اصرار خاص مردم یك روستا برای پذیرایی از عزاداران

اصرار خاص مردم یك روستا برای پذیرایی از عزاداران

جاویدانی: باید وارد شد، مرز، مكان و زمان نمی شناسد، اینجا عشق تقسیم می كنند، خانه هایی در روستاهای مازندران كه علم عزاداری امام حسین و یاران با وفایش را سال ها است برپا نگه داشته اند و با مهربانی و خلوص نیت، درب خانه هایشان را برای عزاداران حسین(ع) باز گذاشته اند.


عزاداری سید و سالار شهیدان، در بین تمام ایرانیان و مازندرانی ها موج می زند و در این میان همه در تلاشند تا با هر چیزی كه دارند خویش را به این خاندان كرم، متصل كنند. روستاهایی در محمودآباد و بابل هستند كه در ایام تاسوعا و عاشورا، همه، درب خانه هایشان را برای عزاداران حسینی می گشایند و با تغذیه دهی از آنان پذیرایی می كنند.
عزادارانی كه از بامداد مشغول سینه زنی، زنجیرزنی، شركت در مراسم تعزیه هستند و بعد از آن برای خواندن نماز و صرف ناهار وارد خانه های این روستاها می شوند.
علی حسن نژاد، پژوهشگر آئین و سنت های مازندران در گفت وگو با ایسنا با اشاره به تغذیه دهی به عزاداران حسینی در روزهای محرم، اظهار نمود: در خیلی از مراسم های مذهبی، عزاداری، شیوه پوشش مردم و فرهنگ استفاده از موادغذایی در مازندران تغییر می كند. به صورت مثال در عید نوروز چینش سفره ها و مواد استفاده شده بر روی آن متفاوت می گردد به طوریكه بعد از عید چینش به حالت عادی بر می گردد و در ماه رمضان هم به همین صورت است.
این محقق و پژوهشگر مازندرانی اظهار داشت: یكی از خصوصیت های ماه محرم این است كه موادغذایی می تواند بركت و معنویتی برای كسانی كه آن را مصرف می كنند به همراه داشته باشد.
حسن نژاد خاطرنشان كرد: در مازندران موضوعات مختلفی در این باره تعریف شده است به صورتی كه در برخی از نقاط استان، در روزهای محرم، بانوی خانه در منزل غذا را تهیه و آماده می كند و بعد از آماده شدن، آن را داخل "مجمع"(سینی) چیده و بالای سر گرفته و تحت عنوان كنیزان حضرت فاطمه به مسجد می برند. همینطور در برخی از مناطق، مواد اولیه عمده ای از مواد غذایی در شب های محرم از اهالی و افرادی كه تمایل دارند در این تغذیه دهی شركت نمایند جمع آوری شده و كسری ها به صورت نقدی از جانب خیرین و افرادی كه تغذیه عزاداران را عهده دارند، پرداخت می گردد.
این محقق و پژوهشگر مازندرانی اظهار داشت: در این راستا در بعضی از روستاهای مازندران همچون روستاهای سوادكوه، روستای المشیر شهرستان قائمشهر و سورك رسم جالب و نیكی اتفاق می افتد، به صورتی كه هر شخص در منزل خود مبادرت به پخت غذا می كند و این غذا كه شامل صبحانه، ناهار و شام است تغذیه دهی عزاداران حسینی را برعهده می گیرد.
حسن نژاد ادامه می دهد: این روستاها به طرز ویژه ای پذیرای میهمانان هستند بطوریكه این شیوه پذیرایی زبانزد خاص و عام شده و پذیرای میهمانان از دور و نزدیك، آشنا و غیرآشنا می گردد و غریبه ها هم به علت آشنایی با آداب و رسوم آن محله منطقه در روزهای محرم در آن محل حضور پیدا می كنند و خیل عظیمی از جمعیت عزاداران حسینی را به آنجا می كشاند.
وی می گوید: عزاداران حسینی كه به این روستاها می آیند، توسط صاحب خانه های ناشناس دعوت شده و بهترین پذیرایی از مهمانان انجام می شود، این شیوه پذیرایی سبب بیشتر شدن مهر و مهربانی، دور هم بودن و بركت مردم مازندران می گردد كه به اسم امام حسین ضد السلام دور هم جمع می شوند و بهترین شیوه رفتاری غذایی را به نمایش می گذارند.
محقق و پژوهشگر مازندرانی خاطرنشان می كند: گاه در بعضی خانواده ها این اتفاق به شكل موروثی انجام می گردد به صورتی كه خویش را خادم پذیرایی امام حسین (ع) می دانند و در بعضی روستاها جالب است كه از پیش، حیوانی همچون گاو، گوسفند، مرغ و یا غازی را در موقع تولد آن نشان می كنند و مشخصاً برای نذر امام حسین (ع) در روزهای محرم در نظر می گیرند.
حسن نژاد می گوید: روستاهایی كه توانایی داشته و یا رسم تغذیه دهی در روزهای محرم دارند در روز تاسوعا و عاشورا مبادرت به تغذیه دهی با شیوه "پذیرایی با درب های باز منازل" می كنند كه با شكل دیگری از مهربانی روبه رو هستیم؛ درب منازل باز و صاحبخانه در ورودی درب ایستاده و یا در حین مراسم عزاداری، دسته روی و یا تعزیه خوانی میهمان ها را نشان می كنند و به آنها می گویند خواهش می نماییم برای صرف ناهار به منزل ما تشریف بیاورید و آدرس دقیق منزل را در اختیار آن میهمان ناشناس می گذارد.
وی ادامه می دهد: نكته قابل توجه این است كه این دعوت با اصرار عجیبی همراه می باشد كه می گویند حتما منتظر شما هستیم كه تشریف بیاورید و حتی این مهربانی بر سر جذب میهمان ادامه دار می گردد چون كه دوست دارند كه این میهمان در این ایام محرم میهمان سفره آنها باشد.



5.0 / 5
3966
1397/06/27
13:54:02
تگهای خبر: فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
جاویدانی