای بازی سازان، مصاحبه با محمدامین شهیدی، مدیر استودیو بلک کیوب گیمز و چشم اندازی از بازیهای ویدئویی در بستر ایران است.
در قسمتی از این نشریه آمده است:
در دهه های اخیر، صنعت بازیهای دیجیتال از یک ابزار سرگرمی صرف فراتر رفته و به یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی جهانی تبدیل گشته است. این صنعت با بهره بردن از تکنولوژی های جدید و گسترش بازارهای مصرفی جهانی، نقشی کلیدی در پیشبرد توسعه تکنولوژیک و تشکیل به اقتصاد دیجیتال و خلاق ایفا می کند.
تداوم این روند جایگاه بازیهای دیجیتال را به عنوان یکی از بازیگران مؤثر و راهبردی در اقتصاد جهانی تثبیت و آنرا به یکی از ارکان اصلی زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی تبدیل نموده است. از نظر سیاستگذاری اقتصادی، سهم چشم گیر این صنعت در خلق ارزش افزوده، ظرفیت بالای آن برای افزایش تولید ناخالص داخلی و توانایی گسترده آن در ایجاد اشتغال، سبب گشته است تا خیلی از کشورها برنامه های هدفمندی برای توسعه و پیشرفت جایگاه صنعت بازی تدوین و اجرا کنند.
این کشورها در تلاش اند تا سهم این صنعت را در اقتصاد خلاق خود بالا برند و آنرا به یکی از پیشران های اصلی رشد اقتصادی، فرهنگی و فناورانه تبدیل کنند. علاوه بر ابعاد اقتصادی، صنعت بازی به بستری مؤثر برای روایت گری فرهنگی، دیپلماسی نرم و انتقال مفاهیم آموزشی بدل شده است ؛ خاصیت هایی که سبب شده خیلی از کشورها این صنعت را در برنامه های توسعه فرهنگی و اقتصادی خود لحاظ کنند. نگاهی به آمار و ارقام جهانی این صنعت، اهمیت اقتصادی آنرا به وضوح نمایان می سازد.
به طور مثال، درآمد جهانی این صنعت که شامل انواع مختلف بازیها همچون بازیهای فیزیکی، موبایلی، ابری، آنلاین و… است، برای سال ۵۲۰۲ معادل ۶۴.۲۲۵ میلیارد دلار آمریکا پیش بینی شده است ؛ رقمی که از درآمد جهانی بخشهایی همچون موسیقی، سینما و نشر پیشی گرفته و نشان دهنده ظرفیت چشم گیر این حوزه برای سودآوری پایدار و طولانی مدت است. دراین میان، بخش بزرگی از درآمد صنعت بازی متعلق به بازیهای دیجیتال است... به طور خلاصه به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، «چشم انداز» نخستین نشریه تخصصی بازی های دیجیتال در قسمت های مختلفی همچون بخش پیشخوان با مقاله ای از فرزانه شریفی سردبیر نشریه، بخش پیشرو، بخش بازی نمای جهان (جایگاه بازی های دیجیتال در صنایع خلاق: پیوند فناوری، فرهنگ و اقتصاد)، بخش تجربه خوانی بازی (جدی الفباشی بازی خوانی)، بخش خلاق باش (صنایع خلاق، نقطه ای برای شروع)، بخش بازی نما (چگونه صنعت بازی می تواند پیشران صنایع فرهنگی و خلاق شود؟)، بخش بازی نمای ایران (صنایع خلاق و بازی های ویدئویی در ایران) و بخش مقاله گیمینگ (بازهای ویدئویی، موتور محرک صنایع خلاق) منتشر شد. انتشار این نشریه در جواب خلأ موجود در حوزه رسانه ای، مطالعات علمی و تحلیلی بازی های دیجیتال در کشور توسط ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق است. به صورت مثال، درآمد جهانی این صنعت که شامل انواع مختلف بازی ها همچون بازی های فیزیکی، موبایلی، ابری، آنلاین و… است، برای سال ۵۲۰۲ معادل ۶۴.۲۲۵ میلیارد دلار آمریکا پیش بینی شده است ؛ رقمی که از درآمد جهانی بخشهایی همچون موسیقی، سینما و نشر پیشی گرفته و نشان دهنده ظرفیت قابل توجه این حوزه برای سودآوری پایدار و طولانی مدت است.
منبع: جاویدانی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب