تجربه تولیدکننده پوشاک حجاب از مشتریان غیرمحجبه خلاقیت لزوما گران نیست

تجربه تولیدکننده پوشاک حجاب از مشتریان غیرمحجبه خلاقیت لزوما گران نیست

به گزارش جاویدانی، یک تولیدکننده اظهار داشت: برای خلق هویت بصری در لباس ایرانی نیازمند جسارت طراحی، دفاع از تولیدکنندگان و تغییر نگرش مصرف کنندگان هستیم.



نغمه معتمد تولیدکننده محصولات حجاب در گفتگو با گزارشگر مهر، با اشاره به استفاده تولیدکنندگان از مؤلفه های فرهنگی و هنری اظهار داشت: مدل هایی که در حوزه حجاب طرفداران زیادی دارند، به طور معمول طراحی خاص اما قابل استفاده در اجتماع هستند. بعنوان مثال، یکی از پرطرفدارترین طرح های ما، تلفیق حجاب با سبک وینتِج (طرح های قدیمی خارجی) بود. وقتی مدلهای وینتِج را بررسی کردم، متوجه شدم خیلی از آنها پوشیده هستند و با تغییرات جزئی میتوان آنها را به طرح های جذاب و امروزی در حوزه حجاب تبدیل کرد. این ایده آنقدر با استقبال مواجه شد که محصولات تولیدشده بر این اساس، به سرعت در بازار به فروش می رسند.

کلید موفقیت در طراحی لباس برای جامعه حجاب


وی اضافه کرد: کلید موفقیت در طراحی برای جامعه حجاب، ایجاد تغییرات هوشمندانه در مدلهای روز است. باید طرح هایی ارائه دهیم که هم زیبا و جذاب باشند و هم قابلیت استفاده روزمره را داشته باشند.
این تولیدکننده با اشاره به استقبال مشتریان از برخی طرح های ترکیبی اظهار داشت: نوآوری و تطبیق مدلهای جهانی با نیازهای بازار حجاب، می تواند به موفقیت برندها در این زمینه کمک نماید.
وی اضافه کرد: مدل دوم پرطرفدار، طراحی یک پیراهن با ظاهر کت و دامن بود. مشکل خیلی از بانوان محجبه این است که کت و دامن های معمولی پوشیدگی کامل ندارند. ما این طرح را طوری دوختیم که بالاتنه شبیه کت و دامن به نظر می آید، اما در واقع یک پیراهن یک دست و راحت است. وقتی مشتریان از بیرون ویترین نگاه می کنند، فکر می کنند یک ست کت و دامن است، اما با ورود به فروشگاه متوجه می شوند که این طرح، یک پیراهن پوشیده و کلوش است که هم زیبایی دارد و هم بطورکامل پوشیدگی را رعایت کرده است.

جامعه بدنبال طرح های متفاوت و شیک است


معتمد با اشاره به شعار برند خود تحت عنوان «پوشیدگی مدرن» اظهار داشت: بازخورد مشتریان به ما نشان داده که جامعه بدنبال طرح های متفاوت و شیک است. خیلی از بانوان از این که یک برند حجابی کارهای جدید و متنوع ارائه می کند، استقبال کرده اند. چرا باید همیشه پوشش حجاب یکسان و تکراری باشد؟ ما می توانیم هم شیک و هم بطورکامل پوشیده باشیم، بدون این که فرم بدن نمایان شود.
وی با اشاره به اینکه این نوآوری ها قسمتی از استراتژی ویژند است، اظهار داشت: خوشبختانه تابحال بازخوردها بسیار مثبت بوده و رضایت مشتریان نشان داده است که این مسیر درست است.
این تولیدکننده با رد این باور که نوآوری همیشه هزینه بر است، اظهار داشت: خلاقیت لزوماً گران نیست. ما هم در کنار طرح های جدید، عباهای کلاسیک را تولید می نماییم، چون تقاضای اجتماعی برای آنها بالاست. اما این دلیل نمی شود که در طراحی محدود شویم.
وی با اشاره به تنوع مشتریان خود اظهار داشت: نیمی از مشتریان ما محجبه و نیمی غیرمذهبی هستند. این نشان داده است با طراحی هوشمندانه میتوان المان های ایرانی-اسلامی را بگونه ای اجرا کرد که برای همه جذاب باشد. حتی مشتریانی که حجاب کامل ندارند، از مدلهای ما استقبال می کنند.
معتمد اصلی ترین مشکل این صنعت را دور تکراری تولیدات دانست و اضافه کرد: مشکل اصلی، ریسک پذیرش مدلهای جدید است. جاانداختن یک طرح نو زمان و جسارت می خواهد. امکان دارد مدتی فروش کم شود، اما اگر طرح کیفیت داشته باشد، در نهایت جای خودرا باز می کند.

