کودک سخنرانی نمی فهمد عمل، بازی و تجربه را می فهمد!

کودک سخنرانی نمی فهمد عمل، بازی و تجربه را می فهمد!

جاویدانی: جمال الدین اکرمی در اولین کارگاه لذت های کنشگری در کار با خردسالان و نوجوانان چکیده پنجاه سال کارش با کانون پرورش فکری خردسالان و نوجوانان را در اختیار کنشگران حوزه کودک گذاشت.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، اولین کارگاه از سلسله کارگاه های آموزشی «لذت های کنشگری در کار با خردسالان و نوجوانان» با موضوعات بازی، قصه سازی با کلاژ رنگی، تقویت خیال انگیزی و فانتزی سازی در ادبیات کودک و نوجوان، ویژه مربیان، تسهیل گران، ترویج گران کتاب و کتابداران کودک و نوجوان، روز پنج شنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۴ با حضور جمال الدین اکرمی، نویسنده و مدرس باسابقه کارگاه های کودک و نوجوان حوزه کودک و نوجوان، در حیاط سرای اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران اجرا شد.
اکرمی در آغاز کارگاه با خوش آمدگویی به شرکت کنندگان، که از میان مربیان، ترویج گران کتاب، تسهیل گران، معلمان، نویسندگان و کنشگران حوزه کودک و نوجوان از مراکز و انجمن های مختلف گرد هم آمده بودند، اظهار داشت: در این جلسه از بازی و دست ورزی و خلاقیت آغاز می نماییم و بعد به دنیای فانتزی در ذهن کودک می رویم؛ جایی که برای خیلی از ما هنوز ناشناخته است. در نهایت هم به ادبیات می رسیم که مادر همه این حوزه هاست.
اکرمی از همان اول فضای رسمی کلاس را به محیطی پویا و شاد تبدیل کرد. شرکت کنندگان با دعوت او به فعالیت جسمانی و بازیهای حرکتی، کارگاه را با نوعی ورزش صبحگاهی که تلفیقی از ورزش و اشکال فانتزی و انتزاعی بود شروع کردند. اکرمی در این بخش تاکید کرد: مربی کودک اول باید خودش بازی کند و فعالیت را از درون تجربه کند تا بتواند با کودک ارتباطی واقعی برقرار کند. نمی شود خشک نشست و از بچه ها خواست بازی کنند.

از مباحثه تا ریتم، موسیقی، حرکت


در ادامه شرکت کنندگان به گروههای شش نفره تقسیم شدند و هر گروه مأمور شد تا درباره ی یکی از شیوه ها و نظریه های آموزشی یا تربیتی، از مونته سوری تا روسو، ماکارنکو، راجر و گاردنر، پژوهش و سپس با افراد همان گروه درباره ی یافته های خود مذاکره کند. سپس نمایندگان گروه ها یافته های خودرا در قالب عرضه های کوتاه و تعاملی با دیگران به اشتراک گذاشتند. اکرمی در توضیح این شیوه اظهار داشت: هدف ما یادگیری بوسیله کنش است، نه شنیدن سخنرانی. من نمی خواهم مدرس باشم، بلکه راهنما هستم تا شما تجربه کنید، بپرسید و بعد آن چه که باید را بسازید.
بخش دوم کارگاه بعد از استراحت با ترانه خوانی گروهی و ساخت موسیقی با کمک حرکات بدن ادامه یافت. شرکت کنندگان با کف زدن و کوبیدن پا، ریتمی جمعی ایجاد کردند و اکرمی توضیح داد: موسیقی به ما و بچه ها ریتم زندگی را یاد می دهد؛ این که چه طور کارهایمان را با هماهنگی پیش ببریم و در تعادل بمانیم. در کار با کودک، مشارکت و ساختن ریتم های مشترک اهمیت زیادی دارد.

