آیت الله مكارم شیرازی:

حوزویان باید با مردم همدردی كنند

حوزویان باید با مردم همدردی كنند

جاویدانی: آیت الله مكارم شیرازی با اشاره به اینكه حوزه دشمنان زیاد داخلی و خارجی دارد، چهار وظیفه مهم حوزویان در مقابل این دشمنی را بیان نمودند.


به گزارش جاویدانی به نقل از ایسنا، آیت الله مكارم شیرازی بامداد امروز در جلسه درس خارج در مسجد اعظم قم عنوان كرد: آگاه و روشن باشید كه حوزه دشمنان زیادی در داخل و خارج دارد، و این حوزه را در برابر دشمنان حوزویان باید نگه دارند.
وی افزود: با حوزه دشمنی می كنندY چراكه از حوزه و مرجعیت ضربه خوردند؛ ضربه مرحوم میرزای شیرازی به انگلیس در تحریم تنباكو، ضربه میرزا تقی شیرازی در مساله استقلال عراق و ضربه ای كه مرجعیت نجف به داعش زد و بنیاد حشدشعبی را بنا نهاد، یا ضربه ای كه امام بر پیكره پهلوی زد، با این همه ضربه كه از حوزه و مرجعیت خورده اند چرا دشمنی نكنند؟
این مرجع تقلید اضافه كرد: در مقابل این دشمنی ها ما وظایفی داریم؛ اول اینكه حوزویان از نظر علمی رشد كنند و در درس و بحث پیشرفت داشته باشند.
مكارم شیرازی اضافه كرد: دومین نكته آشنایی به مسائل روز است، حوزویان باید به مسائل روز آگاه باشند كه دشمن نگوید یك مسئله روز در حوزه پیدا نمی گردد، لازم است هر مسئله روز به حوزه بیاید و تحلیل فقهی شود.
وی اظهار داشت: نكته سوم تخلق به اخلاق اسلامی حوزویان و چهارمین نكته همدردی با مردم است؛ امروز مردم از گرانی ناراحت هستند ماهم در كنر مردم هستیم. ما بارها در مورد گرانی ها گفته ایم، گاهی گوش شنوا نیست، گاهی نمی توانند حل كنند، گاهی می توانند و نمی خواهند حل كنند.
این مرجع تقلید خاطرنشان كرد: واقعا وضع عجیبی شده، قیمت ها ساعتی تغییر می كند؛ گروه هایی از این وضعیت استفاده می نمایند اما آنها كه حقوق ثابتی دارند مانند كارمندان، بازنشستگان و... گرفتار مشكل هستند، طلاب هم جزء این دسته هستند.
وی خاطرنشان كرد: حوزویان نباید در برابر این مشكلات ساكت باشند، باید با مردم همدردی نماییم چون كه مردم دادشان از این گرانی ها بالاست بنابراین باید مكرر به مسئولین تذكر داد.
این مفسر قرآن كریم در بخش دیگر با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) عنوان كرد: حضرت محمد(ص) می فرمایند وقتی خادم شما غذا را بر سفره آورد او را كنار دست خود بنشان اگر نمی نشانی یا خودش نخواست یه لقمه یا دو لقمه با دست خود به او بده؛ یعنی مسائل عاطفی را در كوچكترین حد آن باید رعایت كرد.
مكارم شیرازی اظهار نمود: اسلام دین محبت عاطفه، دوستی، ادب و انسانیت است و برای جزئیات هم برنامه دارد. مسائل عاطفی اسلام جاذبه دارد، به خصوص امروز كه دشمنان اسلام را دین خشونت معرفی می كنند، نگاه اسلام به این جزئیات باید اعلام گردد تا بدانند اسلام دین جامعی است.



5.0 / 5
4264
1397/07/04
22:46:29
تگهای خبر: قرآن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
جاویدانی