پوشش مذهبی نباید با مدلهای روز متفاوت باشد


این طراح اظهار داشت: همیشه معتقد بوده ام پوشش مذهبی باید آنقدر شیک باشد که هیچ تفاوتی با مدلهای روز نداشته باشد. من مدلهای غیرپوشیده خارجی را بررسی می کنم و با حفظ اصول حجاب، آنها را ایرانیزه و اسلامی می کنم. جالب اینجاست که حتی نزدیکان غیرمذهبی من هم از این طراحی ها استقبال می کنند.
این تولیدکننده اظهار داشت: راز موفقیت در این است که بتوانیم پوشش های باز را با معیارهای خودمان باز تعریف نماییم. این نه تنها بازار حجاب را گسترش می دهد، بلکه می تواند ذائقه عمومی را هم متحول کند.
وی به چالش های ایجاد هویت بصری برای لباس ایرانی پرداخت و در مقایسه با پوشش کشورهای دیگر اظهار داشت: ما می توانیم به نقطه ای برسیم که لباس اجتماعی مان مانند ساری هندی ها از دور قابل تشخیص باشد. متاسفانه امروز ایرانی ها را با عرب ها اشتباه می گیرند. یک روز گردشگر عراقی با دیدن طراحی هایم جذب شد و پرسید این لباس های زیبا در ارتباط با کجاست؟ این نشان داده است با طراحی هوشمند میتوان هم پوشیدگی را رعایت و هم هویت ملی را ایجاد کرد
معتمد به موانع تولید اشاره نمود و اظهار داشت: هزینه بالای تولید یکی از این موانع است. پارچه مرغوب و دستمزد خیاطان ماهر هزینه تولید را زیاد می کند. در صورتیکه تولید عبا با کمترین قیمت امکان دارد، اما تولید یک لباس طراحی شده حداقل ۵۰۰ هزار تومان هزینه خیاطی دارد. مشکل یافتن خیاط متخصص از دیگر موانع است. یک سال برای یافتن خیاطی که حاضر به دوخت طرح های خاص باشد جستجو کردم. بیشتر خیاط ها بدنبال کارهای تکراری و سریع هستند.
وی اضافه کرد: فرایند طولانی طراحی از دیگر موانع تولید به حساب می آید. هر طرح بعد از چندین مرحله نمونه سازی و اصلاحات به تولید نهائی می رسد که بسیار زمان بر است.
این تولیدکننده با اشاره به واقعیت های بازار اضافه کرد: مشتریان خاص حاضر هستند برای طراحی منحصر به فرد هزینه کنند، اما در خیلی از بازارهای سنتی سقف قیمتی ۲۰۰ هزار تومان حاکم است. این درحالی است که تولید لباس با پارچه مرغوب و طراحی خاص هزینه بیشتری دارد.
معتمد در آخر اظهار داشت: برای خلق هویت بصری در لباس ایرانی نیازمند جسارت طراحی، دفاع از تولیدکنندگان و تغییر نگرش مصرف کنندگان هستیم. این مسیر دشوار است اما با استقبالی که از طرح های متفاوت می شود، نشان داده است امکانپذیر است. به طور خلاصه وی ضمن اشاره به تنوع مشتریان خود گفت: نیمی از مشتریان ما محجبه و نیمی غیرمذهبی هستند. این تولیدکننده گفت: راز موفقیت در این است که بتوانیم پوشش های باز را با معیارهای خودمان باز تعریف نماییم. وی به چالش های ایجاد هویت بصری برای لباس ایرانی پرداخت و در مقایسه با پوشش کشورهای دیگر گفت: ما می توانیم به نقطه ای برسیم که لباس اجتماعی مان مانند ساری هندی ها از دور قابل تشخیص باشد.

0.0 / 5
52
1404/05/26
11:25:05
تگهای خبر: بازار , زیبایی , طراحی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
دیدنیهای جاویدانی

چالشیهای جاویدانی

تازه های جاویدانی

جاویدانی