حرکت از رئال به سوی فانتزی


در بخش پایانی، اکرمی به موضوع «حرکت از رئال به سوی فانتزی» در ذهن کودک پرداخت و توضیح داد که مربیان باید بیاموزند چطور از دنیای واقعی به دنیای خیال خردسالان عبور کنند. او از شرکت کنندگان خواست در گروههای جدید، حوزه هایی چون هنر، معماری، موسیقی، نمایش، باله و اپرا را بررسی نمایند و درباره ی خاستگاه یا چهره های شاخص هر هنر گفت و گو کنند و نتیجه را بوسیله عرضه با سایر شرکت کنندگان به اشتراک گذارند. سپس با آموزش عملی «کلاژ» به عنوان ابزاری برای تقویت تخیل و مهارت های دست ورزی، کارگاه رنگ و جنبش تازه ای گرفت. در پایان، بازیهای گروهی و نوستالژیکی چون «خاله بزغاله» و فوتبال فضای کارگاه را پر از خنده و تحرک کرد.
اکرمی درباره ی هدف برگزاری این کارگاه ها اظهار داشت: اغلب مربیان و کنشگران حوزه کودک با نظریه ها سروکار دارند، اما کودک سخنرانی نمی فهمد؛ او عمل، بازی و تجربه را می فهمد. کنشگری یعنی فعالیتی دوسویه میان مربی و کودک؛ جایی که یادگیری از مسیر تعامل و تجربه می گذرد، نه از گفتار یک طرفه. ما می خواهیم در این کارگاه ها یاد بگیریم مربیِ فعال باشیم، نه ناظر.
او بخش فانتزی را هم چنین توضیح داد: کودک با فانتزی زندگی می کند. برای نمونه وقتی او چوبی را شبیه به یک اسب می بیند، از جهان واقعی وارد جهانی دیگر به نام فانتزی شده است. مربیان ما باید این فاصله را بشناسند و بتوانند با ابزارهایی چون موسیقی، نمایش، معماری و نقاشی به این جهان نزدیک شوند. این اولین کارگاه در حقیقت پیش درآمدی بود برای جلسات بعدی که به تفصیل به ترکیب موسیقی و نمایش و سایر هنرها برای ورود به جهان فانتزی خردسالان اختصاص خواهد داشت.

چکیده پنجاه سال کار با کانون پرورش فکری


اکرمی در آخر با اشاره به پنجاه سال تجربه اش در عرصه کودک و نوجوان اظهار داشت: این کارگاه ها چکیده پنجاه سال کار من با کانون پرورش فکری است. من از مربی ها یاد گرفته ام و حالا می خواهم آن چه آموخته ام را باردیگر به جامعه مربیان برگردانم و به تمام افرادی که با خردسالان کار می کنند بیاموزم که تا وقتی خودمان کودک نشویم، نمی توانیم با کودک کار نماییم.
جلسات بعدی مجموعه کارگاه های «لذت های کنشگری در کار با خردسالان و نوجوانان» به زودی اطلاع رسانی خواهد شد. دوست داران می توانند اخبار و زمان برگزاری این کارگاه ها را بوسیله پایگاه اطلاع رسانی خانه کتاب و ادبیات ایران دنبال کنند. خلاصه اینکه به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، نخستین کارگاه از سلسله کارگاه های آموزشی لذت های کنشگری در کار با خردسالان و نوجوانان با موضوعات بازی، قصه سازی با کلاژ رنگی، تقویت خیال انگیزی و فانتزی سازی در ادبیات کودک و نوجوان، ویژه مربیان، تسهیل گران، ترویج گران کتاب و کتابداران کودک و نوجوان، روز پنج شنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۴ با حضور جمال الدین اکرمی، نویسنده و مدرس باسابقه کارگاه های کودک و نوجوان حوزه کودک و نوجوان، در حیاط سرای اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران اجرا شد. در بخش پایانی، اکرمی به موضوع حرکت از رئال به طرف فانتزی در ذهن کودک پرداخت و توضیح داد که مربیان باید بیاموزند چگونه از دنیای واقعی به دنیای خیال خردسالان عبور کنند. اکرمی در آخر با اشاره به پنجاه سال تجربه اش در حوزه کودک و نوجوان عنوان کرد: این کارگاه ها چکیده پنجاه سال کار من با کانون پرورش فکری است.

منبع:

0.0 / 5
14
1404/07/18
12:32:43
تگهای خبر: آموزش , زندگی , شركت , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
دیدنیهای جاویدانی

چالشیهای جاویدانی

تازه های جاویدانی

جاویدانی