همایش تصوف شاخصه ها و نقدها برگزار می گردد

همایش تصوف شاخصه ها و نقدها برگزار می گردد

جاویدانی: رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت همفكری جمعی حوزویان برای مقابله با جریان های انحرافی، از برگزاری همایش تصوف شاخصه ها و نقدها در مهرماه سال جاری اطلاع داد.


به گزارش جاویدانی به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی، دبیر علمی همایش تصوف شاخصه ها و نقدها در دیدار با آیت الله نوری همدانی كه در محل دفتر ایشان برگزار شد، با تسلیت ایام محرم حسینی اظهار نمود: دفترتبلیغات اسلامی در طول سال های گذشته یكی از محورهای فعالیت خویش را بحث فرقه های انحرافی در كشور قرارداده است.
وی با اشاره به حساسیت بحث تصوف و فرقه های انحرافی دیگر، بر ضرورت ورود و همفكری جمعی حوزویان در این زمینه تاكید كرد و اضافه كرد: در مورد تصوف در حدود سه سال پیش كارگروهی از اساتید این رشته تشكیل شد و با جمعء آوری اطلاعات و تحقیق پیرامون این موضوع، تلاش گردید تا كار منظمی در این زمینه انجام پذیرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به برقراری ارتباط با مسئولان ذیربط اظهار نمود: نخستین كاری كه انجام شد رصد این فرقه ها در كشور بود كه به علت پراكندگی جغرافیایی شاخه های صوفیانه حتی مسئولان كشور هم به جزئیات این فرقه ها دسترسی كافی را نداشتند؛ چونكه ابعاد علمی و تخصصی فرقه ها غالبا از دیده ها پنهان می ماند.
*شناسایی ابعاد مختلف فرقه های صوفیانه
وی ادامه داد: با هماهنگی و همكاری متخصصان توانستیم ابعاد مختلف این فرقه ها و گرایش های آنها را در سطح كشور به صورت كامل شناسایی نماییم.
حجت الاسلام سبحانی افزود: در كنار شناسایی فرقه های صوفی در كشور، یك كار تحقیقاتی برای شناساندن دقیق تر عقاید و آداب این فرقه ها به بدنه حوزه و دانشگاه انجام شد.
وی با اشاره به اینكه در گذشته اطلاعات خوبی در میان اساتید و فضلا وجود داشت ولی متأسفانه نسل جوان حوزه اطلاعات محدودی از صوفیه دارند و از این رو، صدمه ها و انحرافات آنها از دید نسل جوان كشور پنهان مانده است، اظهار نمود: این فرقه ها غالبا با عوام فریبی تلاش می كنند خویش را به عناوین و ادعاهای دروغین جا بیندازند و برخی ها هم فریب سخنان آنان را می خورند و شبهه پیدا می كنند.
*تشكیل حلقه های صوفیانه در نقاط مختلف كشور
وی اظهار داشت: اطلاعاتی كه ما داریم در شهرهایی مانند تهران، كرج و حتی در شهر های دور افتاده، این ها به بهانه های مختلف تلاش دارند كه حلقه های صوفیانه خویش را تشكیل دهند و افراد ساده دل را به خود جذب كنند؛ یكی از حیله هایی كه به كار می برند استفاده از نام بزرگان اهل عرفان و معنویت ما است كه به این وسیله جوانان را فریب می دهند.

رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار نمود: كارگروهی در این دفتر تصمیم گرفت كه با برنامه ریزی منظم، ابعاد علمی، فرهنگی و اجتماعی این فرقه ها را نشان دهد و همایشی را فراخوان داده ایم و با همكاری مؤسسات مختلف این همایش با عنوان «تصوف؛ شاخصه ها و نقد ها» تصویب گردید و به صورت رسمی در وزارت علوم ثبت گردید.
*ارسال 320 چكیده مقاله به همایش تصوف، شاخصه ها و نقدها
وی اظهار نمود: حدود ۳۲۰ چكیده به این همایش ارسال شده و از بین حدود ۲۰۰ مقاله ارسالی كه ارزیابی شد، 54 مقاله علمی را بعنوان آثار برتر گزینش كرده ایم كه مقرر است در این همایش عرضه شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این كه این همایش در 19 مهرماه 97 در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می شود، اظهار داشت: هدف اصلی ما نگاه علمی و انتقادی به پدیده صوفی گرائی است و در مقابل متأسفانه كسانی با نام بعضی از اهل ادب ما در كشور همایش هایی را برگزار می كنند و در لابه لای آن، آیین و آداب انحرافی و خرافی را تبلیغ می كنند.
*درخواست از مراجع عظام تقلید برای پشتیبانی مبارزه با فرق انحرافی
وی در انتها ضمن تشكر از همه كسانی كه از این حركت حمایت كرده اند، ابراز امیدواری كرد كه با پشتیبانی مراجع عظام تقلید این فعالیت ها از عمق و گسترش بیش تری برخوردار شود.



5.0 / 5
4157
1397/07/01
23:29:50
تگهای خبر: تبلیغات اسلامی , دانشگاه , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
جاویدانی